torsdag 7 juli 2011

Lite uppdateringar - Så var 4th of July hos oss

Här har det varit dåligt med uppdateringar sista tiden.
Soooorry!!! Eftersom jag anar att ni sitter på helspänn och undrar vad som händer i mitt liv.. 


4th of July - Independence Day - har passerat. Och USAs självständighetsförklaring från Storbrittanien 1776 firas med en massa fyrverkeriet.

Som en parantes kan jag meddela att i Columbus Ohio så har man inga storslagna fyrverkerier vid nyår. Det är nog mer de hippa storstäderna som New York som gör så.
Det fick jag erfara när vi ett nyår tillsammans med Pauls syster och hennes man. Strax före 12-slaget sprang jag ut med kameran. När jag kom in senare så undrade de vad sjutton jag gjorde ute. Inte en endaste liten raket var det på himmlen. Så olika kan det vara.

I Columbus har vi ett jätteevenemang som kallas Red White And Boom. År 2009 var första 4th of July som jag var i USA och vi åkte in till stan för att se fyrverkeriet. Det är packat, packat, packat med folk. Och visst var det fint, men jag är ingen superfantast och efter 20 minuter är jag uttråkad och tycker det kan sluta.
Dessutom finns det en liten präktighet i mig som viskar att jösses vad pengar som kunde gå till nåt bättre och vilken miljöförstöring det blir. Sån är jag. Boooring!!!

När det är evenemang på gång så går parkeringsavgifterna upp. Eftersom det inte finns några bra allmänna kommunikationer tar alla bilen. Det bådar för kaos, men de hade löst det riktigt bra och vi fick plats i ett parkeringsgarage högst upp.

Det var en bit att gå, men det gör inte mig nåt. Det som däremot var lagom kul var när vi skulle hem. Folk kommer olika tidpunkter, men alla vill hem när fyrverkeriet är slut. KAOS!!! Vi hann starta bilen, backa halvvägs ut ur parkeringsfickan och sen var det stopp. Tvärstopp! I två timmar satt vi på parkeringsplatsen längst upp i garaget och kom ingenstans. Det var första och sista gången jag åkte in och såg Red White And Boom.

Förra året var vi i Sverige så det löste sig automatiskt med firandet. Vi åt middag med fina vänner som hade ordnat grillning och letat fram massa amerikansk mat för Pauls skull. Det var en mycket trivsammare 4th!

I år var första året som jag hade Doris och Hoppsan "hemma" i USA. Och jag vill inte lämna voffarna när det smäller. Dessutom så slog min magkatarr till ordentligt och det är en av anledningarna till att jag inte skrivit på några dagar. Paul åkte hem till West Virginia på dagen och jag valde stanna hemma.
På kvällen hade vi första parkett till fyrverkerier


Japp, de var på TV, direktsändning från Manhattan. Och det finfina med det var att när jag blev uttråkad efter 10 minuter var det bara att byta kanal.

Så förlöpte nationaldagen hos Magdalena och Co i USA. Hoppas ni hade en bra 4:e juli oavsett var ni var!

2 kommentarer:

em sa...

Förutom hoppa-i-vattenpölar-klubb, så kan vi nog starta en sluta-med fyrverkerier-klubb också! Inte heller jag kan acceptera att man bränner av pengar på detta meningslösa vis.
Varken jag eller mina släktingar och vänner är så värst mycket för att fira den fjärde. Så vi brukar undvika parader och andra jippon.
Hoppas att din magkatarr är bättre - att du har några säkra huskurer att ta' till.
Margaretha

Äventyret framtiden sa...

Jag ansluter mig gärna till båda klubbarna!

Sköt om dig på bästa sätt!
Karin:)