lördag 23 juli 2011

När det ofattbara kommer nära

Jag läser och tänker på alla de som drabbats av det ofattbara i Norge idag. Frågan "varför?" känns nära.  Även om jag inte är nära där så gör det ont i en och jag kunde helt enkelt inte låta dagen passera utan att skriva några rader om det.

Jag och Paul var iväg idag när jag fick höra att det hade hänt något hemskt i Norge. Här i USA känns det som om det sällan uppmärksammas speciellt mycket vad som händer långt borta så att det här skulle vara otäckt förstod jag.
När jag kom hem var det toppnyheterna på alla sidor. En bomb i centrala Oslo som ställer till förödelse och dödar och en man utklädd till polis som skjuter barn på ett sommarläger.
Känner sorg och vanmakt, Norge är ju så nära hemma. Sådant här händer inte hemma, det får inte göra det.

Nu efter ett antal timmar har polisen lyckats få mer grepp om hur många som dödats och från början trodde man att de var runt 10 personer. Nu vet man att minst 80 människor dödats på ön.(87 personer sammanlagt när jag skriver detta inlägget) Nyheterna på Yahoo talar om att masskjutningen i Norge är en av de värsta i historien och att det är den dödligaste terrordagen i västra Europa sedan Madridmassakern 2004.

Flera tidningar har gått ut med namn och bild på mannen som är gripen
Han skall enligt Expressen ha varit aktiv i högerextrema kretsar och skrivit flera islamfientliga inlägg.

Läs svenska nyheter om vad som hänt HÄR, HÄR, HÄR,
Om mannen som är gripen HÄR HÄR
Läs engelska HÄR HÄR

6 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Magdalena, känner exakt samma. Jag ska klicka
på dina länkar och läsa mer. Det är fruktansvärt det som hänt. Ofattbara siffror på omkomna.

Jag har sett live på NRK tidigare idag men nu ska jag kolla in dina länkar. Borde sova men kan inte

Kram

Anne-Marie sa...

Visst är det oförklarligt och fruktansvärt. När jag kollade på några videosnuttar tidigare idag var det inte alls samma höga siffror på omkomna. Och bilderna från Oslo ser ju ut som rena krigszonen. Jag minns när Olof Palme sköts i Stockholm och att många svenskar sade att Sverige inte var sig likt efter det. Kanske något liknande nu hänt även i Norge. Bamsekramar!

Camilla sa...

Det är helt ofattbart och hela natten har SVT kört NRKs sändningar direkt.
Att en ensam galning kan utföra nåågot sådant är skrämmande.
Hörde precis en intervju av en svensk som var med på lägret. Att han var klädd om en polisman gjorde att det hela situationen blev än mer kaotisk. Ingen visste ju om han var ensam eller inte. Så när polsien dök upp så var det inte helt lätt att veta om det var den riktiga polisen eller inte.
Det är helt ofattbart.

Kram

Äventyret framtiden sa...

Allt är så ofattbart grymt, så hårt och skoningslöst. Många är de som har förlorat sina käraste, men det finns antagligen en mor och en far som har förlorat sin son på ett alldeles för grymt sätt. Undrar vad som rörde sig i huvudet på gärningsmannen? Arma människa som har gjort det han har gjort.

Magdalena and Co in US sa...

Lotta - jag vet hur det är att vara vaken alldeles för länge. Ända fördelen för mig är ju att jag inte behöver ställa klockan nästa dag. Även om det händer otäcka saker så känns det i Norge ofattbart på något vis. När jag läste kom det nya uppgifter hela tiden och artiklarna blev snabbt inaktuella. Jag ska se lite mer också vad deet senaste är.

Anne-Marie - Nej, det första jag läste var också inte alls så höga siffror på de som omkommit. Jag såg bilder från stranden där man såg honom omgiven med flera döda kroppar. Även om man vet det hänt är det så overkligt. Jag minns också när Palme sköts och overkligt det var att det hände hemma.

Camilla - Jag har inte sett NRK's sändningar utan bara läst de svenska och amerikanska nyheterna. När de kom fram att det var en person som gjort det så var det också ofattbart. Att planera och klä sig som polis för att sedan skjuta ihjäl så många. Så mycket planerad ondska att man har svårt att ta in det.

Pettas - Ja, alltid hemskt att förlora någon nära. Men det är nog som du säger att det är det skoningslösa i det hela som är så hemskt. Terrorattacker där man smäller bomber på avstånd eller sig själv är givetvis hemska. Men att avrätta folk och se dom i ögonen utan barmhärtighet gör det ännu otäckare. Och svårt att förstå vad som kan driva en människa till sådant

~¤~ Angeleyes ~¤~ sa...

Känns verkligen som man inte finner några ord. Så otroligt ofattbart och hemskt!
Kan inte på något sätt förstå hur sånna människor som gör sånt fungerar!!

Annars till nåt inte lika dramatiskt och mindre känslomässigt... har du hört stt ONOFF inte finns mer?

Kram Hanna