torsdag 2 juni 2011

Jag är full...

... av myggbett. Jag undrar hur jag tänkte när jag fick för mig att jag var resistent mot myggbett. Tycker inte jag haft så mycket problem med dom i Sverige, dessutom kommer de inte fram förräns på kvällen hemma. Här kommer de tidigare på dagen. Känns så i alla fall. Nu kliar det överallt, jag har massor, massor av bett. Räknade på kul hur många jag har på en av armarna - 20 stycken - och då är jag inte ens säker på om jag fick med alla. Det känns som om de bitit bredvid varann. Imorgon blir det högprioriterat med shopping efter myggmedel. Nån som har bra tips på vad som är bäst här?

I lördags kom Pauls mamma och pappa över till oss. Det innebar att jag tillbringade hela fredagen med att städa. Kanske lite fånigt, men jag vill ju att de ska tycka jag är en bra svärdotter. De kom ner med badrumsmöbeln som hans pappa snickrat. Sedan stannade han och installerade med alla rör också. Det är fullkomligt ljuvligt att ha ett badrum som är helt utrustat. Vi har varit utan länge. Men att slippa borsta tänder och tvätta händer i badkaret känns lyxigt. Ibland är det bra att vara utan för att uppskatta det man tar för givet. Fortfarande behövs lite mer färg på väggarna, men men. Två av badrummen kan man använda någorlunda, men de är halvrenoverade. Det jag renoverar är det tredje. Det var det mest sunkiga och inget fungerade där. På lördagskvällen var jag totalt slut och vi däckade i soffan.

 Hostan blommar. Tycker så himla mycket om dom.

Att se fröståndarna riktigt nära är lite magiskt.

Helgen tillbringades även med en del byggmarknadsbesök. Vill så gärna få lite ordning här och nu har vi lite virke. Det ska byggas staket och trädgårdsland. Vi kunde inte skaffa allt virke eftersom det är hyfsat kostsamt. Men tar man lite i taget så blir det väl gjort till slut.

Paul klipper gräset. Traktorn är en välsignelse att ha, faktiskt.

Jag har haft trädgårdsdagar senaste dagarna. Det är VARMT nu, ca 30 grader, men jag klagar INTE. Har väntat på sol och värme så det känns skönt. 
Ett hav av vitt. Verkar som vi får mycket björnbär i år.

Och man får tacka för hjälpen att pollinera.

Därborta är ett till björnbärsbuskage.

Förra året var den här rosenbusken halvdöd. Men med lite omvårdnad och kärlek blommar den fin i år.

En pippi har tappat sitt ägg.

Här är ett annat trädgårdsprojekt. Det var en hög med ris och grenar. 
Bestämde mig för återanvändning och byggde lite staket när jag rensade.

Och vet ni, det är så himla lyxigt. Printern jag införskaffade för att det var den billigaste bläckkostnaden hade en del finesser som trådlöst nätverk. Kanske något alla har idag, men jag tycker det är så lyxigt. Det innebar att jag kunde surfa med min lilla netbok ute i trädgården och printa kupunger direkt från solstolen. Hur läckert är inte det?

Så här är lite bilder tagna med webcamen. De är usel kvalitet, men ni får se dom ändå.
Här har jag just hittat web kameran och så här ser jag ut. 
Som en riktig Hillbilly eller kanske lite amish hatt.

Så här lätt är det att sikta med datorn när man ska ta bild.

Försökte ta en bild på Hoppsan som hittat en pinne med löv att tugga på. Han är en sällskaplig hund som var ute med mig. Doris tyckte snart det var för varmt och smet in till soffan.

Där borta ska det bli grönsaksland. Har en hel del att ta i.
Där skruttar Hoppsan runt. Gjorde en glipa i staketet för att slippa gå runt allt för att komma ut till resten av tomten.

Så det var en lite rapport om vad som hänt här senaste dagarna. Hoppas ni orkade igenom hela inlägget.

7 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Har du en aloe hemma så kan du knipsa ett blad och stryka vätskan på bettena. Det lindrar rätt så omgående. Min egen erfarenhet.
Fina bilder och du ser jättebra ut i hamishhatt:)

Karin

vardagspoeten sa...

Roligt att se bilder och läsa. Hostan är underbar och det lilla blå (!) ägget! Tycker det är fascinerande att läsa om dina byggnadsprojekt.
Det skulle varit sommarväder här också idag på lediga Kristi himmelfärdstorsdag, men vi blev blåsta på den - det är småkallt och mulet - så då blir det att tvätta istället för att sola.
Kramar!

em sa...

Det är nog en mamma robin (American Robin, trasten)som slarvat bort ett ägg. Vet inte om du har tänkt på det, men i amerikanska böcker hänvisar man ofta till färgen på robins ägg när man beskriver något blått.
Margaretha

Anonym sa...

Absolut är myggen jobbig här...OCH de hörs ju knappt heller, eller syns...
Jobbigt!
KUL att se dig på bild. Du är söt i din hillbillyhatt...
nej, nu kan jag icke kommentera igen...GÅR ICKE under denna ruta...
Byt tillbaka till pop-upen, vettja!!!
Kram!!
Annika Reston

Magdalena and Co in US sa...

Karin- Ja, brukar köra Aloe på allt, men problemet är att det kliar HELA tiden och jag kliar tillbaka. Så innan aloen är ingnodd kliar jag bort det. Får skärpa mig. En Hamish hatt - ha ha det är ju perfekt ord
Suzanne- Fy vad trist att sommarvädret slavades bort, men kanske nån annan fick det och blev glad. Visst är väl hostan fin, dessutom så är bladen fina hela tiden även när den blommat ut. Här i USA är den rätt rimlig i pris oxå. Hemma är den snordyr. Tvätta är lättare att göra när det är mulet.
Margaretha- Ja, du har så rätt. Paul talade om för mig att det var ett sådant ägg, men sedan glömde jag bort vad pippin hette när jag skrev. Tack för att du fick mig att komma ihåg. Nu har jag ju jag inte läst så många amerikanska böcker -erkänner lite skamset- men jag kan tänka mig det. Det turkost i färgen och första gången jag ser ett på riktigt.
Annika- f.n f.n f.n för att det är sådana problem med kommentarerna. Nu testar jag att byta till pop-up. Hoppas hoppas det funkar. Kommentarer är ju det som gör mig så glad.
Myggen suger, bokstavligt. Visst är den läcker min Hillbilly hatt. Gillar hattar och har ett gäng.

em sa...

Magdalena,
Av någon anledning ramlade halva mitt inlägg bort i går - så här kommer en länk igen.
http://www.care2.com/greenliving/6-ways-to-beat-mosquitoes-naturally.html
Den ger några tips på naturliga medel som avskräcker mygg.
Alltså mer preventivt än lindrande, se'n du väl blivit blodgivare. Hoppas klådan har gett med sig!
Margaretha

Magdalena and Co in US sa...

Em- Vad tokigt att det ramlade bort. Tack för tipsen, PERFEKT. Att förebygga är det bästa, så slipper man lindra. Och att hitta naturliga medel istället för giftet vore topp. TACK