onsdag 15 juni 2011

Mera mullbär

Bild från Internet
Original book source: Prof. Dr. Otto Wilhelm Thomé Flora von Deutschland, Österreich und der Schweiz 1885,

 Nu har jag smakat mogna mullbär. Och de gick att äta. Tack för alla svar som jag fick om vad det var för mystiska bär. Och Umepojk i Ohio, du hade rätt, de var inte sura när de var mogna. Och em, tack för recepten, blir perfekt nu.


Hur smakar då mullbär? Faktiskt tycker jag att de liknar björnbär både i utseende och smak. Ingen kraftig smak utan mild behaglig. Jag har förstått att de jag har är svart mullbär, finns även vita som används mycket i kinesisk medicin. Och svart mullbär finns också olika arter av, vilken som växer här har jag ingen aning om.


Googlar man på mullbär ser man att de innehåller en massa nyttigheter som Vitamin C, Vitamin K, järn och kalcium. Har också hittat att de ska innehålla näringsämnen som  flavonoider, protein, isoquercitrin, samt resveratrol. Nu har jag inte dubbelkollat allt det, så leta själv om du är intresserad av vad de innehåller.

8 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Så gott. Frys in om du kan! Bäst att kunna plocka fram i höst eller i vinter och ha till allt möjligt. Säkert kryllar det av vitaminer.

Jag äter jordgubbar....

Kram!!

Äventyret framtiden sa...

Spännande att hitta så mycket bär i sin närhet. Härligt!
Kram

Umepojk i Mason, Ohio sa...

När jag bodde i Los Angeles hade jag en granne med ett mullbärsträd. Varje år beskar han det väldigt hårt. Och varje år kom det tillbaka väldigt fort. När han dog, och ingen tog hand om trädet, blev det snabbt helt övervuxet. Jacob hemma än? Vår katt var just borta i tre dagar. Just som jag skulle börja göra affisher om vår bortsprungna katt, kom hon hem som om ingenting hänt.

Magdalena and Co in US sa...

Lotta - Ja, jag försöker övertala maken att vi behöver en ny frys. Behövs ju för min stockpiling och kupongandet också. Den vi har nu som sitter ihop med kylskåpet är inte alls så stor.
Pettas - Ja, jag är överlycklig över att hitta saker som jag har användning för. Som att vinna på Lotto.
Umepojk - Bra att veta att de klarar beskärning. Tror det får bli det nästa år. I år kommer jag nog mest försöka ta bort det som växer under trädet för att lättare komma åt bären. Näää!!! Jacob är fortfarande på rymmen. Hoppades att hundarna skulle hittat honom när vi var i skogen. Men sköldpaddan är liten och skogen stor. Har förbjudit maken att klippa gräset, hoppas han kommer hem snart för det börjar bli ängvarning.

Umepojk i Mason, Ohio sa...

ängvarning?

Magdalena and Co in US sa...

Umeojk - Ha, ha, tror jag hittade på det ordet själv. Gräset växer så högt att det snart blir en äng istället för gräsmatta. "Ängvarning" :)
Och jag vågar inte klippa ifall Jacob är där någonstans

Anonym sa...

Mullbärsträd växer på Kreta på gatorna och de klipps hårt och växer tåligt vidare. Ofta spaljerar de träden så att det blir portaler.
Kul att höra om bären....
Trist att sköldpaddan inte kommit hem. Nergrävd.???
Kram Eva Henriksson

Magdalena and Co in US sa...

Eva- Å jag älskar att spaljera träd, vilket bra tips! Jag tror fröken sköldpadda har grävt ner sig någonstans. Men jag tror hon kommer tillbaka. Hopplöst svårt att se henne då hon har perfekt kamouflage färg.