Visar inlägg med etikett Akvarium. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Akvarium. Visa alla inlägg

tisdag 4 november 2008

Stefan - min fisk, är död



Kampfisken Stefan
Jaha, det var ju bara en tidsfråga.
Stefan har inte varit helt kry sista tiden, och jag har väl också insett att efter 2 år tillsammans så var det oundvikliga slutet nära...
Nu är Stefan död.
Han har fått en fin sjöbegravning via toaletten.
Han var ju ändå bara en fisk, men jag sörjer honom lite.
Jag tyckte om min Stefan.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

tisdag 28 oktober 2008

Rise and shine

Rise and shine!
En ny dag och det regnar inte! (just nu)

Trött som tusan igår, höll på att släcka ner huset för att krascha i sängen.
Passerar stora akvariumet, ser nog lite stökigt ut.
Sätter mig en stund och tittar...
Jo, det är skitigt på botten.
Drabbas av empati med fiskarna som har ostädat -
byter vatten, rengör filter och skrubbar stenar till långt in på natten.

Återigen ett : ska bara...
Dom är livsfarliga dom där "ska bara".

lördag 20 september 2008

Det som inte är stulet kommer igen...

Den var inte dyr.
Men jag tyckte så himla mycket om den.
Så en dag var den bara borta.
Idag hittade jag min ring, den hade ramlat ner mellan sätena i bilen.
Vågar inte skriva hur länge den varit borta - för det innebär att det var så länge sedan jag städade i bilen...
Min fina ring
Åååå, vad jag blev glad.
Och... Det som inte är stulet kommer igen, som en vän jag umgicks med för flera år sedan alltid sa.
Mina fiskar i stora akvariet- Malawi- har fått bebisar.
En liten, liten fiskbebis
Mamma & Pappafisk
Okej, hög nördfaktor att fota akvariet
Men jag tycker det är fint, så det så!

Varit i Gubbängen på eftermiddagen och tagit en prommis med Doris tillsammans med A.

Brukat mina ägor, skulle skördat plommon och gjort plommonmarmelad, men tyvärr var de flesta övermogna. Så det blir nog ingen marmelad i år.
Ruttna plommon luktar skit. Eller inte skit, men väldigt illa.
De har en förmåga att klibba sig fast i grenarna.
En stor del av eftermiddagen och kvällen har jag stått på en stege i trädet och tagit bort dom.
Sen började jag beskära oxå.
Stenfruktträd ska ju beskäras nu om man inte redan gjort det.
Exempel på stenfruktsträd - plommon, bigarrå och persika.
Sen däckade jag i soffan på världens bästa kudde - Dooooriiiiis

torsdag 18 september 2008

Oj då, det blev lite sjö i vardagsrummet

Idag var det städning av akvarium på listan.

Före: Mycket alger
Lilla akvariet gick snabbt och lätt.
I stora hade det blivit en hel del alger på stenar och grus.
På insidan av glaset funkar det bra med att ta rakblad för att få bort det värsta, men på stenar är det bara att ta nagelborsten.
Mycket skrubba blev det.
Eftersom det var så mycket vatten jag ville byta körde jag lite stereo.
En slang som suger ut - har lett ut den i trädgården.
En slang från kranen ner i akvariet.
Fungerar alldeles utmärkt om man har lite koll...
Men... mitt i alltihop fick jag för mig att mecka med filtret som inte funkade.
IIIIIIIIIIIIIIIIIiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det började forsa ut vatten!
Över hela vardagsrummsgolvet. Utsugsslangen hade ramlat ut på golvet - vattnet ner i akvariet fylldes på vääääldigt snabbt...
Då blev det fart här vill jag lova!
Hann nog torka upp det mesta innan det började rinna genom golvet.
Nästa gång ska jag inse min begränsning i simultankapacitet ;)

Efter: Lite mer sten och himla fint

På kvällen kom jag på att jag hade lite äppelpaj kvar.
Äppelpaj med gammaldags vaniljglass.

De e gött de!

Nu chillar jag och Doris framför TV´n, ser lyxfällan.
Man kan inte upphöra att förundras över vad folk köper på kredit, hur lite koll de har.
Kläder för 1500 i månaden, de säger ekonomerna är väldigt lite.
Jo, tjenna. Hade man ju varit överlycklig om man haft.
Så bloggar jag ju lite, så klart oxå.
Nu är reklamen slut - börjar igen...

torsdag 14 augusti 2008

Mina fiskar



i Malawiakvariet får helt klart för mycket mat.
Men de e ju två små söta bebisfiskar där - och de vill man ju mata så de blir stora.
Planen är att lura de andra fiskarna genom att lägga mat i andra delen av akvariet,
sedan snabbt som attan lägga i en del där ynglena bor.



Å det går ju jättebra... typ no't.
Visst får de små i sig mat.
Men de stora, de e aningens för trinda.
Varje dag bestämmer jag mig för att inte ge mat, fiskar mår bra av att inte få för mycket.
Och varje dag misslyckas jag oxå.

----------------------------------------------------------------------------------------
Fick hjärnsläpp - har varit en del av den varan sista tiden - , köpte blodpudding, billigt tänkte jag.
Så kom jag hem och hade totalt glömt bort vad man äter till blodpudding. Kom ihåg att de var röd sylt. Tittade ett tag på Hallonsylten och bestämde mig sedan för att de nog inte är rätt röd sylt. I morgon ska jag köpa lingsonsylt :)
Ja, jag var tvungen att ringa en kompis å fråga...
Hur senil får man va?

lördag 17 maj 2008

Grattis Norge & Fortfarande sjuk

Sjuttonde maj och Norges nationaldag, ett grattis till vårt grannland denna dag!

Flaggar lite extra för dom här i bloggen.


Annars har det varit en ganska seg vecka. Jag är fortfarande sjuk, stackars, stackars mig. Lite självömkan tycker jag faktiskt kan vara på sin plats.
Det började med ont i halsen, gick över till snor och snuva, kli i ögon och näsa. Sedan kom hostan och ont i bröstet. Just det, huvudvärk och feber oxå. Där är jag nu. Och, jaaAAA, Jeanette, man ska ta det lugnt. Men du vet hur det är med ett hus, hund och djur som inte alls har den goda smaken att ha förståelse för att man är sjuk *grymf*.

Akvariet har jag i allafall orkat med att göra ett vattenbyte och möblera om. Läste ju att mina nya fina fiskar var ciklider som gillade lite vattencirkulation. Behöver friskt vatten med god ytvattencirkulation, som det stod. Det var bara att ordna med syresten och övrig för de ska trivas.
Tyckte när jag såg dom första gången att de var stökiga i färgen. Ville ha enfärgade eller sådana med raka fina linjer och ingen oordning i färgerna. Nu älskar jag dessa sköldpaddsmönstrade fiskar.


-Labeotropheus trewavasae -
Honan är brunspräcklig, hanen blåskimrande med fenor i orange, del av akvariet där de bor

Veckans lycka blev när Karina och Anders kom förbi. Min bil har låtit aningens osunt från motorn. Såg framför mig en stor kostnad med reparationer, som jag inte har råd med, vilket skulle innebära att bilen skulle få stå och jag inte komma någonstans. Men så kom mina kära vänner förbi, och Anders hjälpte mig med lilla bilen. Nu mår hon bra igen, och jag är såååå lycklig. Tack tack tack!



Veckans irritation är ComHem! Så fruktansvärt värdelösa. Återigen har jag försökt komma i kontakt med dom. Det börjar med att man ska knappa in om man är kund eller inte, därefter personnummer eller kundnummer. Sen kommer alla förbannade alternativ att välja mellan där det aldrig finns det man vill.
Och därefter väntan, väntan och åter väntan, medans en klämmig röst ger information.
Efter 20 minuter har man hört det ett antal gånger och önskar bara att det fanns en knapp för att få rösten att försvinna.
Sen kommer man fram, och då
- man hör att det pratar folk, men den som tryckt fram mitt samtal har inte förstått det. Förtvivlat skriker man Hallå, Hallå, HALLÅÅÅ, men nä, de kopplar ner. Bara att börja om...
- man förklarar att man vill ha ett billigare alternativ, den som svarar har inte behörighet att göra denna ändring och ska koppla. Man får en upptagetton i örat, som avlöses av att man blir bortkopplad. Bara att börja om...
- man förklarar att man vill förändra en tjänst. Den man pratar med har ingen aning om vilken tjänst man pratar om. Man får förklara vilka tjänster de har. Man får sitta på vänt och återigen frågar de efter personnummer. Efter att man lagt på ringer de upp och säger att de visst sagt fel.
ComHem äger nätet in i min fastighet, jag har svårt att hitta likvärdiga alternativ. Jag är så jävla trött på dom. Ska försöka säga upp allt och byta om jag så ska vara utan telefon... Jag är sur.
Förresten, är det inte lite märkligt att man bara kan ändra till dyrare alternativ enkelt på deras hemsida. Det är när man vill ha ett billigare alternativ allt detta händer...

tisdag 29 april 2008

Mera vatten

Så när man tycker att man har tillräckligt med projekt på gång...
Då råkar man snubbla över ett nytt. Typ ett dryga 300 L akvarium...

Skulle ha köpt det av min vän Åse för ett bra pris, men ett bra pris är svårt att betala om man inte har några pengar alls. Till slut ringde hon och sa -Du får det, om du hämtar det NU, jag vill inte se det längre.
Sagt och gjort. Nu har det stått här länge. Men så förbarmade sig Johan över mig och bidrog med begagnat grus. I flera dagar har jag tittat på ett akvarium med vatten och grus. De är väl inte jättespännande direkt.
Så jag åkte till världens bästa zoo och skulle komma hem med scalare, drömmen var ju egentligen diskus (man har ju dyr smak - mellan 200 till 600kr kostar de), men så kom jag hem med ciklider. Oj då! Så konstigt det kan bli.
Och det där med att lite snabbt och lätt fixa till något, ja det har jag väl nämnt förut.
Till halv tre i natt höll jag på för att få igång den där jävla pumpen som stannat.
Men fiskarna är fina, å jag är jätteglad!
Dagens stora jättetack går till Åse och Johan!!! Puss på er