lördag 4 juni 2011

Show and Tell: Idéer för regninga dagar

Så har det blivit fredag igen och dags för fredagstema. Nu är det juni och Erica tar över efter Desiree med massa nya roliga ämnen. Och idag så är det idéer för regniga dagar, det ska bli perfekt att läsa andras inlägg och få tips. Längst ner är listan på deltagarna.

En massa saker poppade in i huvudet, men jag ska inte skriva om att man kan städa, tvätta eller sortera gamla fotografier.
Istället ska jag skriva om det här:

Varför inte göra om lite i ett rum hemma med nya personliga tavlor.

Den här bilden är inte så bra, men det är från mitt hus i Sverige,
gästtoaletten jag satt upp 3 fotografier som jag tyckte var fina som tavlor.
Ja, de här fototavlorna har ni ju redan sett
Fotografier är alltid roligt och vill man inte ha familjeporträtt kan man alltid ta en favoritbild på en blomma, bil, insekt. Idag har väl de flesta digitalkameror som gör att man kan beskära bilder lätt. Varför inte ta en del av en bild?
I vintras när det regnade is här

Blir ganska fint när man tar en del av bilden

Och svartvitt är också en favorit för mig

Och har man barn så är väl barnens tavlor perfekt att rama in. Rita själv är toppen, det behöver inte vara en perfekt skiss eller målning för att det ska vara fint.

Fast de här tavlorna är fina.
Det är lilla mamma som målat och har de
hemma hos sig


Ett annat taveltips är att hitta ett favorittyg och köpa frigolitskiva, spänn upp det och fäst med knappnålar och voila en tavla. Tyvärr har jag ingen bild på det, så ni får försöka ana hur det blir. Jag ska göra sådan tavlor här tänkte jag. Då blir de bilder.

Bild från nätet
Eller varför inte lära sig något nytt. hade det varit i böckernas tid så hade jag föreslagit att ta ett uppslagsverk eller ordbok och bläddra upp något på måfå. Peka och lära sig något nytt. Något jag brukade roa mig med. Idag om man inte har tillgång till böcker så kan man alltid gå in på Svenska Akademins sida och läsa Dagens Ord, kanske det inspirerar att söka på något annat. Länk HÄR.

En annan sak att göra när det regnar är att gå ut och njuta. Det kräver förstås att det inte spöregnar och är kallt. Men som hundägare tvingas man ut i alla väder och faktiskt, med rätt kläder kan det vara riktigt underbart när det regnar. 
Dessutom kan man hoppa i vattenpölar. För några år sedan bestämde jag mig för att inte vara så inrutad och börja göra saker som jag inte gjort på länge. En av dom var att hoppa i vattenpölar, kan rekommenderas.
Jag kunde fortsätta med massa saker, men det här får räcka.

Läs mer om vad du kan göra på regniga dagar hos Nilla, Desiree, Annika, Erica, Inga-Britt, Helena, Olgakatt, Jenny, Karin, Lotta, Musikanta, Anna, Bejla, Maisoui, Malin

6 kommentarer:

em sa...

Hoppa i vattenpölar hör till min favoritsysselsättning! Fast har man sällskap får man vara lite försiktig - det är inte alla som uppskattar bieffekterna.
På nätet finns ju fler uppslagsverk och ordlistor än vad man hinner läsa under ett helt liv - risken är att man blir sittande även se'n regnet slutat.
Margaretha
på skuggsidan av huset

Äventyret framtiden sa...

Haha, när jag läste ditt inlägg reagerade jag precis som Margaretha. Jag älskar att hoppa i vattenpölar!

Karin, inomhus

Annika sa...

Bra tips här!
Just bilder är ju så kul att leka med, och för att inte tala om hur kul det är att plåta.
Hoppa i vattenpölar ÄR KUL!!!
Kram!!

Magdalena and Co in US sa...

em- Vad roligt att du också gillar att hoppa i pölar. Ja man kan nog bli sittande länge i uppslagsverk efter att det slutat regna. Jag vet ju bara hur det blir när man hoppar från länk till länk. Men det tar bort lite av det mysiga med att bläddra och peka på måfå, som man kan göra i en bok.
Karin- Du också, vad kul att vi är en hel klubb med vattenpöls-hoppare. Regnet har sina fördelar:)
Annika- Ha, ha. Nu får vi nog bilda klubb. Ja, precis som du gillar jag ju att fota. Och gillar man det så är det så har man ju man obegränsat med roliga saker att experimentera med en regnig dag

HeLena sa...

Kul & BRA tips! Vattenpölar är toppen:).

Magdalena and Co in US sa...

Helena- Jamen visst:)är vattenpölar toppen. Roligt att du gillade tipsen.