torsdag 30 juni 2011

Vi har fått pippi. Han är en söt liten sak

Jaha, så har familjen blivit större. Japp, papegojan sa att han ville bo hos mig och jag kunde inte sova i 2 nätter för att nån annan skulle ta honom.
Så nu sitter han här bredvid mig i en tillfällig bur som jag köpte där. Kan bara meddela att man har ångerrätt i 14 dagar. Inte för att jag tror jag ångrar mig, men ändå.
Nu har han en liten bur, men jag har fyllt den med leksaker. De här små minipapegojorna är väldigt leksugna.
En stor bur har jag beställt idag. Jag gillar inte fåglar i bur egentligen, men, men. Jag tröstar mig med att han nog kommer ha det bra här.

Så här ser buren ut, måtten är 1/2" Wire Spacing 40" L X 30" W X 72" H Interior Height: 62". Tittade både på vad som rekommenderas i storlek här i USA och vad svenska lagen säger. Sedan 3-dubblade jag väl det, och gick på vad de skrev om ju-större-desto-bättre. Hoppas det blir bra.


 
Senaste dagarna har jag spenderat massor av tid med att läsa om fåglar och just den här sorten. Jag är ingen fågelmänniska. Eller har inte varit det. Hade mina myskankor hemma i Sverige, men det kan ju inte jämföras med en papegoja.

Pippi har inget namn än. Paul tycker han ska heta Larry. Jag tänker på Larry the cable guy, och han är ju inte så söt. Vill ni vara med och tycka om vad han ska heta? Alla mina djur ska ha 3 namn, så kom igen och föreslå.

Pippi är en Fancy Green Cheek Conure, latinska namnet Pyrrhura molinae. Han är fortfarande en bäbis tror jag. Jag försökte leta lite på svenska och hittar motstridiga uppgifter så jag får kolla dom. På engelska finns det dock en hel del information. Här kommer ett litet smakprov. Ska försöka skriva mer sen

Natural Range
Pyrrhura m. molinea: Restriced to the highlands of eastern Bolivia.
Status
Green cheeks are very common in aviculuture. They are very popular for their gentle demeanor and their reasonable purchase price.  Green cheeks usually make excellent pets!  But it also depends on who you're asking, and which particular green cheek they've been caring for!  With that said, I would say that green cheeks make better pets in a wider variety of situations than many parrots, including most other conures.  Green cheeks can be kept happily in a a wider variety of situations: apartments, houses, as family pets, as pets for knowledgable beginners or experienced bird-keepers. Green cheeks have BIG personalities, especially for such small birds!
The Green-Cheeked Conure, being of the Pyrrhura genus are amoung the conures with softer voices. They are sweet and loveable.

Källa:
http://gcch.tripod.com/index.html och
http://www.parrots.org/index.php/encyclopedia/profile/green_cheeked_conure/



Idag fick han en vindruva som jag delat på. Han såg väldigt fundersam ut och visste inte vad han skulle göra med den. Men så fick han smaka lite på tungan. Och jösses vad han gillade vindruvor. Han sprang efter min hand som galen och ville ha mer. Bilderna är överlag rätt urusla eftersom jag får ta dom genom gallret. Tänker släppa ut honom så småningom, men inte än.


Ja, här är han då.
Och eftersom jag kommit fram till att jag inte reser till Sverige på minst ett par månader så tyckte jag att en papegoja kunde vara bra att lägga pengarna på

5 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Stort grattis till den nya familjemedlemmen. Papegojor är härliga fåglar så du får med all säkerhet många trevliga stunder tillsammans med "Larry". Tycker att namnet är perfekt för gojan!
Känner inte alls att det finns någonting negativt i det namnet...

Lycka till med bäbispippin! Han är jättesöt!

kramar!

em sa...

Oh, så roligt!
Jag kan ingenting om fåglar, men har alltid gillat dem - de är så vackra.
Jag är egentligen inte heller någon vän av fåglar i bur, men den här buren du beställt låter ju stor och bra. Hälsade en gång på en familj som hade ett helt rum åt sina fåglar. Det var sååååå fantastiskt att sitta och fika mitt i den djungeln!
Hur stor är han?
Pratar han?
Ska grunna på ett namn - men ofta ger sig ju namnfrågan av sig själv, och det blir inte alltid vad man tänkt.
Margaretha

Charlie sa ... sa...

Grattis till er nya familjemedlem!! Han är så läcker.
Ömsesidig attraction också ;)

Vad fint du ordnar. Han kommer få det bäst av alla pippisar.

Jag är urusel på namn men jag kör till med Woodstock. Larry Woodstock.

Det här blir jätteskoj, följa unga herrn.

Kram!

em sa...

Pip är ju den vedertagna förkortningen för Philip - så varför inte Philip-Philip the Börd.
Margaretha
som alltid haft
pippi utan att
därför haft
en fågel

Magdalena and Co in US sa...

Pettas - tack, visst är han söt. Kul att du tyckte Larry var ok. Tror nog jag ska låta maken döpa honom eftersom jag döpt de andra djuren och han var snäll nog att inte protestera när pippi flyttade hit.

em - Jamen visst är det väl kul. Ja, buren jag har beställt är stor. Dessutom hoppas jag kunna bygga en voljär ute i framtiden. Buren kommer jag ha i det rummet jag är mest i. Då kan jag också stänga dörren för katterna, så pippi kan vara ute i perioder när jag är där. Kan tänka mig det var fantastiskt att fika i ett rum av fåglar. Men jag får erkänna att jag inte har den städ orken eller önskan att ha så. Phiip-Pip-the Börd var ett kul namn. Lägger det på min lista. Ha, ha! Nej, man behöver inte ha pippi, för att ha pippi :)

Lotta - Tack, visst är han läcker. Och vad ska man göra när det är kärlek vid första ögonkastet. Jo gå på det :)Larry Woodstock var ju också ett himla roligt namn. Det åker in på min lista också.