söndag 24 april 2011

Påskgodis, Shopping & Kuponger

Hela helgen har det varit regn, regn och mera regn. En del åskstormar har också dragit förbi, så vädret här har varit TRIST.

Man kanske ska vara glad att man inte får något påskägg, Aftonbladet skriver om Äckligt Godis
"Socker, härdat fett, gelatin från svinsvålar och färg från krossade insekter – Råd & Rön har synat vad som gömmer sig i påskäggets godis"
"Plockgodiset innehåller ungefär 300-350 kcal per hekto – vilket kan vara en bidragande orsak till att svenskarna har ökat i vikt."
Jag hade inte tänkt köpa godis men idag var jag och kupongshoppade lite och hittade billigt så det blev Jellybeans och M&M.
Jellybeans

Jag tycker inte att godiset är det största problemet, i alla fall inte här i USA.Äter man godis och kakor så vet man att det är onyttigt. Det jag tycker är läskigt är allt det dolda socker i produkter som man inte tror ska innehålla det. Man får vara oerhört noggrann att läsa innehållsbeskrivningar.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Mitt kupongade går framåt, idag köpte jag
4 förpackningar flingor
2 förpackningar kalkon bacon
1 tvättmedel
1 sylt
2 påsar JellyBeans
4 påsar M&M
4 påsar hundgodis
tror det var allt och med kuponger och rabatter gick det på $17 vilket blir dryga 100-lappen i svenska.
Igår var jag på Walgreens och handlade 6 st Magic tejp från 3 M med kuponger och betalade $1,98 för allt ca 12 kronor. Tjohoo!!

Det är inte som de i programmet  Extreme Couponing där de fyller 6 kundvagnar för $1000 och betalar nada. Men de senaste avsnitten har varit rätt trista. Människor som tömmer hyllorna bara för att de kan och köper 100 kattmatgodisar utan att ha katt. Dessutom tillbringade de ca 40 timmar i veckan att klippa och jag kuponger. Inte något att eftersträva direkt, med det är som sagt Extreme.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Suri med mamma Katie Holmes

Och apropå shopping såg jag att lilla Suri Cruise har en ordentlig garderob. Artikeln påstår att hon ska ha kläder för 21 miljoner. Och tösen är 5 år gammal, vet inte vad man ska säg. Stackars lilla rika flicka kanske. Med en sådan uppväxt och dessutom att pappa Cruise är scientolog har man nog allra förutsättningar att få en knepig uppfattning om världen. Hon lär inte behöva kupongshoppa i alla fall.


Bilder från Internet

5 kommentarer:

em sa...

Jag gillar mörk choklad, men har aldrig någonsin förstått hur i all världen man stoppa i sig lösgodis - ja inte annat syntetgodis heller. Och läser man vad det är gjort av undrar jag varför folk fortsätter att köpa det.
Det finns mycket dolda ingredienser i maten - jag tror man avskärmar sig från verkligheten, man orkar inte ta' in fakta för då måste man ju hitta alternativ.

Det verkar som kupongerna tagit över klistermärkena som fanns förr i världen. Fast då blev ju inte maten billigare - utan när man samlat på sig si och så många klistermärken kunde man köpa allt från dukar till matsalsmöbler för sina märken.

Margaretha
som inte ens vet vem
Suri Cruise är - fast
uppriktigt sagt verkar
det inte att vara
något man behöver sörja

Annika sa...

Mörk choklad är inget för mig.
Jag är en typsik lösgodis junkie. Gläder mig över att en svensk godisbutik öppnat på Manhattan!
Visst vet man att man stoppar i sig en massa skit då man äter det, men, men...
Visst finns det massor, massor med dolda ingredienser i allt, och det gäller ibland att lusläsa innehållsdeklarationen.

Suri Cruise ja...om allt de skriver om den lilla är sant är det verkligen ILLA!!
man undrar lite smått var det hela kommer att sluta.

Kram!!

Anne-Marie sa...

Jag åt faktiskt inte godis eller choklad under ca 10 år! Som en ung tjej läste jag i Kamratposten (undras just om den tidningen finns nuförtiden?) vad godis innehöll och bestämde mig som 8-åring att "nej, jag äter inget godis". Litet ovanligt kanske. Sedan åt jag en bit choklad när jag var 18 och så blev jag "fast". Äter dock aldrig godis men choklad ibland. Kramar!

em sa...

Anne-Marie,
Jodå, Kamratposten finns fortfarande! Jag såg den den för några år se'n, och den ser inte ut som jag minns den, men säg mig vad som ser ut som i barndomen!
Wikipedia har en snutt om den.
Margaretha

Magdalena and Co in US sa...

Margaretha- Jag kan få riktigt sötsug ibland och då är både lösgodis och choklad mumma. Även om jag vet vad det innehåller kan jag förtränga det när jag äter, för det är mums. Vem Suri Cruise är visste inte jag heller förräns jag lästa artikeln, hennes pappa är ju välkänd.
Annika- Jag gillar nog allt godis. Har ju suktats i din blogg med bilder av svenskt lösviktsgodis som får en att längta. Tyvärr har jag inget bokat till Manhattan, men hade helt klart besökt och shoppat godis. Suri känns som någon som man om några år kommer se på Dr Drew el liknande, tyvärr. Att få allt man pekar på är nog ingen väg till lycka.
Anne-Marie- Åååå, Kamratposten.Jag älskade den!!! Den hade mycket bra saker om jag minns det rätt. Ja, att man som barn inte äter godis tillhör nog inte vanligheterna. Gissar att dina kompisar var glada som fick ha allt godis ifred :)Undrar hur det känns att som 18-åring smaka choklad för första gången. Förstår det var gott eftersom du blev fast. Men det finns värre saker tröstar jag mig med
Em igen- Kul att den fortfarande finns. Ska oxå kolla Wikipedia