tisdag 17 maj 2011

Hönan eller ägget?

Som jag skrivit en hel del om tidigare så är det svårt att göra bra val med mat här. Har sått en del frön för att kunna gå egna grönsaker och letat runt en del efter organic farms. Fröna går det hyfsat med, men jag gjorde en miss i veckan när det blev fint väder. Tog ut dom på grönbete och det var på tok för varmt ute så hälften av dom dog. Jag vet ju att man inte kan chocka dom med så mycket sol på en gång. Turligt vis har jag fler frön.

Jag såg den här annonsen i The Andersons senaste reklamblad. Den är lite suddig men till höger så säger den att det är chick days och man kan tydligen köpa höns av 4 olika sorter. Har inte sett det tidigare och har ingen aning om hur det funkar. Men... Jag har funderat över att ha back yard hens. Köper endast organic eggs men att ha egna som lägger ägg, som har en fin plats att sprätta på och är lyckliga är något jag har varit sugen på länge. Hemma hade jag ankor - myskankor - mest för att de åt den otäcka mördarsnigeln som invaderade Stockholmsområdet för några år sedan. Men de la även ägg som var bra att baka med. Nu är jag i valet och kvalet.
Ska jag skaffa höns?
Kommer det bli alldeles för jobbigt att ha hand om?
Hur vet jag att kycklingarna kommer från en bra naturlig avel?
Hur är det med hönssjukdomar här?
Så funderingen idag är om jag ska ha hönor, eller fortsätta köpa äggen...?

7 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Ett fråga som jag också ställer mig nu och då:D.
Det skulle vara så trevligt att ha höns men EU-direktiven är så stränga och efterföljs rigoröst på vår lilla ö i havet. Hönorna måste vara instängda under våren och under sommaren har vi massor av folk här, så tillsvidare köper vi våra eko-ägg. Kanske enklast så men förstås mindre personligt. Med äggen pratar jag inte:D.
Lycka till med dina funderingar innan beslut tas!

Kram!

em sa...

Det finns säkert en "hönsförening" i dina trakter (med tanke på att det finns en förening för allt över där) - kontakta dem så kan du få goda råd.
Margaretha

Eva in Athens, Greece sa...

Om du har plats ute och om det är tillåtet tycker jag absolut att du ska skaffa höns! Här i Grekland får man inte ha höns i närbebyggt område.

Det är inte alls tidskrävande, upplevde jag det som i alla fall, när vi hade hönsgård på Kreta. Vi gick dit en eller två ggr per dag och fyllde på mat och vatten. Klart att antagligen tar det mer tid i anspråk för rengöring om man har dem på bakgården.

(Du skulle ju kunna skaffa ett får oxå! Köpte en bok, "Fårboken" förra året som handlar om att sköta får och föda upp om man vill det. Det är enklare att ha som husdjur än hunden!)

Annika sa...

Får du det`? Det är väl frågan för ditt grannskap? Bor du i en förort kan jag tro att svaret blir nej. Men, jag känner faktiskt till ett hus i min närhet där de har en tupp (och kanske höns också?). Du kan kolla upp regler och sådant. Det är nog säkrast.
Men tycker du det är svårt att hitta ekologisk mat här? DET tycker inte jag! hela Trader Joes, Whole Foods mfl är ju ekologiska. Hela butikerna. Och jag köper alltid ekologiska ägg och mjölk mm på min vanliga mataffär, Safeway. Men det ser jag ju att du också gör...
Ja, det tål att tänkas på förstår jag!
Lycka till! Gulligt vore det!
Ekologiska bondgårdar borde ni ha omkring er, tycker jag. Kram!!

Magdalena and Co in US sa...

Karin- Jag tycker det är bra med stränga regler för djurhållning. Dock utan att gå in i detalj så vet jag en del som nog var menat för djurens bästa men blev tokigt. Ja, jag brukar fundera igenom saker ordentligt. Får se var jag landar
Margaretha- Ha, du har rätt. Jag började faktiskt söka lite info om det tidigare och nog finns det en förening och blog för back yard hens här. Så klart...

Magdalena and Co in US sa...

Eva i Aten- Roligt att se dig här. Välkommen! Plats har jag helt klart, det är det där med skötseln som jag funderar över, hur mycket de skräpar (läs bajsar) ner. Fast det är klart, det är ju gratis gödsel... Ja, jag får kolla efter en bok. Vet ett bra forum jag brukade kika på i Sverige. Hönor borde ju vara hönor jorden runt
Annika- Vad glad jag blir att se dig. Jag vet du haft fullt upp, men jag har saknat dig. Har försökt hitta vilka regler som finns, men det är faktiskt lite luddigt. Det märkliga är att det verkar gå bra att ha häst och andra djur. Vet inte hur det är med regeln om hönor vs tupp. Jag vet på vissa ställen får man inte ha tupp för de gal. Vi har såpass stort dock att det inte borde störa någon. Kanske man kan hävda att det är ett kulturellt arv från Sverige att vi har höns ;)... Nej, det är inte svårt att hitta organic här när det gäller ägg och mjölk. Tack och lov. Men jag har funderat över vad det innebär för äggen när det gäller organic i USA. Om hönorna får bra mat, och hur det bor, om det finns regler för antal per m2. Efter programmet om cage free höns, där man visserligen fick se att de inte bodde i burar, men inslängda under tak i vidriga omständigheter så kom tanken upp igen. Men det är som sagt en del som behöver kollas upp.

em sa...

Klokt att du tittar närmare på vad de vackra orden egentligen innebär. Har nyligen läst flera artiklar om hur man tänjer på gränserna när det gäller etiketter och information om vad mat innehåller. Bland annat den här artikeln:
http://www.care2.com/greenliving/misleading-food-labels.html
Margaretha