onsdag 20 juli 2011

Hett i Pickerington Ohio och Badrumsrenovering fortsätter

Efter några dagar med medicin och Pepto så är magkatarren under kontroll. Jag inte har ständigt ont och kan äta lite mer normalt. Men det är fortfarande skört, om man nu kan säga så om en mage. Minsta lilla och den protesterar.

Det innebär att jag faktiskt har kunnat vara lite mer aktiv.
Men att vara ute här i Pickeringon Ohio är inte behagligt dessa dagar.
Vi har 28 grader nu klockan 11 på kvällen. Luftfuktigheten är 91% och det regnar inte. Inte så najs.
Vi är dessutom under  Heat Advisory och Excessive Heat Watch, så här beskrivs det:
... Heat advisory remains in effect until noon EDT Thursday...
... Excessive heat watch remains in effect from Thursday afternoon
through Thursday evening...

A heat advisory remains in effect until noon EDT Thursday. An
excessive heat watch remains in effect from Thursday afternoon
through Thursday evening.

* Heat index values... heat indices in excess of 100 degrees.

* Timing... heat indices of 100 to 105 degrees are expected Wednesday afternoon and evening. Heat indices of 105 to 110 degrees will be possible on Thursday.

* Impacts... heat exhaustion... heat stroke and other heat related illnesses will be possible... especially if you spend a significant amount of time outdoors... or are involved in any strenuous outdoor activity.

Precautionary/preparedness actions...

Take extra precautions if you work or spend time outside. When possible... reschedule strenuous activities to early morning or evening. Know the signs and symptoms of heat exhaustion and heat stroke. Wear light weight and loose fitting clothing when possible and drink plenty of water.

To reduce risk during outdoor work the occupational safety and health administration recommends scheduling frequent rest breaks in shaded or air conditioned environments. Anyone overcome by heat should be moved to a cool and shaded location. Heat stroke is an emergency... call 911.
Jag erbjöd mig att printa ut det till Paul så han kunde ta med det till chefen på byggarbetsplatsen han jobbar på.  Men det var mest på skoj eftersom de inte är speciellt angelägna att efterfölja sånt.

Senaste dagarna har jag varit ute sent på kvällen och skördat björnbär. Man får slåss med myggor och ha både långärmat och långbyxor. Men björnbärsskörden växer och jag styckefryser allt för att kunna göra sylt senare. Känner mig oerhört präktig.

Badrummet i gästrummet har fått fortsatt uppmärksamhet. Nu är 2 lager tätningsskikt och golvbrunnen på plats. Nästa steg är att göra någon form av tröskel och därefter täta. Sedan cement på golvet och därefter äntligen kakel.

Jag är i valet och kvalet hur jag ska göra kaklet. Antingen sätta upp kakel som det är, eller smasha sönder det och göra mosaik. Den mosaiken jag vill ha är inte i tusen färger och mönster, utan helt enkelt samma kakel, men låta bitarna skapa effekten. Gjorde en vägg hemma i Sverige på min gästtoalett och det är i stil med den jag vill göra. Vi får la se vad det blir av ett...

5 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Så skönt det låter att du nästan har fått ordning på magkatarren. Jag har förstått att det är en allt annat än trevlig sak att ha katarr.
Du är ambitiös, minsann. Slå sönder kakel för att göra vackert mönster!:)
Ser framemot att få se resultatet så småningom. Lycka till!

kram

~¤~ Angeleyes ~¤~ sa...

Du är så duktig!
Ser fram emot att komma till dig och hälsa på sedan!!

Jag fortsätter och kämpa på här med men ännu inget teckan på något!
Men har varit duktig... om man ser till det vi pratade om!

Sitter nu på jobbet och fixar lite smått och gott samt så är det väl snart lunch... får se om jag kan peta i mig något eller om det blir som vanligt...
Massa kramar till dig, saknar dig!

Charlie sa ... sa...

Puh...hett här med! Tydligen är minst 32 stater under heat advisory. Tycker synd om Paul som arbetar utomhus när vädret blir så extremt.

Jag sitter på ett kontor med ac. Känns som att gå in i en bastu när jag kliver ut...tur det är ac i bilen med ;)
Hettan är ok om man tar det lugnt, har tillgång till vatten och kan ha kläder som är anpassat efter värmen!

Gu vad du är fiffig och duktig med badrummet. Gillar båda varianterna. Helt rätt att plocka björnbär och frysa in. Det kommer bli perfekt sen när du ska göra sylt.

Kramar

Anonym sa...

Skönt att magen är lugnare -och du?
Det låter kul med badrummet....
En kram från Eva H som är utanför Halmstad i egen stuga. ca 20 grader

Magdalena and Co in US sa...

Konstigt, jag vet att jag skrev tillbaka till er. Men det verkar som om det försvunnit nu.

Pettas - tack, det är besvärligt med magkatarr. Jag tror att de kommer bli sönderslaget kakel. Gillar mosaikkänslan, men det är mer jobb än om man bara sätter det rätt och slätt.

Lotta - Ja, tycker också lite synd om honom. Men jag säger det inte för ofta till honom ;) Skönt att du har ett kontor med AC, det måste vara outhärdligt utan.

Eva - Ja, det är skönt att det lugnat sig lite. Vad mysigt det låter med Halmstad, och nu är väl vädret topp hemma också. Blir ni där länge?