Jag är kontrollfreak, jag skyller det på många år inom säkerhetsbranschen och upprättande av katastrofplaner och säkerhetsrutiner. Det går liksom aldrig riktigt ur.
Och ni som jobbat som jag har säkert också bara råkat stänga av kaffebryggaren hos någon när ni var på besök, utan att man riktigt tänkte på det...
Jag märker det ibland med att min omgivning kan ta det som om jag är aningens paranoid. Eller mina grannar som traskar ute och förundrar sig över att jag tar registreringsnummer på bilar som ser märkliga ut. Ja, alla har vi våra yrkesskador
Det märkliga är att jag är också barnsligt fascinerad av ordning och sätta etiketter och ha saker på sin plats.
Jag kan organisera i oändlighet och hade alla mina böcker i bokstavsordning efternamn.
En av mina bästa vänner organiserar också sina böcker, men hon sätter dom i färgkombination. Det tycker jag är fint.
Samtidigt som jag är sådan är jag också ett kaos. Jag kan komma in i ett rum och på några sekunder sprida alla mina saker runt.
Väskan jag så fint organiserade kan i ett kick vara katastrof för att jag inte hittade det i botten och slängde ur allt, jag är både och liksom. Egentligen skulle jag nog fråga mina vänner hur jag är. De vet bättre. Jag är ett organiserat kaos, eller tvärtom...
När det kommer till räkningar så är det något jag alltid kollar (nästan).
Idag upptäckte jag att mitt mobilabonnemang helt plötsligt hade blivit mer än $100 dyrare än vad det ska vara.
Jag vet exakt vad jag ska betala och vilka tillägg jag har.
En anledning till att jag tecknade abonnemang var att det är ett av sätten att komma in i amerikanska credit scores systemet. Du ska ha räkningar som du betalar i ditt namn. Då duger inga kontantkort.
Jag har alla möjliga kontrollsystem för att inte bli hackad, jag försöker att inte vara oförsiktig, men, men. De fungerar säkert inte alls för den som vill ta sig in. En hel del har ju blivit utsatta sista tiden. Men jag borde inte vara nån eftertraktad eftersom jag inte är rik.
Hur som haver loggar jag in på mitt mobilkonto och upptäcker att det ser mycket märkligt ut, ringer telefonbolaget och får prata med någon som liksom jag inte härstammar från USA och som definitivt inte borde vara i kundtjänst. Jag fattade inte ett dugg av vad han sa.
Och det här var i alla fall över hans befattning så de var bara att be om att bli transfer till supervisor.
Jag gillar fortfarande inte helt dessa samtal på amerikanska. Känner att svenskan är "mitt" språk som jag behärskar så mycket bättre.
Summan av kardemumman är att någon på något vis har köpt en $300 netbook och lagt till massa tjusiga uppkopplingstjänster och låtit det hamna på mitt konto.
De har delat upp betalningarna och hoppades väl att det skulle drabba någon som inte lider av åkomman kontrollmani. Samtalen idag tog lång tid och hon jag pratade med sa att hon fick fram en del info men inte kunde dela den med mig utan det var vidareskickat till deras fraud - bedrägeriavdelning.
-Ok, sa jag. Om du nu inte kan svara på det här som jag uppenbarligen betalar för, säg mig bara en sak.
Svara ja eller nej på den här frågan. Är leveransadressen på datorn samma som den adress jag har?
-Nej, var svaret.
Sen allt annat jag sa om förtroende för deras hantering och hur sådant här kan hända och det smärre förhöret hon fick lämnar jag därhän. Det kommer deras bedrägeriavdelning få när jag kontaktar dom.
Jag är mest förbannad över det och sur över all den tid det tagit, samt de pengar som än så länge saknas från mitt konto.
Så, det är ju kul att nån får en dator i juletid, men fasen inte på min bekostnad. Så även om ni inte behöver bli som jag, bli lite kontroll freak.
Och jag tror... What goes around comes around... he he
Alla bilder från internet idag