Visar inlägg med etikett Dator. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Dator. Visa alla inlägg

onsdag 3 april 2013

Att prata med en dator har sina problem - både på Amerikanska och Svenska

Precis innan läggdax kan jag få för mig att jag undrar över saker. Igår bestämde jag mig för att ta Siri till hjälp i min Ipad.
Kvällens klurighet var att jag funderade över vilken gräns som "Drunk Driving har i Ohio i USA" normalt kallat "DUI".
Nu är det så att Siri bara pratar Amerikanska, och efter nattens försök inser jag att jag inte gör det.

Började med att fråga: -Whats the law about DUI in Ohio, US?
Här är hennes svar:

Okej, försöker omformulera: -Whats the law on drunk driving?
Siri svarar:

Sista försöket, säger bara:  -DUI?
Siri svarar:
Fast å andra sidan kan jag ju inte svenska heller, och tydligen inte ensam om det. Det här händer mig också jämt

tisdag 20 december 2011

American Fraud ...Jaha ja... En ny dator vore ju kul, tyckte nån annan och att jag kunde betala

Jag är kontrollfreak, jag skyller det på många år inom säkerhetsbranschen och upprättande av katastrofplaner och säkerhetsrutiner. Det går liksom aldrig riktigt ur.

Och ni som jobbat som jag har säkert också bara råkat stänga av kaffebryggaren hos någon när ni var på besök, utan att man riktigt tänkte på det...
Jag märker det ibland med att min omgivning kan ta det som om jag är aningens paranoid. Eller mina grannar som traskar ute och förundrar sig över att jag tar registreringsnummer på bilar som ser märkliga ut. Ja, alla har vi våra yrkesskador

Det märkliga är att jag är också barnsligt fascinerad av ordning och sätta etiketter och ha saker på sin plats.
Jag kan organisera i oändlighet och hade alla mina böcker i bokstavsordning efternamn.
En av mina bästa vänner organiserar också sina böcker, men hon sätter dom i färgkombination. Det tycker jag är fint.

Samtidigt som jag är sådan är jag också ett kaos. Jag kan komma in i ett rum och på några sekunder sprida alla mina saker runt.

Väskan jag så fint organiserade kan i ett kick vara katastrof för att jag inte hittade det i botten och slängde ur allt, jag är både och liksom. Egentligen skulle jag nog fråga mina vänner hur jag är. De vet bättre. Jag är ett organiserat kaos, eller tvärtom...

När det kommer till räkningar så är det något jag alltid kollar (nästan).
Idag upptäckte jag att mitt mobilabonnemang helt plötsligt hade blivit mer än $100 dyrare än vad det ska vara.
Jag vet exakt vad jag ska betala och vilka tillägg jag har.
En anledning till att jag tecknade abonnemang var att det är ett av sätten att komma in i amerikanska credit scores systemet. Du ska ha räkningar som du betalar i ditt namn. Då duger inga kontantkort.

Jag har alla möjliga kontrollsystem för att inte bli hackad, jag försöker att inte vara oförsiktig, men, men. De fungerar säkert inte alls för den som vill ta sig in. En hel del har ju blivit utsatta sista tiden. Men jag borde inte vara nån eftertraktad eftersom jag inte är rik.

Hur som haver loggar jag in på mitt mobilkonto och upptäcker att det ser mycket märkligt ut, ringer telefonbolaget och får prata med någon som liksom jag inte härstammar från USA och som definitivt inte borde vara i kundtjänst. Jag fattade inte ett dugg av vad han sa.
Och det här var i alla fall över hans befattning så de var bara att be om att bli transfer till supervisor.
Jag gillar fortfarande inte helt dessa samtal på amerikanska. Känner att svenskan är "mitt" språk som jag behärskar så mycket bättre.

Summan av kardemumman är att någon på något vis har köpt en $300 netbook och lagt till massa tjusiga uppkopplingstjänster och låtit det hamna på  mitt konto.

De har delat upp betalningarna och hoppades väl att det skulle drabba någon som inte lider av åkomman kontrollmani. Samtalen idag tog lång tid och hon jag pratade med sa att hon fick fram en del info men inte kunde dela den med mig utan det var vidareskickat till deras fraud - bedrägeriavdelning.

-Ok, sa jag. Om du nu inte kan svara på det här som jag uppenbarligen betalar för, säg mig bara en sak.
Svara ja eller nej på den här frågan. Är leveransadressen på datorn samma som den adress jag har?
-Nej, var svaret.

 Sen allt annat jag sa om förtroende för deras hantering och hur sådant här kan hända och det smärre förhöret hon fick lämnar jag därhän. Det kommer deras bedrägeriavdelning få när jag kontaktar dom.

Jag är mest förbannad över det och sur över all den tid det tagit, samt de pengar som än så länge saknas från mitt konto. 

Så, det är ju kul att nån får en dator i juletid, men fasen inte på min bekostnad. Så även om ni inte behöver bli som jag, bli lite kontroll freak.

Och jag tror... What goes around comes around... he he

Alla bilder från internet idag

söndag 15 maj 2011

Gratis är gott

Igår och idag har jag tagit lite paus från trädgårdsarbetet. Kände att kroppen behövde vila, den är inte riktigt så funktionell som jag önskar ibland. Istället har jag ägnat mig åt seriös shopping och couponing. En hel del kuponger kan man skriva ut från internet här i USA. Jag har förvisso en skrivare som jag är väldigt glad över, fick den av maken för att kunna skriva ut fina foton. Det är bara det att om man skriver ut kuponger så drar den en massa bläck som inte är billigt till den här modellen. Därför var jag på jakt efter en skrivare som inte har så höga bläckkostnader. Det var inte det enklaste att hitta eftersom de flesta fokuserar på bästa fotoutskrifter och billigaste priser för skrivaren. Och billigt bläck kan bli dyrt om man inte får många utskrifter. Så jag gick bakvägen, kollade vilket bläck som var billigast och sedan vilken skrivare jag skulle välja. Kom fram till att en Lexmark modell var bästa köpet för mig. Till den går det att hitta bläckpatroner i svart för $ 4,99 som ger runt 500 utskrifter. Nu är den inkopplad och trots att jag inte var ute efter finesser så har jag redan uppskattat det fiffiga i att ha en trådlös skrivare. Jag kan sitta med min lilla netbook i soffan och surfa i reklamavbrotten, hittar jag något jag vill skriva ut skickar jag det via nätverket och slipper alla usb kontakter. För mig är det oerhört lyxigt.

Det här är modellen jag köpte
Den här veckan har jag också utvecklat mitt kupongande, har gjort mina första gratisköp. Det här har jag kupongat till mig
På Walmart:
 3 flaskor Nivea for men - gratis
1 förpackning  rakhyvlar, de hade tyvärr bara en förpackning kvar när jag var där. Men jag åker eventuellt förbi imorgon, tror det är sista dagen för den här dealen. -gratis

Sent ikväll tvingade jag också ut maken till Kroger för att handla pasta. Han såg inte helt nöjd ut, men rar som han är ställde han upp.

Blandade pastasorter, 16 stycken kartonger av olika sorter. Jag gillar pasta så det här är toppen. Två av sorterna vi tog  är de ovan.och OCH OCH... HELT GRATIS!!!
Hur bär man sig åt? Om nån är intresserad kan ja skriva mer om det -hojta till isf.

Magnum glasspaket caramel fick också följa med hem. -gratis

Det blidde lite annat gratis och nästan gratis, men nu är jag för trött för att skriva mer. Men jag känner mig stolt och nöjd  med mina fynd. Go natt

lördag 30 april 2011

Hur många har problem?


Tänkte höra hur många som har problem med att det kommer upp konstiga saker- pop up - eller ladda ner - eller problem att lämna kommentar i min blogg.
Snälla Skriv och säg om/hur det funkar eller inte.
Om det är många som har strul tänker jag ta bort alla "gadgets" och börja om på nytt för att se om det är nåt skräp som ligger där. Men som sagt om ingen har problem så är det ingen ide. Själv ser jag inte "störningarna"

Bild från nätet

måndag 21 februari 2011

Får inte min externa hårddisk att funka


Slåss med min externa hårddisk för att hitta bilder. Den vägrar att fungera med den här datorn, vet inte om det är datorn fel eller mitt. Hade en Dell laptop som jag tyckte var alldeles utmärkt och som funkade ända tills jag lyckades hälla ett glas coca-cola i den. Snabbhandlade den här Gatewayn eftersom att vara utan dator är som att vara ensam och övergiven.
Undrar om coca-cola datorn går att rädda. Tror inte det är fel på själva innanmätet utan att det är taangenterna som klibbat fast. Har tagit ut dom och torkat och torkat, men det måste vara cola klägg någonstans för så fort jag startar upp den skriver den "rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" utan slut.
Nu är jag sur och hungrig, så jag tänker gå och äta

onsdag 31 december 2008

Hejsan hallå

Mitt bredband och jag har varit grymt osams.
Inte kunnat surfa - inte heller kunnat uppdatera.


Vi är faktiskt ganska osams fortfarande, jag försöker surfa och inget händer.
Varje ny sidladdning tar en evighet.
Trodde först något var galet med datorn,
det skulle jag fixa i ett litet kick.

Mmmm... Hur bra gick det?
Lyckades sopa allt på hela datorn.
Nu har jag ägnat dagar åt att få igång den igen.

En hel del har hänt sista tiden.
Blir jag och datorn och bredbandet sams så kommer det alldeles säkert en uppdatering :)

2008 har varit ett riktigt skitår.
Snart är det slut, det är skönt.

2009 ska bli bättre - så det så!

Gott Nytt År Alla!

tisdag 28 oktober 2008

Vi är osams!

Jag och min hemsida är osams!
Har varit usel med uppdateringarna där.
Nu när jag tog mig i kragen är den dum.
"Sidan är klar, men innehåller fel"
Så säger den till mig gång på gång, när jag ska ställa in "redigera HTML".

Sedan går all uppkoppling sååå sakta.
Har sagt upp det snabba bredbandet och kör bara med mobilt nu.
Det tar tid, men är billigare.


Jag skulle lägga in väldigt fina pelargonbilder var tanken.
Något att sukta över till nästa säsong.
Men nope, det får fortsätta att vara tomater där...

måndag 22 september 2008

Tur att jag inte skule iväg på nåt... jäkla tid de tog

Jaha, drygt tre timmar senare... Nu är har jag bränt dom jäka filerna och installerat de drivrutiner som behövs för att överföra bilder från min digitalkamera. TRE TIMMAR!!! Satan i gatan vilken tid det tog.

Ändrar lite i inläggningen och lägger alla bruna hundar på besök under egen rubrik - på rätt datum.
Kolla alla bilder på när "de bruna" var på besök

Nu är det bara att hålla tummarna

Det kan gå hur bra eller dåligt som helst.
I värsta fall sopar jag allt innehåll i min "nya" dator.
I bästa fall lyckas jag bränna ner det som en pop-up ruta talat om att jag ska göra i månader.
Har varit och köpt DVD skivor för att skapa återställningsmedia till nya datorn.
Måste fixa det innan jag kan lägga in för mycket, lite obehagligt att märka hur mycket man behöver sin dator.
Min andra dator - med alla bra program - slutade fungera igår. Eller egentligen är det bara kontakten och transformatorn. Men en sådan har jag ju inte på lager, och ingen ström, ingen dator
Måste kolla vad det kostar med en ny. Undrar om jag måste köpa en ny från Dell? Undrar om det är dyrt? Undrar om någon möjligtvis har en elsladd till en Dell bärbar som de inte behöver?
Japp då är det dax.
Må datorn göra mig till viljes och error inte skola stå på min skärm.