onsdag 4 maj 2011

Sweet as Candy - allt sött är inte socker och hur fett är fett

Idag har jag funderat över socker och kalorier mat.

Nästan alla jag pratar med säger att "de som åker till USA går upp i vikt", det är självklart upp till en själv vad man stoppar i sig och hur mycket man rör sig.
Men helt klart är att det är enkelt att stoppa i sig för mycket och röra sig för lite här.

Det finns lite andra skillnader som jag också funderat över.
Ett sätt är hur vi räknar kalorier. Jag tittade lite snabbt och tyckte inte att det var så farligt med vad saker innehöll. Men... tittar man lite närmare så ser man att de såklart inte räknar så som jag är van vid från Sverige. Kanske inte en stor "suprise" eftersom de gör allt på sitt eget vis.
 Till exempel. Allt (ok, vän av ordning kan säkert hitta undantag - men det mesta) hemma räknas i kalorier per 100 gram och det är den normen jag är van att tänka vid när jag ser kalori innehåll.


Här räknas det per servering. Och då får man först se hur mycket tillverkaren anser att en servering är, sedan se hur många kalorier det innehåller. Lurigt, eller hur!?

Sedan är inte allt samma likadant fast man kanske tror det. Något amerikanskt som finns världen över är Mc Donalds och Big Mac. Utan att gå in på hur bra eller gott det är med den typen av mat konstaterar jag efter att ha sökt lite på nätet att en
Big Mac i Australien innehåller 480 calorier, i Storbrittanien 490 kalorier och i USA 540 kalorier. Hittar lite olika uppgifter på vad en svensk Big Mac innehåller från 501,8-530 kalorier.

Ett tips på film är Supersize Me, mannen som levde på enbart Mc Donalds som test. Har skrivit om HÄR 

Så har vi socker som jag läste kommer från Sanskrit - शर्करा sharkara
Förutom strösocker, florsocker, pärlsocker, råsocker och andra socker hemma har jag inte funderat speciellt över det innan. Det kommer från sockerbetor, rörsocker och är sött och onyttigt. Här finns en bra tabell över olika sockerarter.
Corn sugar var något nytt för mig, om det beror på att det inte är vanligt i Sverige eller om det beror på att jag inte tänkt på det vet jag inte. I min jakt på info hittar jag inte mycket om de i Sverige.

Cornsugar, high Fructose Corn Syrup (HFCS), Isoglukos och Majssirap. Men även Glukossirap och stärkelsesirap förekommer trots att de kan framställas från ris, potatis, vete eller annan råvara med mycket stärkelse.
I USA har man i flera år förstört marknaden för naturligt socker med alla diet produkter som innehåller syntetiskt sötningsmedel. Att det är ett gift börjar förhoppningsvis fler upptäcka, men åter till majs.


Här odlar i USA är majsproduktionen otroligt stor. Och om jag förstår det rätt är det billigt och man försöker dessutom att använda det i alla möjliga och omöjliga varianter. Om man börjar kika på innehållsförteckningen så blir man förvånad över hur mycket som innehåller corn.
Sirap
Florsocker
Juice

Vaniljextrakt

Just high fructose corn syrup är något folk börjar vilja undvika här och många livsmedel skyltar med att de är fria från det.
På TV går en reklam där föräldrar går över böljande åkrar och säger att de vill ge sig själva och barn bra föda så de tagit reda på fakta och att när det gäller socker så är corn sugar och "vanligt" sugar samma sak, kroppen känner inte skillnaden. Jag vet inte jag, och känner att det är väldigt förvirrande med alla olika termer och dessutom att språkförbistringar kan klura till det mer.

Andra saker jag saknar som är som omöjligt att få tag på här är vaniljsocker. Jag tog med mig en del och det används vid speciella tillfällen.
 Här köps med mest det flytande vanlijextrakt.

Och svenska sirapen som är finfin.



Den amerikanska är inte tokig, men den är inte samma sak.


Vill tipsa om en annan film som handlar om matproduktionen i USA. Den är obehaglig och informativ. Food Inc. Här kan du läsa mer om filmen.
    Källor: Hamburgerinnehåll, , innehåll i en Mc D Sverige Här , är innehåll i amerikanska Mc D Här
    Majsstärkelse, Glukossirap, Socker, Socker, Sugar, Sugar,

    9 kommentarer:

    em sa...

    Här i Sverige kan jag sakna melass och riktig farin - som inte längre går att få tag på. Och flytande vanilj tycker jag också om, fast det är nog tveksamt hur bra den är. Desperata alkoholister ta'r till den ibland eftersom den är upplöst i alkohol, se'n är frågan hur mycket vanilj det är i den, man ska nog hålla sig till de dyra bönorna.
    Matproduktionen är nog högst tveksam i många länder - det gäller att vara insatt.
    Margaretha

    Magdalena and Co in US sa...

    Em- började skriva på eftermiddagen och tillbringade timmar för att se om jag kunde få ordning på det. Min korta tanke om vissa saker växte till sig i omfång och önskan att lära sig. Jag har förstått att man får var noggrann även i Sverige med att kolla innehåll. Alla E ämnen och tillsatt glutamat. Kram

    Annika sa...

    Melass får du använda istället för vanlig lönnsirap, den är mer lik den svenska sirapen.
    FÖ finns både svensk sirap och vaniljsocker på IKEA, men ni kanske inte har ngn sådan i närhteten?
    Visst är matproduktionen "iffy" överallt, men sant är att kalorier räknas mkt ologiskt här, och det förstår jag inte. Hade det inte varit lättare om de också räknat per 100 gram istället för en massa olika servings? Irriterande.
    OCH ja, det där med corn syrup ja...som de bytte namn på till corn sugar...håhåjaja...
    uNdrar också hur en big mac kan diffa så i kalorier över jordklotet?
    McD har ju skrivit ut kalorier och näringsinnehåll på samtliga produkter, liksom många andra ställen. Det gillar jag.
    Ja, mat och innehållsförteckning kan man spendera mkt tild på...
    KRAM!!!

    Annika sa...

    GIRL; har du svårt att sova???
    Såg att du skrev din kommentar till Em kl 3:55!!
    Whoaaa!!!
    Hoppas du sussar gott nu!!!
    Kram igen!

    Lennart sa...

    Om du nånsin har vägarna ner till Cincinnatitrakten så finns både svensk sirap, vaniljsocker och pärlsocker på Jungle Jim’s.

    Magdalena and Co in US sa...

    Em- Tror inte jag provat riktig farin, trodde det man handlade hemma var "riktigt", men där ser man. Flytande vaniljen tycker jag inte är god här. Såg att den innehöll alkohol, men det måste vara ett väldans dyrt alternativ att dricka, och otäckt.
    Annika- TACK, vad bra att veta. Köper du melass på vanliga affären. Så DET finns på IKEA. Jippiee!!! Har ju aldrig varit där, här, men nu har jag ytterligare en anledning till att måste åka dit. Blir nog billigare i slutändan än att flyga till Sverige och fylla resväskorna fulla med sirap.
    JAAAA!!! Fasen vad jag är messed up med min sömn. Så när jag äntligen somnade var det hur sent som helst. Fast det är klart nu går jag nästan på svensk tid ;)
    Lennart- Välkommen, tror inte jag sett dig tidigare här. Men så bra att veta, TACK! Det är ju i samma stat iaf, så vem vet om jag får vägarna dit...

    Äventyret framtiden sa...

    Mycket intressant sockerinfo!
    Just nu när lågkolhydratfebern drar över världen så blir den ännu mera intressant. Själv använder vi rårörsocker (eko) i vårt café till nästan allting i kaffebrödsväg. Smaken blir så mycket mera än om man använder raffinerat socker.
    Det är väl med det här som med allting annat, äter man för mycket blir man fet...i lagom doser i jämvikt med annat intag och rörelse så märks knappt någon skillnad. Men det är ju så sällan som lagom är hemma:D

    Lennart sa...

    Magdalena – Visst har jag tittat in här förut. Lennart = Umepojk i Mason, Ohio

    Magdalena and Co in US sa...

    Lennart- Ha, jag visste inte att det var du som var Umepojk. Där ser man. Du är ändå välkommeen ;)
    Pettas- Vad kul att du gillade inlägget, det gör mig så glad. Visst är det sällan lagom är hemma ;)Håller med om att rårörsocker är bäst, brukade köpa det hemma i Sverige. Här i USA är det så mycket i matväg som är annorlunda, mest på ett sämre sätt. Eller man måste vara mer noggrann med vad man handlar