onsdag 13 juli 2011

Dumma mage!

Jag är så uttråkad! Hela dagen har jag varit tvungen att ligga och får inte behålla någon mat.
Det värsta är, okej, kanske inte det värsta, men det suger... Jag har inte kunnat dricka mitt morgonkaffe på 2 dagar. Går icke!
Och ni som är lika beroende av kaffe som jag vet vilken pärs det är.

Min kropp vill inte och magkatarren har bara eskalerat. Jag vet varför, stress, stress, stress... Jag är tvärstressad över att inte huset är mer i ordning. Att det var ett år sedan jag var "hemma" i Sverige sist och jag saknar mina vänner. Det är inte helt enkelt att lära känna nya människor här och det är just nu frustrerande. Och sedan kan jag nog lägga till 10 saker till listan. Och när jag börjat stressa för något så fortsätter det.
Jag vet att jag borde ladda hem en mp3 bok på svenska, sätta mig under trädet i skuggan och lyssna. Njuta av allt som faktiskt finns, men det är en sak att veta och en annan att göra.

Förr i tiden sa man alltid att man skulle äta kokt fisk som var snällt mot magen. Alkohol, koffein och fet mat skulle man undvika. Idag sökte jag lite på internet på bra mat för magkatarr. Jag är rätt medveten om vad som funkar för mig eftersom jag dragits med det under flera år, men tänkte att lite nya inputs kunde vara bra.

Så såg jag att de nya rönen är att man ska äta det man mår bra av. Tänk att någon kunde vara så klok.

För mig funkar det att äta sockerkaka och Mariekex. Tror att det suger upp magsyran bra. Tyvärr hade jag glömt var jag hittade mina Mariekex senast och när jag lyckades ta mig till affären idag så fanns det inte. Jag hittade något liknade sockerkaka, men det var någon form av butter cake som inte var helt god.
Det jag var sugen på idag efter att inte ha ätit så mycket var en Subway - Chicken Bacon Ranch. Nu såg inte min Subway riktigt ut som den på bilden, eftersom jag tog den från Internet och jag hade inte riktigt samma tillbehör. Men jag kan konstatera att ibland vet kroppen vad den tål. Jag var sugen på den här och fick behålla det mesta.

Det stora i USA är Pepto som man dricker när man har magkatarr. Det är rosa - bubbelgumsrosa och smakar Jenka. En sådan flaska fick också följa med hem och jag tror den gör nytta.

Ett annat fynd jag hittade på Kroger var knäckebröd av alla de sorter. Och så såg jag de här mumsiga. Så när suget satte in igen senare på kvällen så tog jag mig en liten Crisp'n med ett tunt lager av smör. Så himla gott. Jag kommer att köpa massa knäckebröd i framtiden och är så glad att det finns här.

Så varken bygg, trädgård eller pyssel har det blivit idag. Doris och Hoppsan verkade dock tycka det var mysigt att vi låg i sängen tillsammans och snarkade ikapp med mig.

Nu är det läggdags och det har redan blivit en ny dag.

11 kommentarer:

em sa...

Det låter verkligen inte kul - hoppas att din Wasa-kur är effektiv. Du kanske kan vinna allt Wasabröd du behöver för resten av livet om du talar om hur du "Wasar"!
Äggmat är ju klassisk magkatarrsmat, har du provat det? Har magkatarren varit en följeslagare genom åren kan kan jag tänka mig att du försökt det mesta förstås.
Margaretha
som skickar
läkande tankar

Magdalena and Co in US sa...

em - Tack för läkande tankar. Jag är övertygad om att de gör nytta. Ja, jag har provat en hel del. Men jag är alltid öppen för nya ideer. Vissa saker funkar aldrig, vissa ibland. Det dumma är också att jag låter det gå för långt, för jag inbillar mig att det nog är bra imorgon utan att jag gör något.
Det är en lycka att hitta WASA här, ja man kanske kan få en massa coupons om man skriver något iaf.
TACK än en gång för snälla ord

anna of sweden sa...

Hittade just in hit från Lottas blogg. Tänkte att jag skulle lämna ett litet avtryck.

Hoppas att du snart mår bättre!

Charlie sa ... sa...

Tänk vad stress gör med oss, en riktig bov. Magen är ofta den första som reagerar. Vad bra att du satsar på det som du är sugen på och att det tycks fungera ganska bra.
Jag har blivit bättre på att mota stresskänslorna, men det är lätt att trilla dit.

Godbättringskramar!

Umepojk i Mason, Ohio sa...

Har du provat Prilosec eller liknande? Eller är din magkatarr inte av den arten som beror på för mycket magsyra?

Magdalena and Co in US sa...

anna of sweden - vad roligt att du lämnade ett litet avtryck. Välkommen till min lilla sida. Tack, jag hoppas också att det blir bättre snart.

Lotta - Ja, hua vad stress kan stöka till det. Tycker också att jag är bättre nu än för några år sedan. Men ibland smäller det till. Tackar för godbättringskramar, det värmer gött.

Umepojk - Ja, jag har nog tagit det mesta. Hur bra lät det? Men eftersom jag dragits med det länge och i perioder varit riktigt illa så har jag fått en hel del medikamenter. Men det har varit mest svenska läkemedel. Just det du skriver om har jag också testat. Bara det att jag egentligen inte gillar mediciner och nu har jag låtit det gå på tok för länge utan göra något åt det. Tack för omtanken

Umepojk i Mason, Ohio sa...

Tycker heller inte om mediciner, så jag drogs med nästan daglig, helvetisk halsbränna i två år. En dag efter att jag började ta Prilosec var halsbrännan borta. Tjugo år senare, med ett par försök att lösa problemet genom att undvika kaffe och annat, tar jag fortfarande ett dagligt pill.

Anonym sa...

Hoppas verkligen det blir bättre snart- Stress är hemskt och svårt att komma undan. Jag tror inte det fnns enkla knep...säkert bra att äta det som man gärna vill---med försiktighet så klart- Wasa är ju härligt-Tänker ofta på dig- Kram från eva h TYRESÖ

anna's kitchen sa...

Hittade hit via Lottas blogg.

Jag har haft samma problem som dig sen jag var i tonåren faktiskt. Så fort jag stressar eller blir ledsen så börjar eländet.
Jag slutade helt med kaffe i december och har inte haft några problem alls sedan dess. Jag trodde aldrig det skulle gå då jag får ont i huvudet bara vid tanken på att sluta. Det tog 3 månader innan jag kommer över suget men nu tänker jag faktiskt inte på det längre.

Jag hoppas att du snart mår bättre.

Magdalena and Co in US sa...

Umepojk - Det är så sant att det är dumt att inte ta medicin när man behöver. Men tyvärr så tror jag alltid att jag inte behöver, och så är det kört. När jag läste om din medicin så kom jag på att jag nog faktiskt hade liknande hemma. Så jag började igår. Hoppas det gör susen snart. Men det är redan liiiite bättre.

Eva - Ja du, stress i olika och alla dess former kan ställa till med så mycket tråkigheter för kroppen. Önskar samhället idag och kraven på en själv kunde vara lite mer mänskliga. Wasa är MUMS! Jag tänker också ofta på dig och den inspirationen du gett mig till bokvärlden. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att läsa på ett tag, men längtar tillbaka till mina böcker.

Magdalena and Co in US sa...

anna's kitchen - Vad roligt att du hittade hit. Välkommen :) Eller hur, visst är det irriterande när det kommer som ett brev på posten, och man kan inte göra så mycket mer än att konstatera "att nu är det dags igen, jag har inte tagit hand om mig".
Åååå jag har haft tväront i huvudet hela tiden sedan dagen jag inte fick mitt morgonkaffe. Idag försökte jag dricka liiite, men det gick inte så bra. Skönt att veta att det finns hopp om man vill sluta. Men vet inte om jag vill.