onsdag 8 juni 2011

Åskar det hos dig?

Jag börjar nog bli lite van vid vädret här i Ohio, USA i alla fall.
Ser att det är åskvarningar i Sverige. Klass 1 varning utfärdad och jag var lite nyfiken på vad det innebär. Så här står det på SMHIs hemsida:

Kraftig åska Klass 1 varning

Omfattande och frekvent åska som medför stora störningar i el och telefontrafiken. Kan lokalt även innebära mycket kraftiga vindbyar och skyfallsliknande regn
Nu är klass 1 varning den lindrigaste, men hade jag varit hemma hade jag nog oroat mig lite. Här låter det som ett vanligt åskväder av det mildare slaget. Här kan du se lite av vår åska i Pickerington häromdagen.

Tack och lov slipper ni Tornados hemma. Men undrar om ni märkt av någon åska? Skriv och berätta

Läs mer om åskan i Sverige Här

5 kommentarer:

Erica Pettersson sa...

Hej!
Först vill jag bara tacka för kommentarerna i min blogg :D
Tänkte att jag skulle svara på fotofrågan här istället för i min egen blogg.

Jag måste nog tyvärr säga att jag inte riktigt vet hur man fotar i åskväder på ett bra sätt. Har aldrig provat på det (ännu).
Men jag kan förstå att slutartiden oftast blir antingen för lång eller för kort. Jag skulle gissa på att "mitt emellan" skulle vara bäst.
Jag misstänker att jag själv skulle börja med att ställa upp kameran på ett stativ (för att minimera risken för skakingsoskärpa om slutartiden blir lite längre). Jag vet att man helst inte vill ha kameran stående ute när det regnar, men kanske om man står på en altan eller likande som har tak...
I alla fall så tror jag att jag skulle ställa in kameran på AV (=bländarprioritet), alltså man väljer bländartalet själv och kameran räknar ut slutartiden. Bländaren skulle jag nog ställa på ca. 5.0 eller 6.0 eller liknande.
Jag hämtar erfarenheten från när jag fotade nattfoto i vintras, så jag vet tyvärr inte om det skulle fungera på samma sätt när man fotar åskväder.

Lycka till i alla fall :D
MVH /Erica Pettersson

em sa...

Nej, det går verkligen inte att jämföra oväder här med där. Men jag hörde faktiskt på radion häromdagen att de haft en tornado i Norrland. Och för många år se'n drog det fram en här i byn där jag bor. Liten i jämförelse med de eländiga ovädren i Amerika, men den förstörde ändå ett hus med trädgård.

Än så länge har det bara mullrat på avstånd här, i år.
Margaretha

Annika sa...

Tornados är min stora skräck, och de uppträder ju ofta i samband med kraftiga åskväder.
USCH!
Såg att tromber dragit fram i sverige, och tagit med sig två småpojkar, ingen skadades allvarligt.
Men torandos av stora slag är nog sverige förskonat irån.
Som vi sa på tfn igår, vädret är så mkt mer dramtiskt här, både sommar och vinter...
Kram!!
PS, tack Erica för tipsen om hur plåta åska! Skulle vara kul att plåta ett dramtsikt åskväder ngn ggn!!

Camilla sa...

Ja, åskvädren här hemma går ju inte ens att jämföra. Den amerikanska versionen är ju hemsk.
Här i Kalmar har vi inte haft ett enda litet åskväder. Tur det för jag tycker att det är väldigt otäckt. Men på andra ställen har det varit mycket kraftiga åskväder. Läste någonstans att det igår var 58 000 blixtnedslag.
Tromber har också bildats tydligen.
Men här har vi varit förskonade, än så länge är kanske bäst att tillägga.

Kram

Magdalena and Co in US sa...

Erica- TACK för ditt svar. Supertoppen med tips, uppskattar det mycket. Dessutom ännu en anledning att jag MÅSTE skaffa stativ. Håller med om att det nog är klurigt utan. Tack oxå för tipsen om bländare. Tycker det är klurigt. Vem vet, kanske det blir en bild en dag :)
em- jösses en tornado i Svedala. Funderar på om jag hört det eller inte. Men jag tycker vädret är betydligt trivsammare i Sverige, känns lugnare hemma. Fast det är klart det var ju en hel del skog som försvann för några år sedan.
Annika - Ja, och jag är ju inte van. Dessutom har den här våren försommaren var usel. Nu känns det nästan som tornados är i antågande var och varannan dag. Och ja det ÄR värre här. Och som jag sa, jag fegar och stannar inne.
Camilla - Men det låter som det varit riktigt oväder på sina ställen. Tromber tillhör ju inte vanligheterna. I alla fall inte i min lilla Stockholmsförort i Sverige. Skönt att du slapp åskan. Men du har väl inbyggt alarm för den oxå ;)