måndag 2 maj 2011

Bin Laden är död. Är världen säkrare nu?

Förmodar att det uppmärksammans i hela världen. Men här i USA är det självklart det största just nu att Usama Bin Laden dödades.
Känner att jag vill skriva ett par rader om det. Jag såg det först på ett forum igår kväll som handlade om kuponger, vilket jag tycker visar hur det påverkar amerikanen i vardagen, det pratas om det överallt.

Min första tanke var att:
-Undrar om det är sant?

Min misstro mot information när det gäller sådant här är stor.

Min nästa tanke var att:
-I och med detta är jag ännu mer rädd för terrorhot. Världen känns inte som ett säkrare ställe idag, och framför allt inte i USA, eftersom jag anar vedergällning.

Olika uppgifter florerar också om att hurvida man ville gripa honom eller döda honom. Även om var kroppen finns, den ska vara begravd till havs.

Vad heter han?
Engelska Wikipedia:
Osama bin Mohammed bin Awad bin Laden (Arabic: أسامة بن محمد بن عوض بن لادن‎, ʾUsāmah bin Muḥammad bin ʿAwaḍ bin Lādin
There is no universally accepted standard for transliterating Arabic words and Arabic names into English;[8] bin Laden's name was most frequently rendered "Osama bin Laden." The FBI and CIA, as well as other US Governmental agencies, have used either "Usama bin Laden" or "Usama bin Ladin", both of which may be abbreviated as "UBL". Less common renderings include "Ussamah Bin Ladin" and "Oussama Ben Laden" in the French-language media. Other spellings include "Binladen" or, as used by his family in the West, "Binladin". The spellings with "o" and "e" come from a Persian-influenced pronunciation also used in Afghanistan, where bin Laden spent many years.
Arabic linguistic conventions would be to refer to him as "Osama" or "Osama bin Laden", not "bin Laden" alone, as "Bin Laden" is a patronymic, not a surname in the Western manner. In its expanded form it means "Osama, son of Mohammed, son of 'Awad, son of Laden".
Osama bin Laden's admirers have referred to him by several aliases and nicknames, including the Prince/Al-Amir, the Sheikh, Abu Abdallah, Sheikh Al-Mujahid, the Lion Sheik,[9] the Director.[10]

Läs mer om det svenska nyheter HÄR HÄR HÄR  HÄR HÄR HÄR HÄR HÄR HÄR HÄR
Amerikanska nyheter HÄR HÄR HÄR HÄR
Bloggar HÄR HÄR HÄR 

6 kommentarer:

Anonym sa...

www.corbettreport.com/osama-bin-laden-pronounced-dead-for-the-ninth-time/

www.foxnews.com/us/2010/10/20/al-qaeda-terror-leader-dined-pentagon-months/

www.newsweek.com/2001/09/14/alleged-hijackers-may-have-trained-at-u-s-bases.html#

www.infowars.com/al-qaeda-is-a-front-group-for-the-us-military-industrial-complex/

www.prisonplanet.com/terrorist-who-trained-london-bombers-was-working-for-us-government.html

www.prisonplanet.com/mumbai-terrorist-was-us-agent.html

www.infowars.com/bombshell-evidence-clearly-indicates-staged-attack-on-detroit-flight/

Läs mer här:

http://wearechangeumea.blogspot.com/2011/02/terroristhotet.html

http://civilkurage.wordpress.com/2011/02/28/intressanta-fakta-om-911/

Anonym sa...

Jag tror att det var viktigt att de fick honom tillslut. Brottslingen bakom 11/9 ar eliminerad, vilket ar ett bra budskap bade till amerikanerna och till Bin Ladens eftertradare. Varlden blir inte sakrare kanske, men rattvisa maste anda skipas.

Magdalena and Co in US sa...

Tack för länkarna, ska titta på dom

Anne-Marie sa...

Jag tror det finns mycket mer bakom hela den här historien än vad som skrivs officiellt. Men det blir alldeles för långt att skriva här. Inte tror jag att världen alls blivit säkrare. Tvärtom. Rätt många tycks anse att han dog redan för många år sedan. Kram!

Annika sa...

Detta är så svårt. det är verkligen inte svart eller vitt.
Vet inte hur jag känner...
Jag har ju varit här både före och efter 9/11 och det som hände då är nog så svårförklarligt för alla som inte var här då. DET var så fruktansvärt och USA är INTE detsamma som det var INNAN. Bor man dessutom i DC så är det ännu mer påtagligt, tror jag.
INTE heller jag tror att världen blivit säkrare iom obl's död. tvärtom. jag är säker på att det kommer efterdyningar. Terrorn är INTE död, och den skyr ingenting.
KRAM!!

Annika sa...

PS, konspirationsteorier ang 9/11 tror jag noll på...Ser att många av länkarna ovan är just såna.
Det som hände hände och det är INGEN tvekan om vem som stod bakom.