tisdag 14 juni 2011

Jacob - the turtle

Sköldpaddan är på rymmen igen. Det här är tredje gången han rymmer. Eftersom jag tycker synd om honom att vara i en liten bur har han fått en inhägnad med en egen pool. Han är ingen vattensköldpadda, men lite vatten tycker jag alla borde må bra av. Dessutom har jag snickrat ett hus och burit dit löv och stockar. Jag har till och med varit på orangniska/ekologiska delen och köpt grönsaker till honom. Paul höll på att svimma när han såg det. Så man tycker ju att han kunde låta bli att smita.

Men nu har han varit på rymmen i 2 dagar. Det längsta än så länge. Jag får väl erkänna att jag inte letat igenom alla ställen. Har varit ute och tittat i höga gräset där han varit innan och petat lite i lövhögarna. Har satt mitt hopp till att voffarna ska markera om de hittar honom.

Min tröst är att jag läste att sködpaddor har ett revir ca så stort som en fotbollsplan. Det borde betyda att jag kommer att hitta honom, om han bara gått och rätt håll och inte vandrat mot vägen eller grannen. Staketet, det provisoriska vi har uppe har hål stora nog att en sköldpadda kan passera mot skogen, men voffarna kommer inte in dit. Får se om jag tar ut dom i skogen och de markerar.

Jakob har haft en drift att vilja gå åt skogshållet när han varit i sin lilla inhägnad. Och när jag hittade honom senast (okej, det var Hoppsan som hittade honom) så insåg att Jacob kanske inte är en Jacob, utan en Jackie.
Han hade traskat mot skogen och i skogsbrynet grävde han flitigt med sina bakfötter. Det kan förvisso vara så att han ville gräva ner sig, men med tanke på att det är högt gräs och löv 5 cm ifrån tror jag inte det. Det han gjorde var sådant jag sett på naturfilmer när sköldpaddorna går upp på land för att lägga ägg. Han hade grävt en lite grop. Idogt stoppade han ner fötterna i djupa hålet. De har så söta fötter, ser ut lite som paddlar och med dom skopade han upp lite gjord i taget. Kan det vara så att han skulle lägga ägg? Vad tror ni? Här kommer lite bilder jag tog. Det blev mörkt mot slutet och sista bilden är suddig som tusan, men ni får se den ändå för att få lite grepp om vad han/hon gjorde.

Förresten, visste ni att en sköldpadda kan lägga ägg i upp till 4 år efter en befruktning. Hittade det när jag sökte info om box turtle. De kan spara dom så länge och lägga efter hand.

Hade jag varit i Sverige hade jag förmodligen varit orolig om han varit på rymmen. Men eftersom han är van att bo ute och de lever fritt här så misstänker jag att han klarar sig alldeles hyfsat. Men jag hoppas han kommer tillbaka. Har ju grönsaker - middag a la carte för en sköldpadda.

11 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Hoppas att du får Jackie tillbaka. Tror att det är en hon, absolut!
Håller mina tummar!
kramar!

Lia sa...

Hej,

Hittade in till din blogg via Linnea och såg att du var i Ohio - kul! Har själv träffat en amerikan från Indiana som nu bor i Columbus, OH och jag åker dit efter midsommar för att vara där i fem veckor. Sen kör vi antagligen ett år på distans och känns det fortfarande rätt så försöker vi tillsammans flytta till Chicago, som blivit en liten kompromiss. Direktflyg till Sverige och nära hans föräldrahem :) Iaf - kul att läsa om dina erfarenheter, inte ofta man hittar svenskor i Ohio (jag har googlat som tusan!!).
/Lia

Annika sa...

Men Magdalena!!
VAD glad jag blir över kommentaren ovan från Lia!
Härligt!!
Du har ju också googlat svenskor i OH!!
KUL!!

Sköldpadddor tycker jag känns exotiskt so´m bara den än idag.
Jag såg nyligen en box turtle på en av mina PWs. OCH snapping turtles i sjöarna finns det ju också, men dem vill man nog inte ha som husdjur, hahaha!!!
KRAM!!!

em sa...

Hoppas att Jacob(ina) hittar hem snart. Visserligen klarar de sig nog rätt bra på egen fot - men man vill ju ha koll på sitt menageri! Hörde om en skölpadda som klarade av att övervintra i Stockholms skärgård när han var på rymmen.
Har aldrig haft en sköldpadda, men läste mycket om dem i tonåren när jag tänkte skaffa en. Enligt Konrad Lorenz ska de var väldigt smarta.
Margaretha

Charlie sa ... sa...

Tuffing han/hon är Jacob eller Jackie, ute på äventyr. Jag hoppas han vänder när hans revir har nått gränsen.

Fiffigt att kunna lägga ägg så där, fyra år senare. Välja när det passar.

Jag har bett min polare kolla lite bra resealternativ. Återkommer!

Kram

Magdalena and Co in US sa...

Pettas - Ja, jag hoppas också det. Tycker det är så mysigt att sitta och titta på lilla paddan. Men vi har så mycket skog och gömställen, så han/hon kan vara lite var som.

Lia- Välkommen hit! Å vad roligt med en svenska som ska till mina trakter. Ja, jag har också googlat å försökt hitta nån. Men icke. När du kommer hit kan vi starta svenskförening ;)Faktiskt går det utmärkt att flyga från Columbus oxå. Visst man får en extra resa, men flygplatsen är hyfsat stor och bra med flyg. Hoppas höra ifrån dig mer.

Annika - Ja, jösses vad roligt om det kunde trilla in lite svenskar här. Box turtles är så fina. Jag hoppas min lilla längtar tillbaka till fina grönsakerna. Nä, de där snapping turtles kan få stanna kvar i sjön. Och gärna på avstånd

Magdalena and Co in US sa...

em - Ja, visst vill man ha flocken samlad. Otroligt att den klarde sig i Stockholm. Kanske var det en kortare och varmare vinter. Intressant att du läst de ska vara smarta. Jag funderade på hur mycket en sköldpadda förstår. Är den en guldfisk eller delfin...

Lotta - Ja turtle-ina, eller vad man ska kalla henom är fortfarande på upptäcksfärd. Samla äggen och droppa när det är dags, hur smart är inte det? ;) Va schysst av dig att kolla. Bara att du tänkte tanken att göra det uppskattas massor.

Anne-Marie sa...

Hoppas att din sköldpadda hittar hem igen. Hon (det verkar ju vara den övervägande opinionen här ;)) verkar ju ha det som på ett lyxhotell så det vore väl inte mer än rätt om Jackie kommer tillbaka. Kramar!

Anonym sa...

Måtte hon komma hem.
Jag var sköldpaddsvakt en sommar och det var knepigt att släppa ut sköldpaddan de gräver och ger sig gärna avi friheten. jag minns att han åt vitklöver....
Kram och hej från Eva Henriksson

Anonym sa...

Måtte hon komma hem.
Jag var sköldpaddsvakt en sommar och det var knepigt att släppa ut sköldpaddan de gräver och ger sig gärna avi friheten. jag minns att han åt vitklöver....
Kram och hej från Eva Henriksson

Magdalena and Co in US sa...

Anne-Marie- Ja det verkar som om det lutar åt en Jacob-ina el Jackie. Tycker det är ofint av henne att traska iväg när jag byggt damm och hus och allt. Men jag hoppas att hon bara är och fingår och kommer igen.

Eva Henriksson- Men vad roligt att se dig här. Världen är bra liten ibland och jag såg dig hos Pettas och kände att det var banne mig likt min Eva. Nämnde för ömma modern att det nog kunde vara så och hon blev eld och lågor. Glad jag blir att du lämnar kommentar. Så du har erfarenhet av att din sköldpadda också ville gå iväg. Jag menar man tycker ju inte att de ska kunna pallra sig iväg allt för långt. Gräva ner har jag också upptäckt. Även om man vet att hon är i den där lövhögen,är det enkelt att missa henne. Nu har jag ca 2,5 acre, och hoppas hon inte går till grannarna. Men jag lever som alltid på hoppet. Hon kommer hem!!!