tisdag 7 juni 2011

Kan man äta dom? Vad är de för bär? Hjälp!

Jag skulle ta det lugnt idag, jag skulle bara... Just "jag ska bara" är en sak jag praktiserar för ofta, och alltid så tar det ingen tid alls i mitt huvud det jag ska göra. Men när jag väl börjar så visar de sig också alltid att det tar tid.
Idag skulle jag bara klippa gräset på insidan av inhägnaden närmast huset, men så såg jag att hela baksidan behövde klippas också. Och när jag gjort det var det en del buskar runt framsidan som jag inte kommit åt med traktorn. Och så fortsatte det, så att ta det lugnt blev inte riktig vad jag gjort.

Men nu behöver jag er hjälp. Jag hittade röda bär. Först trodde jag det var hallon, men vid närmare titt så var det inte alls det. De växer på träd och verkar vara gröna från början, likt små kottar, sedan röda som hallon, för att till slut få en färg som björnbär. Jag tog en hel del kort och hoppas någon vet vad det är.



Så här ser trädet ut

Och bladen lite i närbild

Så please, nån som vet vad de är?

8 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Ja, kära nån, de ser ut som björnbär när det gäller bären men bladen ser inte alls så ut. Björnbär är normalt också taggiga som bara den, om det inte är så att det är en förädlad sort av dem. En gåta, än så länge, skall titta igenom mina böcker.


kramar!

Magdalena and Co in US sa...

Karin om du får tid skulle det vara topp, eller om du har flera trädgårdsintresserade så får du gärna be dom hoppa in och titta. De växer på ett träd, hoppas det syns på bilden och i en annorlunda klasform. De ser goda ut, men jag törs inte stoppa utländska ev farliga bär i munnen. Men det vore en vinstlott om det var något bra. Kram

Umepojk i Mason, Ohio sa...

Det är mullbär, och visst kan man äta dem. Vänta bara tills de är riktigt mörka.

Magdalena and Co in US sa...

Umepojk- Å TACK snälla du, vad roligt att man kan äta dom. Och nu när jag vet vad det är så kan jag söka på vad jag kan göra med dom.

em sa...

Umepojken hann först, visst är det mullbär. Och goda är de! Så nu kan du skaffa silkesmaskar och odla ditt eget silke!
Margaretha
som föredra'r
lin och ull
framför silke
men gärna skulle
vilja ha ett
mullbärsträd

Annika sa...

Japp, där fick du svaren! det är mullbär!
Jag har aldrig ätit dem.

Vad roligt det var att PRATA med dig idag!
Gav mersmak, kan jag säga. Synd att vi inte bor närmare varandra!!
KRAM!!!

Charlie sa ... sa...

Mullbär!! Lyllos. Dem ser jättegoda ut. Sylt, paj, till glass, bara som dem är tror jag på. Frys in och ha i vinter :)

Jag har heller aldrig smakat dem men jag gillar namnet och hur dem ser ut. Du får berätta mer hur det går och vad du hittar på!

Magdalena and Co in US sa...

em- jag kände faktiskt på mig att du visste vad det var. Silkesmaskar, hua ge mig inga ideer, jag har tillräckligt med funderingar redan. Höns eller inte... Men maskarna hoppar jag nog. Men har du recept och förslag på vad jag ska göra med dom tas det tacksamt emot.
Annika- Det var verkligen SÅ roligt att prata! Där ser man, du har blivit en trädgårdstjej, som har koll på träden :) Så himla fiffigt att få svar så här om konstiga träd. Uppskattas
Lotta- Visst låter det mulligt med mullbär. Får se vad jag ska hitta på med dom. Smakade ett idag kan jag meddela, men det får du läsa om i nästa inlägg. Jag har inte den blekaste vad jag ska göra med dom, men nåt ska jag banne mig komma på. Här ska vi använda lokalt odlat!