lördag 23 april 2011

Show and Tell: Påskpyssel och pynt

Fredag och tema, Nilla vill att vi skriver om 22/4 Påskpyssel och pynt. Vad har du pyntat med, hur har du dukat, vad äter ni? t ex.
Jag tycker det är himla roligt med de här fredagsteman, men den här gången blir det svårt att bidra med bilder från påskpyssel här hemma. Det verkar inte som om man firar påsk här i USA så som man gör hemma och Paul jobbar på som vanligt.

I affärerna är det förstås en massa påskpynt men jag har inte handlat något.
Så här kommer lite lösryckta funderingar om påsken.
  • Jag har nog aldrig firat påsk, under många år har jag haft ett sådant jobb där man jobbar oavsett om det är helg eller inte. Det har gjort att många högtider inte firats.
  • Påsken var under några år familjemiddag på Annandag Påsk, men det var många år sedan.
  • Igår var jag på "Beading Class" och försökte berätta om svenska påsktraditioner. Påskkärringar finns inte här och jag vet inte hur kloka de blev av min förklaring att det är som "Halloween, but kids go around like Easter Witches"
  • När jag kom till USA fick jag höra om fenomenet "Black Friday", under en tid trodde jag det var långfredagen. Det är inte långfredagen utan största REA dagen på hela året. Läs mer om det HÄR.
Så mitt påsktema är rätt uruselt. Hoppa in på övriga deltagare och kika hos dom istället

Listan på de som är med:
Nilla,
Desiree,
Annika,
Strandmamman
Erica
Saltis
Anna (möjligtvis "mammaledig" ett tag framöver, ni får klicka er in till den nyblivna modern och se efter)
Taina (pausar tillsvidare)
Musikanta
I am Annika
Maisoui
Inga-Britt
Helena
Olgakatt
Bejla
Jenny
Pettas
Mrs Clapper
Lotta
Ewa
Victoria
Malin

3 kommentarer:

Grekland nu sa...

Magdalena - jag visste inte att påsken går såpass spårlöst förbi i USA! Läste det hos en annan bloggare också. Inte lätt att förklara det där med påskkärringar, ett bra försök i alla fall. Önskar dej en trevlig helg även om den inte blir så "påskig"!

Äventyret framtiden sa...

Jag tycker att ditt inlägg om påsken blev bra!! Det är intressant att få veta hur ni har det Over there också. Nu vet jag mera än vad jag har vetat tidigare om hur man firar eller just inte firar påsk i USA. Jag skulle ha trott att den firades stort med tanke på att (jag hade för mig) att amerikanarna är väldigt traditionella av sig och också rätt så religiösa. Men se där, jag hade fel!:)
Oberonde så hoppas jag att du har en bra helg i alla fall, utan ägg eller med ägg!

Nilla sa...

Ja, i och med att det inte är någon helgdag så blir det inte lika mycket fira av. Tur att vi har kvar långfredagen och annandagen som röda dagar i Sverige! (men jobbar man så gör man...) Påskkäringar är mycket trevligare än Halloween tycker jag.