fredag 11 mars 2011

Kan man ha bankkonto i USA som svensk?

Tänkte fortsätta skriva lite om mina erfarenheter och saker jag stött på.
En av dom var bankkonto. Att ha sin pojkvän på andra sidan världen är opraktiskt, och i början av vår relation blev det en hel del resor fram och tillbaka.
Det fungerar alldeles utmärkt med svenskt bankkort med Visa eller Mastercard. Men om man tillbringar mycket tid i USA så blir det en extra avgift på alla uttag och köp som i längden blir dyrt. Att växla en stor summa och ha kontanter tyckte jag inte heller var ett bra alternativ.

Mina erfarenheter är från hur det fungerar i delstaten OHIO, mycket är olika beroende på var man är och jag vet inte hur det fungerar på andra ställen. Dessutom har olika banker olika policys, men det här är vad jag lärde mig.
Svaret på frågan är:
Ja, man kan ha bankkonto i USA som svensk.
Efter terrorattacken är det dock en hel del som blivit svårare och det finns några buggar med det hela.
  • Var beredd på att det kan vara första gången som bankpersonalen öppnar konto för utlänning, konstigt eftersom alla verkar vara immigranter, men det är en annan historia. Var beredd på att det tar tid innan de hittar rätt formulär och kollat med högre chefer att det är ok.
  • Sedan måste du åka till USA, utländska medborgare kan endast öppna bankkonto på plats - personligen. Det går alltså inte att vara i Sverige och ringa.
  • Du måste också kunna visa att du är i USA på laglig väg - det gör du via ditt visa.
  • Sedan måste du också kunna visa 2 olika identitetshandlingar som styrker att du är du.
  • Jag hade svenska passet och svenskt körkort. Svenskt körkort har jag dock stött på lite patrull med eftersom många amerikaner är osäkra på hur de ska läsa det.
  • När det är deklarationsdags kommer du få en blankett där du intygar att du inte är medborgare eller permanent resident som ska betala skatt i USA.

Så var det för mig, kanske du har en annan historia

4 kommentarer:

em sa...

Ja, min historia är lite annorlunda. Jag öppnade faktiskt kontot från Sverige - kanske gick det för att jag fick lön från ett förlag i staten(Co), och lönen gick in på kontot. Men det var en hel del byråkrati och årliga papper att fylla i.
Margaretha

Magdalena and Co in US sa...

Intressant. Var säkert en fördel att det var ett företag i USA som betalade din lön, vilket inte är ett påstående utan mer en fundering. Var det före eller efter 9.11 2001 som du kunde öppna via telefon?

em sa...

Jo, det var före elfte september.
I dag skulle det säkert varit ännu knöligare - även om jag tycker att det räckte som det var.
Margaretha

Magdalena and Co in US sa...

Jo, så som jag hört har allt ändrats sedan dess och det har blivit ännu krångligare.