torsdag 23 juni 2011

Jag hittade gravlax på min American närbutik. JIPPIEEE Life is good!

Så nu gäller det bara att hitta svenskar här i närheten som vill fira midsommar också.

Idag kände jag mig lite bättre. Och jag skulle bara göra lite, för jag blir så rastlös av att vara stilla.
Så jag målade taket i gästrummet. Bad/duschrummet är lite på hold tills vi har råd med kakel.
Sen gick jag ut och plockade lite mullbär, hade tänkt plocka mycket men hundstaketet har jag satt upp innan jag visste vi hade ett bärträd och nu är största delen av trädet på fel sida.
Men jag rensade ur och klippte ner lite. Ska se om jag kan få maken att fixa och flytta staketet annars blir det ytterligare ett projekt.

Det här är så himla roligt. Här på vischan är man inte bortskämd med de butiker som finns i New York och jag trodde väl inte att jag skulle finna gravlax. Framför allt inte på den närmaste och minsta Kroger här ute i Pickerington. Men jag är mäkta imponerad.



Inte nog med det, detta fanns också på fiskavdelningen. SILL, sill SILL!!! Hoppas den är god, har inte smakat än.
Blev så till mig att jag var tvungen att fråga personalen om det var något de hade i ordinarie sortiment eller om det var ett tillfälligt parti. I så fall hade jag fått köpa på mig en del.
Men jo då, sa pojken De hade det i ordinarie sortimentet, fast det var inte så många som köpte det. Så nu lär jag få handla för att det inte ska försvinna.
Och är det inte bra fint att jag kommer kunna ha sill till midsommarafton. Synd bara att jag inte känner folk här, annars hade jag kunnat ha midsommarfest och midsommarstång. Nån svensk i Columbus, Ohio, USA som vill fira midsommar månne??? Jag vet var sillen finns - nu skulle jag bara hitta färskpotatis också :)

Idag tittade jag efter grodan på fönstret. Icke att finna. Så nu, sent på kvällen tog jag en titt igen. Och jajjamänsan. Grodan sitter där igen, ser så rolig ut när han vankar omkring med sina sugproppar till fötter. Undrar var han är på dagarna?
Jag visade Paul grodan, på utsidan av fönstret. Nej jag tänker inte inkräkta i hans värld. Jag är glad att få betrakta.
Paul tittade på mig och sa - You can not have him.
Hmmm...

10 kommentarer:

Anne-Marie sa...

Så du gjorde bara litet - målade taket i badrummet. ;) Du är för härlig - för de flesta är det nog ett litet större projekt. Du vet inte hur lyckligt du är som hittat "riktig" lax, till och med i Pickerington. OCH sill! Bodde jag inte så långt bort skulle jag gärna komma och hälsa på till midsommar. När Michael och jag bodde på Hawaii hade vi en gecko som nästan blev tam. Den kom in i huset och sedan fick vi ge den insekter. Den var hur söt som helst men till slut insåg vi och den att det var dags att bege sig ut utomhus igen. Kramar!

Äventyret framtiden sa...

Håller med Ann-Marie, du är för härlig som målar ett tak när du bara gör lite:D.
Grodan gör nytta, äter upp insekter som kanske annars skulle "störa" er.
Härligt med husdjur fastän de är fastklistrade på utsidan fönstret!:D
Hoppas att du hittar någon att fira midsommar med! Förstår att det känns väldigt angeläget när du har litet svensklängtan.
Ha en fin dag!
kram!

Annika sa...

Jag säger som ovan tjejer: du är AMAZING, Magdalena!!
En sån grej skulle vara ett PROJEKT för mig.
Ja, visst är det kul att man kan hitta gravlax och sill. jag har köpt den där sillen ngn ggn och tycker den är OK.
Laxen smakar precis som den ska. Du får göra en god hovmästarsås till men det är ju inte svårt alls.
Jag hoppas att du hittar ngn att fira midsommar med, vännen!!!!!!
Synd att vi bor så långt ifrån varandra!!
Kramar!!!

Umepojk i Mason, Ohio sa...

Har du kollat den här gruppen? http://www.scandiclub.com/
Jag har ju ingen aning om det är ’riktiga’ svenskar eller svensk-amerikaner. Annars kan du ju alltid hänga med Swedes in Greater Cincinnati, http://www.swedesincincinnati.org/.

olgakatt sa...

Grattis till lax och sill i midsommar!
Men vad märkligt att man särskriver laxen, haha! Hoppas det ÄR gravlax och inte grav lax, det vore ju dystert om den var gravallvarlig och inte gravad;)

Kul med grodan! Vi hade en som ibland ställde sig på bakbenen och tittade in i vårt uterum.

Charlie sa ... sa...

Amazing är dagens ord!!
Det hade tagit mig dagar (hm vecka) att få till det med målningen. Vi har lådor från i julas som åkte upp på vinden för två veckor sedan. Pinsamt!!!!

Grattis till laxen ;) Jag hade gärna firat med dig! Och tack för uppdateringen om grodan - vill ju hålla koll på djuren hos dig ;)

Kram!

Umepojk i Mason, Ohio sa...

Glöm inte att det är väldigt lätt att fixa gravlax själv.

Annika sa...

HAHA, komiskt med särskrivningen är det verkligen!!
FNISS!!
kan dock intyga att den är rikigt god, har köpt den själv ngn ggn!!

Magdalena and Co in US sa...

Anne-Marie - Vad gullig du är. Det var faktiskt inte så mycket. Jag hade förberett innan och tvättat allt. Ja, jag blev så himla glad när jag hittade fina fisken här. Vad roligt med en sån tam gecko. Tror inte sådana bor i mina trakter

Pettas - Jamen visst är det väl perfekt med djur på utsidan i det fria som mår bra. Det är drömscenariot. Gullig du är, men det var bara taket i ett rum, så liiiite :)

Annika - Äsch, nu rodnar jag nästan lite. Men det är himla härligt med rara kommentarer. Vad kul att du testat sillen. Har du testat båda sorterna? Vilken var bäst? Tror inte jag gjort hovmästarsås nån gång. Ja det är väldigt synd för mig att vi bor så långt ifrån.

Umepojk i Mason- Tack för länkarna. Den första har jag inte sett innan. Den andra hittade jag när jag letade efter svenskar i Ohio. Men insåg att det inte var ett stenkast mellan Columbus och Cincinnati. Men det känns som om jag får fara dit nån gång när längtan efter Sverige blir för stor.

Magdalena and Co in US sa...

Olgakatt - Ja särskrivning kan ge utrymme för nya tolkningar. Jag har alltid haft ett ont öga till särskrivningar. Men eftersom det är så vanligt här så upptäcker jag att jag ibland skriver ihop engelska ord som inte alls ska skrivas ihop. Dessutom, skam och fasa har jag sett mig själv särskriva på senaste tid. Isch och usch. Roligt när fönstertittaren är en liten groda :)

Lotta - Men så gulligt sagt. TACK säger jag och rodnar lite till. Men vet du, det är så mycket här som stått så länge. Jag blir tokig ibland på allt oordning och byggkaos. Tackar, tackar. Jag hittade laxen alldeles själv, så tar åt mig äran för det. Grodan satt inte på fönstret ikväll.

Umepojk - Hmmm... väldigt lätt... Mamma brukade alltid göra det. Jag har aldrig gjort det och bara tanken känns avancerad. Men jag får googla lite eller kika i Vår Kokbok. Tack för tipset.

Annika - Visst är det kul som olgakatt la märke till. Ibland försöker jag förklara hur roligt vissa saker är att läsa som svensk. Men inser att det aldrig blir roligt när jag fnissar fram förklaring på engelska vad det betyder.