tisdag 20 december 2011

American Fraud ...Jaha ja... En ny dator vore ju kul, tyckte nån annan och att jag kunde betala

Jag är kontrollfreak, jag skyller det på många år inom säkerhetsbranschen och upprättande av katastrofplaner och säkerhetsrutiner. Det går liksom aldrig riktigt ur.

Och ni som jobbat som jag har säkert också bara råkat stänga av kaffebryggaren hos någon när ni var på besök, utan att man riktigt tänkte på det...
Jag märker det ibland med att min omgivning kan ta det som om jag är aningens paranoid. Eller mina grannar som traskar ute och förundrar sig över att jag tar registreringsnummer på bilar som ser märkliga ut. Ja, alla har vi våra yrkesskador

Det märkliga är att jag är också barnsligt fascinerad av ordning och sätta etiketter och ha saker på sin plats.
Jag kan organisera i oändlighet och hade alla mina böcker i bokstavsordning efternamn.
En av mina bästa vänner organiserar också sina böcker, men hon sätter dom i färgkombination. Det tycker jag är fint.

Samtidigt som jag är sådan är jag också ett kaos. Jag kan komma in i ett rum och på några sekunder sprida alla mina saker runt.

Väskan jag så fint organiserade kan i ett kick vara katastrof för att jag inte hittade det i botten och slängde ur allt, jag är både och liksom. Egentligen skulle jag nog fråga mina vänner hur jag är. De vet bättre. Jag är ett organiserat kaos, eller tvärtom...

När det kommer till räkningar så är det något jag alltid kollar (nästan).
Idag upptäckte jag att mitt mobilabonnemang helt plötsligt hade blivit mer än $100 dyrare än vad det ska vara.
Jag vet exakt vad jag ska betala och vilka tillägg jag har.
En anledning till att jag tecknade abonnemang var att det är ett av sätten att komma in i amerikanska credit scores systemet. Du ska ha räkningar som du betalar i ditt namn. Då duger inga kontantkort.

Jag har alla möjliga kontrollsystem för att inte bli hackad, jag försöker att inte vara oförsiktig, men, men. De fungerar säkert inte alls för den som vill ta sig in. En hel del har ju blivit utsatta sista tiden. Men jag borde inte vara nån eftertraktad eftersom jag inte är rik.

Hur som haver loggar jag in på mitt mobilkonto och upptäcker att det ser mycket märkligt ut, ringer telefonbolaget och får prata med någon som liksom jag inte härstammar från USA och som definitivt inte borde vara i kundtjänst. Jag fattade inte ett dugg av vad han sa.
Och det här var i alla fall över hans befattning så de var bara att be om att bli transfer till supervisor.
Jag gillar fortfarande inte helt dessa samtal på amerikanska. Känner att svenskan är "mitt" språk som jag behärskar så mycket bättre.

Summan av kardemumman är att någon på något vis har köpt en $300 netbook och lagt till massa tjusiga uppkopplingstjänster och låtit det hamna på  mitt konto.

De har delat upp betalningarna och hoppades väl att det skulle drabba någon som inte lider av åkomman kontrollmani. Samtalen idag tog lång tid och hon jag pratade med sa att hon fick fram en del info men inte kunde dela den med mig utan det var vidareskickat till deras fraud - bedrägeriavdelning.

-Ok, sa jag. Om du nu inte kan svara på det här som jag uppenbarligen betalar för, säg mig bara en sak.
Svara ja eller nej på den här frågan. Är leveransadressen på datorn samma som den adress jag har?
-Nej, var svaret.

 Sen allt annat jag sa om förtroende för deras hantering och hur sådant här kan hända och det smärre förhöret hon fick lämnar jag därhän. Det kommer deras bedrägeriavdelning få när jag kontaktar dom.

Jag är mest förbannad över det och sur över all den tid det tagit, samt de pengar som än så länge saknas från mitt konto. 

Så, det är ju kul att nån får en dator i juletid, men fasen inte på min bekostnad. Så även om ni inte behöver bli som jag, bli lite kontroll freak.

Och jag tror... What goes around comes around... he he

Alla bilder från internet idag

7 kommentarer:

em sa...

Jag tror att vi alla är "både och" - trevlig & otrevlig, smart & urkorkad, ordentlig & slarvig - allt i diverse märkliga kombinationer.
Jag har aldrig jobbat med säkerhet, men nog 17 kollar jag diverse saker; lås, plattor och fönster kan jag gå tillbaka och se efter att jag verkligen låst eller stängt. Böckerna har jag i bokstavsordning av det enkla skälet att jag inte hittar vad jag vill ha annars.
Men mina räkningar tror jag att jag kollar, men när jag hör om vad du utsatts för tänker jag att jag borde bli mer noggrann.
Nu hoppas jag verkligen att allt reder ut sig utan för mycket krångel - men när det kommer till byråkrati så slår ju amerikanarna oss med flera hästlängder - så jag håller tummarna och korsar allt som går att korsa.
Margaretha

Magdalena and Co in US sa...

em - att du håller dina tummar tas tacksamt emot. Korsandet också. Det lär säkert behövas. Ja vi är nog många som är "mångfacetterade". Jag gillar det ordet för det får mig att se det som en styrka och tillgång :)
Ja, tänkte bara smyga in det inlägget idag eftersom det är vad jag tillbringat stor tid med. Ibland kan det vara lätt att missa vissa utgifter och betala av gammal vana, Speciellt om summorna inte är ofantliga. Dock önskar jag ingen annan att råka ut för det så det bidde ett litet inlägg.

Annika sa...

Det där måste ordna sig.
Tycker ofta att de är bra på att ordna upp sådant här, om det händer.
OCH det händer.
Hemskt docknär ngn blir av med sin identitet genom stöld. Det hände en vän till mig för tio år sen, och det är inte helt grundat än idag så hon har problem ibland.-
För jävligt.
Jag är också lite av kontrollfreak i hemmet etc.
Hur går det med egna datorplaner då?
Kram!

Umepojk i Mason, Ohio sa...

För nåt år sen hade jag ett debit på ca $1000 på mitt bankkonto. Det var nån som hade köpt en dator i Japan. Som tur var fixade min bank det väldigt snabbt, och pengarna var tillbaka inom en eller två dagar.
Härom dagen var jag en av många som fick ett text message från min bank. Jag ringde upp numret, och lyssnade på ett meddelande att mitt debitkort blockerats. Om jag sen gått vidare hade de frågat om en massa kontoinformation för att oblockera kortet. Det kom naturligtvis inte från min bank. Undrar hur många som gick på det?

Magdalena and Co in US sa...

Annika - det suger. Jag är glad att jag upptäckte det snabbt. Jag har väldigt svårt att tro att det inte kommer ordna sig. Bara genom mina efterforskningar var det väldigt klart att det var bedrägeri. Det läskiga är hur man skyddar sig mot det och hur det hände.

Umepojk - Ja, det kommer meddelande emellanåt som är väldigt lätta att se att det är fraud, Ibland svårare, det var nog tyvärr många som gick på det. Tur att du inte var en av dom. Jag vet inte hur många jag fått brev från som fått sina uppgifter kapade. Själv svarar jag aldrig eller klickar aldrig på medföljande länkar i mail som kommer sådär. Men de blir mer och mer sofistikerade i att framställa sig som "äkta vara". Inte lika enkelt idag som när Nigeria breven kom

Charlie sa ... sa...

Bra att du är alert och kollar upp! Det måste ordna sig.

Vill iallafall önska dig en God Jul med stor kram från Lotta!

Magdalena and Co in US sa...

Lotta- jag försöker, hurvida jag lyckas eller inte är en annan femma.