onsdag 8 juni 2011

Fasen Gizzie - jag behövde inte en fågelunge

Suck och stön!!! Släppte ut hundarna på gården och där låg Gizzie med något. Det är inte ovanligt, hon är en riktig jägare. Dessutom tar hon gärna hem sina byten och parkerar utan för dörren för att visa vilken duktig kisse hon är. Och det var väl vad jag förväntade mig den här gången också. Så när jag börjer mig ner för att ta bort den för att inte hundarna ska äta döda djur inser jag  - icke. En yttepytte liten fågelungen hade hon. Dessutom inte skadad och vid liv. Fasen Gizzie, jag vet naturen har sin gång, men jag är en sucker för djur och har otroligt svårt att inte rädda dom. Fågelungar som är någorlunda stora lämnar jag ute och sätter in i en buske om de är för långt ute. Jag vet att de har större chans i naturen då oftast mamma fågel är där i närheten. Fågelungar man tar om hand överlever sällan, i princip aldrig. Skadade djur utan möjlighet att leva tycker jag att det är bäst att avliva. Djur som lider är det otäckaste jag vet.



Men nu låg den då där. Lilla pippin, det enklaste hade såklart varit att gå in igen och låta Gizzie ha ihjäl den så småningom. Men när jag lyfte upp den och lilla hjärtat pickade i min hand. Då helt plötsligt läggs allt åt sidan som man vet. Så här sitter jag nu, med en fågelunge i ett litet bo av kuddfyllning ovanpå värmeutflödet från datorn för att hålla den varm. Bredvid mig har jag en uppchoppad mask och en pincett. Klockan är ställde på timmer 2 timmar för att mata... Om pippin nu överlever så länge. Vi får se. Men jag tror kuponghandlandet på Walmart och övriga ärenden blir åsidosatt. Förresten nu måste jag mata sköldpadan också...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag får hålla med dig och lider med dig i din ambivalens!

Lycka till!
KRAM

Anonym sa...

Jag glömmer ju bort att signera :) Det är jag, Jessica, som tycker du gör ett superjobb!

Äventyret framtiden sa...

Oj, kära nån, det där känns igen. Förstår så väl hur du upplevde det när du kände det lilla hjärtat picka.
Tänker på dig nu och önskar dig lycka till med den lilla fågelungen. Om det inte går vägen så trösta dig med att du gjorde vad du kunde. Det är svårt att få dem att överleva.

Karinkram, hoppas att det går bra!

Camilla sa...

Hoppas pippin överlever efter din heroiska insats med pincett, minimask och allt. Den förtjänar verkligen en andra chans.

Kram

vardagspoeten sa...

Känner med dig! Och lilla pippin. Kram!

Charlie sa ... sa...

Men å, så fin pippi. Du är fenomenal Magdalena. Tur att pippin är hos dig! Nu kommer jag knappt våga kika in här...vill inte läsa några dåliga nyheter.

Kram!

Magdalena and Co in US sa...

Jessica- Ja rara du, det är en ambivalens som heter duga. Vad gullig du är. Och tack för att du talade om att du är du ;)
Pettas- Ja, det är väl så det känns att jag vet att jag gjort vad jag kunnat. Men man kan ju alltid hoppas att den överlever och växer upp snabbt och flyger iväg.
Camilla- Vad gullig du är, och ja man kan hoppas om än att min
insats inte är heroisk. Men TACK
Suzanne - Ja, vad gör man. Ett liv är ett liv. Men jag känner mig hemsk som dödar maskar. Ber dom om förlåtelse innan...
Lotta - Jag vet vad du menar med att inte vilja läsa dåliga saker. Vad gulligt sagt, vad glad jag blir. Men jag postade en liten video av den, nu när den fotfarande är alive