onsdag 28 december 2011

Sprint Customer Service sucks - Helt otroligt hur inkompetenta de är

Jaha kära vänner i bloggvärlden.

Här avlöser den ena krisen den andra och jag kommer liksom aldrig ikapp. Orkar du läsa igenom det här inlägget är du värd en eloge ;) Dessutom har jag inte orkat kontroll läsa, så hoppas det inte är för knepigt skrivet.

Jag lovar att det kommer fortsättning om Sverige resan, men det känns som jag kommer halvvägs med en kris och 3 nya dimper ner. Om det är någon som vet var man kan avbeställa dom tar jag tacksamt emot det.
Bild från internet

Efter att jag upptäckte att någon handlat dator och låtit mig betala hos min mobilleverantör Sprint så ringde jag dom. De lovade att återkomma inom 3 dagar.
De gjorde de inte, och det har varit ett rent helvete med kontakten med dom. Jag måste utnämna dom till absolut det värsta jag har varit med om sedan jag kom till USA. Och det inkluderar bordercontroll, de är hemska, ofta, men jag förstår deras syfte.

Efter 2,5 dag så istället för att höra något tillbaka så stängde de av min telefon utan förvarning. Och eftersom jag försöker skydda mig på olika vis och dessutom trodde de var pålitliga så har jag dubbel-säkerhetsinloggning på mina konton. Där det även krävs att en säkerhetskod knappas in som skickas till min mobiltelefon.

Så jag har inte kunnat komma in på ett enda konto, maila, Facebook eller bloggen eller andra saker som man måste göra.
Sprint har skött det hela oerhört inkompetent och varit fruktansvärda helt enkelt.
Hela veckan innan jul har jag försökt ordna detta, tiden jag spenderat i telefon och på deras kontor och samla in mer material de krävt har gjort att jag helt enkelt inte haft tid med något annat.
Jag behövde få igång min telefon.

Jag är hyfsat bra på kanslisvenska, men att ta det på amerikanska känns som att vara i underläge.

Men det här är ungefär vad som hänt. Läs och se vad du tycker, min man konstaterade att jag är "anal" (* se en definition längre ner) vilket ju inte låter så kul, och att de bråkar med fel person. Men men, lilla jag mot ett multinationellt företag. Jag har inga stora förhoppningar. Men rätt ska banne mig vara rätt.

1 Första samtal, anmäler att någon gjort inköp via mitt sprint konto, som jag debiterats på autobetalning.
Sprint lovar återkomma inom 3 dagar, men stänger av telefonen efter 2,5 dag.

2. Kontaktar sprint igen - alla vidarekopplingar ska vi bara inte prata om för att komma till bedrägeri avdelning. Personen meddelar att jag måste ta mig till en auktoriserad Sprint affär och ha med mig 2 typer av foto id. Jag frågar specifikt om de godtar mitt amerikanska körkort och mitt permanent resident card. Får svaret ja, och att det ska lösa det
Ber maken gå in och hämta en räkning i mitt namn eftersom det är stort här när man ska verifiera identitet

3. Kommer till affären där de ber mig om id. De ringer fraud som begär också att de faxar in kopia på mitt SSN, samt en räkning med mitt namn och adress som ska vara inom 60 dagar. Den maken hade tagit var något äldre. Han får åka hela vägen hem i jultrafiken och hämta en ny räkning.
Detta faxas in och jag tror det är löst, men icke. De har nån sida- offentlig- där de kollar social security nummer - totalt idiotiskt eftersom det är i det här landet är oerhört noga att aldrig lämna ut det och de inte har tillgång till "riktiga" register.
Denna sida säger dock att detta nummer aldrig blivit tilldelad någon. Jag står där med originalet och de vägrar godta det. Personalen i affären säger att de kan inte ens låsa upp telefonen om de så vill utan det är upp till fraud. Handläggaren i telefon vill prata med mig
Jag tappar sällan humöret och är kontrollerad, men personen jag pratade med var totalt omedgörlig och sa att jag var tvungen att åka till social security office för att få ett brev som bekräftade att jag hade det numret. Jag försökte få henne att hjälpa mig och sa att ni måste ju ha någon möjlighet att ordna detta, frågade också om de skulle göra polisanmälan och det sa hon att Sprint gör när de är klara med sin utredning. Höll på att få ett smärre frispel, var så arg så jag skakade och det var nära till tårarna. Klockan hade blivit 7 på kvällen och jag kom fortfarande inte åt min telefon eller mina internetkonton.

4. Nästa dag åker till social security kontoret. Det är ungefär som att besöka vårdmottagningen i värsta influensa tider. Du får vänta. När jag äntligen kommer fram och förklarar mitt ärende, tittar han på mig och undrar vad fasen Sprint håller på med. De har inte access till dessa register och mitt kort i original är det som är fullkomligt giltigt. Dock skriver han ut ett brev och skakar på huvudet.

5. Nästa dag. Store Manager hade lovat mig att vara i affären kl 13 och då åker jag dit. Hon är inte på plats och jag väntar i 1 timma att hon ska komma.

Under tiden lämnar jag en liten note på en av deras visningstelefoner
Och så dags för nästa procedur, personalen faxar brevet. Jag har med mig hur mycket dokument som helst för att styrka att jag är jag. Dock är det tydligen väldigt lätt att sno min identitet och handla men fasen inte att få tillbaka den. De ringer fraud, det tar ungefär dryga 1 timma för personalen att prata med dom. Jag frågar hur lång tid det kommer ta att få reda på resultatet av utredningen och när jag får mina pengar tillbaka.

Personalen meddelar att huvudhandläggaren på fraud vill prata med mig och jag får telefonen.
Och efter väntan börjar proceduren om.
Jag har lagt ner stor möda på att redigera all info så det inte syns vad som står,
skulle du mot förmodan se någon av mina uppgifter.
Skriv det. För lägga ut sina id på bloggen skulle ju vara korkat

Jag har just stått i 2 timmar med dokument som bevisar att jag är jag och hon börjar fråga efter samma information. Sedan ber hon att mitt körkort ska faxas in. Jag påpekar att det redan gjordes dagen innan och att om hon tittar i sina filer har hon det där. Idiot.  Och JAAA oj där var det visst i hennes filer.
Sen kommer den ena dumma frågan efter den andra. Om när jag är född, vilket jag redan gått igenom. Jag talar om mitt födelsedatum och år och säger att jag fyllde nyss 44 år.
-Nej, säger hon.
-Jo, säger jag
-Vet du inte hur gammal du är, säger hon.
-Jag slutade fylla år när jag blev 25 säger jag för att lätta upp stämningen och säger du har mitt födelsedatum det är väl bara att du räknar.
-Jag är äldre än du och jag vet minsann  hur gammal jag är.
Då börjar jag ledsna på den sketna attityden och upprepar en en gång månad, dag, år jag är född.
-Det sa du inte alls till mig, säger hon.
-Tror du inte jag vet när jag är född säger jag. Jag har sagt samma sak till dig 5 gånger, om du har problem att förstå min dialekt är det inte mitt problem.
Sedan säger hon att hon inte hittar mig. Frågar om min mans namn om det är Paul. Och jag får säga när han är född. Därefter mer och mer idioti
Ca 1 timma senare har idioten en än gång konstaterat att jag är jag.
Frågar om när utredningen är klar och hon svarar 4e januari. Jag frågar om när jag får tillbaka mina pengar, hon säger att utredningen pågår och att de inte kan säga något. Hon föreslår att jag tar bort min autopay och tar räkning istället.
-Visst, säger jag. Gör det, men jag tänker inte betala avgifter för att ni skickar räkning.
Jag frågar om jag ska polisanmäla, men hon hävdar att Sprint tar hand om det.
Hela tiden med en attityd som kan få en att ... ja jag vet inte rätt ord... men det är inte bra
Sen frågar hon mig om jag känner någon xxxx = förnamnet på den som gjort bedrägeriet.
-Nej, säger jag.
-Har du lämnat ut din kod, säger hon.
-Nej, säger jag, ingen har min kod förutom jag. Inte ens min man.
-Så har du lämnat ut din kod till någon säger hon igen.
-Nej, som jag sa. Ingen har min kod, den finns nedskriven på ett ställe i mitt kontor i en låst låda.
-Så. svaret är "Nej" då
......Magdalena kokar vid det här laget......
-Svaret är NEJ
Jag ber henne återkomma till mig när de är klara med utredningen och att jag vill ha information.
-Vi ringer inte tillbaka, säger hon. Vill du veta något får du ringa.
----------
Sen vill hon att vi lägger in ny kod för kontot
Då ledsnar jag och lämnar luren till han i affären och säger, jag pratar inte med henne längre. Hon verkar inte förstå vad jag säger så det är lika bra du tar siffrorna med din "riktiga" amerikanska.
(Ingen har tidigare haft problem att förstå mig)
Så ytterligare tid innan det är klart.

Lämnar affären med en telefon som nu fungerar men är så missnöjd man kan vara.

-----------------------------------
6. Idag får jag ett mail från Sprint med en doc fil. Eftersom enligt vad jag lärt mig doc filer sällan innehåller virus öppnar jag den.
Och... där kommer ett mail med kreditering på kontantinsatsen för datorn som är köpt. Men brevet har bedragarens namn och min adress.
Härdsmälta igen.
Ringer Sprint för att ta reda på om de skickat mailet eller om det är något som har med bedrägeriet att göra.
Så fort jag kommer till kundtjänst så får jag veta att allt som rör mitt konto måste kopplas till fraud.
Kopplar.... Kopplar.... Väntan... Väntan...

Och så börjar det om igen. Jo efter mycket om och men så visar det sig att det är sprint som skickat det.
Att det är bedragarens namn på ifrågasätter jag (vilket btw bara namnet tyder på fraud).
Kommer ingenstans med det, men får höra att utredningen är klar och det är klassat som bedrägeri.
-Jaha, säger jag, bara för att dubbelkolla. Har nu stoppat autobetalning från mitt konto nu.
-Neeeej, säger denna handläggaren. Det kan vi ju inte göra här.
-Men förra sa ju att ni skulle det. Och har ni gjort polisanmälan?
-Nej, det gör vi inte heller.
-Ok, säger jag. Där jag kommer ifrån - att stjäla pengar från någon är ett brott - att hacka in och stjäla likaså. Men det är det tydligen inte här.

.....Jag tror jag får frispel, nya bud igen....

Förklarar att det är aningens svårt, att jag får olika uppgifter från varje person. Att jag försett dem med all info de krävt, men de ändrat förutsättningarna hela tiden.
Att hon inte behöver bekymmra sig om betalningen, för jag litar ändå inte på dem, så jag har redan vidtagit åtgärder och besökt banken och spärrat mitt konto.

---- Vilket också tar tid och nu har jag bara tillfälligt betalkort som inte går att använda så bra som det riktiga innan jag får det nya----

Jag meddelar att jag gjort min egen utredning och att jag kommit fram till att någon hackat in på mitt konto på deras sida. Beställt en dator som levererats till annan adress, och att problemet ligger på deras säkerhetsrutiner kring hur de handhar sin säkerhet på sidan.
Hon bekräftar att det gått till så, att någon beställt på det viset, men vill fortfarande inte ta ansvar för det och säger "att någon kommit över koden eller min säkerhetsfråga"
Vem som gjort det vägrar de lämna ut. (ok, det förstår jag i detta land med galningar och vapen) Men jag ville ändå ställa frågan.

Säger att jag funderar på att säga upp mitt konto eftersom de misskött sig. Då får du straffavgift, säger hon.
Frågar hur de tänker kompensera mig. Jag har tillbringat 3 arbetsdagar minst med att lösa något som från början är deras misstag. Dessutom har de behandlingen av ärendet varit extremt dåligt skött. Och min misstro mot dem är stor

Nej, vi utreder bara och betalar tillbaka pengarna som blivit stulna.
Jag kan kompensera dig $ 25...

Skulle inte tro det säger jag och meddelar att jag vill prata med chefen för hela fraud avdelningen. Inte något nytt team utan den som kan fatta beslut.

Kopplar... kopplar... kopplar
Manger eller supervisor eller vad fasen titeln var, jag minns inte
Och för att göra ännu en lång historia kort ger jag honom bakgrundsinfo. Han frågar vad jag egentligen vill ha ut av samtalet och jag säger
Att om jag hade det jobb som han har (vilket jag haft liknande) så
1. Se till att utbilda personalen, dessa olika uppgifter jag fått är oacceptabla.
2. Ta tag i attityden av hur handläggare behandlar kunder. Det jag varit med om är totalt oacceptabelt. Med den erfarenheten jag har kommer jag att sprida exakt hur inkompenta de är och det vore inte något som jag i hans position skulle vilja vara intrycket av Sprint.
3. Se till att se över deras system för hur de kontrollerar social security, eftersom det uppenbart inte fungerar.
Sen frågar han om han kan göra något mer?
Nej, säger jag, jag tror inte det är ditt bord. Men jag blev erbjuden 25 dollar i kompensation och det accepterar jag inte. Men jag tar det med den som ansvarar för det.
-Vad vill du ha, säger han?
Tilt i Magdalenas hjärna.
-Minst 3 månaders fri service säger jag.
Nej, det gick ju inte. Men han erbjöd mig dryga 200 dollar. Vilket jag inte tycker är acceptabelt. Paul, satt bredvid och jag tittade på honom och han nickade. Så det är hitintills vad jag tror jag får. Men jag är inte klar än.
Han erbjöd sig att ta nya uppgifterna för min autobetalning. Skulle inte tro det, sa jag. Jag litar inte på er. Skicka mig räkning, men jag tänker inte betala handläggningsavgiften som tillkommer. Han visste inte ens att det hade det. Men jag fick hans direktnummer och han erbjöd justera eventuella kommande avgifter.

Så vi får se hur det slutar.


Huruvida han gör något eller inte är hans problem. Men han har i alla fall fått höra vad jag tyckte.
Och dessutom kommer jag maila deras CEO.

Så är jag "anal", eller berättigat förbannad?

Sökte på google på Sprint sucks och hittade tom med en blogg med det namnet
http://sprintreallysucks.blogspot.com/

Fast det är klart att det finns säkert liknande av alla företag eftersom alltid någon känner sig felaktigt behandlad 
*"anal" =  is general someone very concerned with being neat, tidy, fastidious picky, or specific. analyitical.
In common usage, "anal" refers to the anal retnetive type and means that someone is very particular about how things are done.

6 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Herreminje, Magdalena!
Du skulle ju behöva en arméförstärkning allra minst. Att du bara orkar ta emot allt detta. Förstår att du måste men...ja, det finns inte ord.
Håller tummarna att du får det hela uppklarat snart, mycket snart

kramar!
Karin

Annika sa...

Men gode tid...
det där låter ju toatlt helvrickat och galet på alla plan.
SÅ ska det fan inte behöva gå till.
Tror väl knappt jag hört dess like förr...
Det här hindret behövde du ju Inte...
vet inte vad jag ska säga...men måtte det klaras upp!!!
Kram!

em sa...

Oh, Magdalena, det är ju fasansfullt!
Jag tycker att du varit enormt stark som orkade med alla otrevliga inkompetenta personer - jag skulle ha legat i en hög och gråtit efter första timmen.
Skickar massor med styrkekramar.
Margaretha

Magdalena and Co in US sa...

Tack för era kommentarer. Ni anar inte hur mycket det betyder för mig att ni fortfarande hittar hit trots att jag inte haft möjlighet att besöka era bloggar som jag velat eller skriva så mycket som jag velat. Det är balsam för själen :)

Pettas- Ja du, jag skulle kunna säga många fula ord. Men bara att läsa kommentarerna ger mig styrka.

Annika- Ja, du, är använda att de suger i sin hantering av ärendet är en underdrift. Egentligen har jag varken tid eller lust att fortsätta. Men nästa sak att lära sig är att "file en policerapport". De ska banne mig inte stjäla från mig ostraffat.

em- Tack, det värmer. Men jag kan meddela att jag inte alls känner mig speciellt stark. Och tårarna var nära i butiken när jag var så arg så jag skakade att de vägrade godta mina giltiga id handlingar.
Styrkekramar är fint, de används här nu

Linnéa i Colorado sa...

Amerika kan ha den bästa kundservicen men de tar verkligen första pris i helt VÄRDELÖS kunde"service" as well.

Linnéa i Colorado sa...

Amerika kan ha den bästa kundservicen men de tar verkligen första pris i helt VÄRDELÖS kunde"service" as well.