söndag 12 juni 2011

Tankar om hemlängtan, logistik, priser och Hur flyger du mellan USA och Sverige?


Jag längtar hem till Sverige, jag VILL åka hem, jag behöver åka hem!

Helst hade jag önskat att jag redan haft möjlighet till det. Men nu vet till sjutton om jag har råd. Andra saker som sätter käppar i hjulet är Pauls jobb. Ja, nu lär jag få åka hem till Sverige utan honom den här gången eftersom han inte får ledigt.
Det innebär förvisso att vi inte behöver någon djurvakt. Men jag lider så otroligt över att lämna Doris. Förlåt, jag vet att det inte är snällt mot de andra djuren att ha en favorit. Men tack och lov läser ingen av dom bloggar, så jag klarar mig. 
Katterna är jag inte orolig för alls, de tycker de äger både oss och huset och har inga problem att vara ensamma hemma. 
Sköldpaddan Jacob rymmer var och varannan dag och nu är han på rymmen igen. Mitt fel eftersom jag har svårt med djur i bur och gjort en hage till honom där jag inte blivit klar med förankringen av staketet. Men, jag kan inte ha honom i en liten bur, han skulle bli ledsen då. Så han får rymma och jag hoppas han kommer tillbaka. 
Sen har vi Hoppsan, den stora bebisen som jag faktiskt börjar oroa mig lite mer för. Sedan han blev rescued av oss, hade han en del ensam tid när jag var tvungen att fara hem, därefter fick han vara hos en kompis till Paul när han flög över till Sverige. Men den lilla förvuxna bäbisen har inte varit mycket ensam sen. Tror att han månne skulle bli deppig.
Och så har vi då Doris, som jag levt ihop med länge nu, som jag var tvungen att vara ifrån en lång tid. I och med det sagt, vill jag också skicka kärlek till er som hjälpte mig. Ni vet vilka ni är och vänner som ni är underbara.

Ja för att försöka komma tillbaka till vad jag tänkte skriva om, så VILL jag åka hem. Jag behöver det av olika anledningar.
Nu kollade jag biljetter, budgeten är redan ansträngd och det verkade som om jag skulle betala hela besättningens lön själv. Jo, jag vet de billigaste biljetterna går först, att flyga på sommaren är dyrare.
Men det flesta av mina resor har varit från Sverige - USA - hem till Sverige igen. Den senaste resan var bakvänd från USA - Sverige - Och hem till USA igen. Nu var den resan lite annorlunda på många sätt, men generellt känns det dyrare att flyga från US och tillbaks än från SE och tillbaks. Någon som känner igen det? Eller bara något jag fått för mig?
Jag är tvingad att byta flyg 1 gång i båda riktningarna eftersom vår flygplats inte flyger internationellt. Men det är ok. Men jag tycker INTE om flera stopp så - återigen en prisfråga- kan man tänka sig att göra 5 byten och fara fram och tillbaka så blir det billigare. Har aldrig förstått varför? Har nån förklaring på det så mottages det också med tacksamhet.
Men så... HUVUDFRÅGAN... FLYGBOLAG???
Från det jag började åka fram å tillbaka över sjön har de ändrat bolag. När jag kollade priser senast var Delta det billigaste - aldrig åkt med dom. Så har du rest med dom, eller andra bolag till USA? Jag är otroligt intresserad av att läsa andras erfarenheter, bra eller dåliga.
Please, dela med dig...
Är det så att jag inte har råd, så får jag helt enkelt vänta. Jag vill inte flyga med obra flygbolag. Bäst tycker jag nog om SAS, men som sagt en prisfråga nu.
Nu dags att jobba igen...
Peace Out

4 kommentarer:

Camilla sa...

Det är inte kul att vilja resa, men inte ha möjlighet att göra det. Särskilt inte när det känns nödvändigt av olika orsaker.
Sommaren är alltid dyr; men i år har resandet till NY ökat med 91% jämfört med förra året. Dessutom kommer Delta att sluta med sina flygningar till Skandinavien. Så för direktflyg återstår bara SAS och Continental. Och alla gånger jag & T har rest har SAS varit billigast. Vi bokar alltid på deras egen hemsida. Vet inte hur du gör eftersom du behöver åka ett annat flyg innan.
Hoppas att det löser sig för dig.
Kram

Charlie sa ... sa...

Magdalena,

då är vi två som har sverigelängtan.
Vill bara först säga att jag tyckte om det du skrev om alla husdjuren. Doris! Fin hon är. Och Jacob...håll mig uppdaterad. Mycket nu, med Birdiedramat också.

Nu råkar jag vara en gammal flygbolagsräv. Jag är ingen expert på prissättningar och flygrutter, men det är som bensin. Dagspriset ändrar sig hela tiden. Det är visst uträknat att 6 veckor innan man vill åka är det optimalt att få bästa pris.

Jag har en polare som är expert, jag kan be att han kollar lite varianter. Delta är helt ok. Om du är beredd att göra flera stopp, kan du få ner priset lite. Har du tid att resa runt, så skulle jag göra det om det sparar pengar.

Hur länge vill du vara i SE och när tänkte du åka? Hur flexible är du. Kan du vänta och åka i aug eller sep?

Kram

Annika sa...

Så du vill hem nu...
Ja, jag kan förstå.
Det skulle säkert bara räcka med ett par veckor för att få nerven stillad.

Jag flyger alltid SAS nästan, via KPH.
Men, jag har vänner som flugit Delta och det är inget fel med dem.
NU i sommar har Icelandair börjat flyga fr Dulles Airport här i DC. Jag brukade åka med dem förr, då de flög fr Baltimore, men den rutten lades ner och den har nu återuppstått i DC.
Icelandair var OK, billigare än SAS. OCH har du is i magen vad gäller dem kan de bli riktigt billiga ju närmare hemresedatum du kommer, men då måste du ha IS i magen. För dig antar jag att du helst kör via Chicago eller NY så du kan flyga direkt till Sthlm.
American Airlines brukade ju har en rutt till Sthlm fr Chicago, och det har de kanske än idag? den tror jag är bra.
Keep us posted!!!
Kram!!!

Magdalena and Co in US sa...

Camilla- Hmpfff... Ökat med 91%, inte konstigt jag tyckte det var dyrt nu då. Jag önskar jag bodde mer på östkusten, när det gäller flygandet. Nej, det är en del måsten och en del hemlängtan som behöver rådas bot på. SAS är nästan aldrig billigast när jag kollar. Tur du haft.
Lotta- Att vara en gammal räv i flygbolagsbranschen är BRA planering!!! Ja, det skiljer en hel del på dagspriserna har jag oxå märkt. Bra tips om det där m 6 veckor. Ska försöka kika i de ramarna. Jag är väldigt flexibel. Kan åka när som helst, mest att jag LÄNGTAR just NU. Och tiden drar iväg med saker jag skulle/borde/velat haft gjort. Kan oxå stanna hur lång tid som helst. Men behöver nog iaf 1,5 minst i SE för att hinna m måsten. Å inte stanna för länge för bäbisarna - djuren-. Jag kan nog flyga runt, men hatar det och layover. Mer som kan missas i tider å bagage. Kan vara så att jag är lite bekväm också...
Ja, jösses, alla djuren. Man känner sig som en Dr Doolite ibland.
Annika- Ja, det är nog mig i ett nötskal. NU, NU, känner mig som 2 år och i affären när man ser en godis. NU NU, inte sen;)
Ja, 2 veckor är nog det jag ska försöka satsa på. Har aldrig tagit rutten via KPH, utan flygit in via olika städer i US. Chicago, Phipadelphia, Newark. Varit lite olika flygbolag, men inte dom du skriver om. Perfekt att höra. Hmm.. har kollat flyg p SAS, men de är snordyra när det gäller nära datum. Men jag har nog inte kollat avgångar, typ nu, ska kika på det.