måndag 7 mars 2011

Söndag med bisonburgare och otäck film

Så är det då söndag och mathandling på Krogers, söndagstidningen med KUPONGER inköpt Jippie. Mer för en hemma fru att klippa och klistra i veckan. Hur nördigt det än låter så är det kul. Dessutom sparade jag $30 på dagens shopping.

Middag blev hemmagjorda hamburgare, eller rättare sagt Bison Burgare. Hörde av en slump en av hans shower på TV och var givetvis skeptisk - Tony Little- You can do it!!!, har gått från träning, till skor till fåtöljer och en hel del annat. Han promotar även Bison kött.
Någon mer än jag som är bekymrad om vad vi stoppar i oss egentligen? Försöker välja organic om möjligheten finns. Tyvärr är det nyttigare så mycket dyrare.
Bison verkar dock ha en hel del fördelar (eller så är det jag som är grundlurad igen...).,
mindre fett, och vad som tilltalar mig mer är att de inte är fullskjutna med hormoner.
Och är riktigt gott.
Här är länk till mer bison info.
Bilden från Tony Little Body By Bison

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Sen blev det film - streamad direkt från Netf.
Det var nog inte ett helt lyckat val med tanke på att vi åt kött och jag hade en biff i ugnen. Jag undviker konsekvent filmer där djur far illa. Jag vet att det sker, men klarar inte se det. Den här gick över mina gränser några gånger och flera inslag blundade jag mig igenom.
Men det är ändå vetskap, kunskap vi behöver för att i det lilla kanske kunna förändra i det stora. Så handlingsplanen blir. Egna tomater och potatis, kanske ett hönshus för glada pippar som lägger fina ägg. Resten av planen får jag jobba på :)
En film du borde se, intressant, obehaglig, hemsk och aningens för långtråkig, men också väldigt lärorik om maten i USA.


--Att inse man är okunnig är ett bra steg mot kunskap--Benjamin Disraeli
Önskar alla Happy New Vecka!

2 kommentarer:

em sa...

Jag tycker inte att det är det minsta nördigt att handla på kuponger - enbart smart! Ett tag läste jag en av de bloggarna där man talar om hur man går till väga, och tyckte det verkade vettigt.
Då är det kanske svårare att handla miljömedvetet - det dyker upp så många skräckrapporter att det verkligen krävs kunskaper för att veta vad man sätter i sig.
Margaretha

Annika sa...

Bisonburgare har jag ätit, gott. Lite torrare än nötkött, men det smakade mkt bra.
Har inte sett food inc. KAN tro att den grym.
Kram!!