tisdag 9 augusti 2011

Vad ska man handla i USA?

När jag åkte första vändorna till USA försökte jag leta efter vad som var riktigt bra att handla med sig hem till Sverige. Hittade inte riktigt något specilellt. Sedan dess har dollarn inte gått upp och faktiskt så är nog det mesta billigare här än i Sverige.
Något som jag skulle förelså är:
Jeans - att inte köpa det här är en förlust
Gympa dojor - märkesskor som kostar massor hemma kan du hitta bra mycket billigare. Till exempel Addidas och Nike
Make Up - kolla i allt från Mataffärer som Giant Eagle, Big Box Stores som Target och Walmart, Pharmacy som Walgreens och CVS. Många märken har de ofta prissänkt.

Skriv gärna egna tips i kommentarer!!!

Elektriska saker är också billigare och kameror. Tänk bara på att om du köper något med sladd - vi har ett annan el i Sverige. Och även om du skulle använda converter så kan du bränna sakerna. Vet till sjutton hur och varför, men jag har gjort det själv och även andra. Kanske bara otur, men jag ville ändå skriva det.

Och kolla gärna nätet efter en Outlet dit du åker. Här är det ordentligt bra priser, hemma i Stockholm tyckte jag inte alltid att de levde upp till namnet.

Så i helgen var vi på Tanger Outlet.
Här kan ni se vad man kan hitta och ni får följa med i mitt fyndande.
Jag tycker det är väldigt, väldigt jobbigt att göra av med pengar. Men till mitt försvar måste jag säga att
1. Hoppsan åt upp mina fina dyra solglasögon
2. När man packar hela sitt liv i 5 resväskor får man inte med mycket. Jag har få sommarskor. Inga sommarklänningar. 1 jacka och mestadels använt mina målar/snickarbyxar.
3. Jag behövde verkligen det här - nästan allt, nästan...

Hur man gör av med ca 3000 svenska, usch det är hemskt att skriva. Men om jag inte skriver det så får ni ingen uppfattning av vad saker kostar här.
Jag skriver det litet, då är det som att viska och hörs knappt.

Så häng med...
 



 4 sommarklänningar (Aeropostale och Maurices)

2 par skor (Skechers) - Jag gillar verkligen det märket. De är så sköna.
De har även Shape Up skor som är billigare här.

 3 par solglasögon (Vouge, Steve Madden, electric Sunglasses)- De hade köp-ett-par få-ett-par-gratis
2 bälten (Aeropostale) - det till vänster är blommor på och gulligt tyckte jag

 1 T-shirt och 3 trosor (Aeropostale)

 En topp (Maurices)

 Skjorta (Maurices)

 En jacka som även är regnmaterial - kommer inte ihåg vad affären hette


En skinnjacka från samma affär.

9 kommentarer:

Camilla sa...

Allt är i princip billigare. Har köpt massor med barnkläder till min systerdotter och barbiedockor.
Alla amerikanska märken som t ex Calvin Klein säljs för ett pris man inte ens kan se på den bästa rean här.
Sen skulle man ju vilja ta med en livsförbrukning av bensin hem (omöjligt förstås), men det är enda gången i mitt liv som jag tycker att det är helt ok att tanka:) För det känns ju inte direkt som om man har blivit rånad.

Kram

Camilla sa...

Du gjorde ju riktiga fynd! Jättefina klänningar. Och den där trenchcoaten vill jag ha!:)

Kram

Äventyret framtiden sa...

Du fick ju mängder av kläder för pengarna. Här skulle bara jackan ha kostat samma summa.

säger Karin som nästan aldrig handlar kläder annat än underkläder.
Secondhand och egentillverkning brukar gälla
Kram!

Charlie sa ... sa...

Jag tror vi har samma smak!! Jag skulle kunna köpt allt du köpte, snyggt! Och ha inte dåligt samvete nu. Du behöver lite variation till snickisarna ;)
Som Karin skriver, bara jackan i SE skulle ha gått för vad du betalade för allt.

Enjoy!!

Kramar

vardagspoeten sa...

Fina fynd!
Alla i Sveríge som reser till USA har med sig milslånga beställningar från vänner och bekanta (vilket nästan får dem att gråta ;-)) att köpa med sig converse. Typ halva priset mot här-och alla åldrar och båda könen verkar ha converse just nu(men inte jag - mina fötter gillar inte platta tygskor).

Desiree sa...

Badlakan och handdukar är något man kan hitta till riktigt bra kvalité i USA som är mycket billigare än här i Sverige. En del elektronik är det inte så stor prisskillnad på som man skulle kunna tro så det kan vara värt att kolla upp. Det är främst dyrare elektronik som är värt att handla på sig i USA. Skiljer det mindre än 500 till 1000 kr i pris så tycker jag att det inte är värt att släpa på. Men det var mycket du fyndade. Outlets är kanon att gå på då man kommer till USA.
Kram!

Anne-Marie sa...

Inte dåligt vad du fyndade. :) Som andra redan skrivit skulle du fått betala flera tusen för kanske bara ett par plagg. Man blir glad av att fynda! :) Kramar!

Magdalena and Co in US sa...

Alla TACK FÖR TIPSEN!!! Fyll gärna på under den här rubriken om du kommer på något mer. Jag ska gå tillbaka och kolla lite med jämna mellanrum för att få era samlade erfarenheter. Kommer lägga den under fliken mags USA Guide. Så blir den lättare att hitta.
Tack också för uppmuntrande kommentarer i mitt handlande. Jag har inga problem att spendera på "nödvändiga saker" och för att djuren ska må bra. Men till mig själv får jag som sagt alltid dåligt samvete.

Magdalena and Co in US sa...

Camilla - Calvin Klein är ett jättebra exempel. Det finns så billigt att jag funderat över om det är den "riktiga" Vad roligt att du gillade trenchcoaten. Den är dessutom ännu snyggare på.

Pettas - Ja, jag har hamnat i det att jag tycker det är onödigt med kläder eftersom jag har det hemma i Sverige, Dessutom gör jag inte så mycket annat än renoverar här. Men ibland behöver man känna sig lite fin. Och kläderna på andra sidan världen gör ju inte mig glad efter ett år utan de här. Men jag gillar göra själv.

Lotta - TACK!!! Egentligen ska man väl inte behöva godkännande för sitt handlande i den här åldern. Men det var roligt att se att du gillade det. Funderade på vad du skulle tycka :)

Vardagspoeten - Jag har aldrig varit så bra på att följa trender och visste inte att Converse var hett. Provade faktiskt ett par bara av en slump. Men just de var inte sköna så det blev annat. Kanske kunde vara nåt att sälja hem till Sverige. För de är inte så dyra. De där listorna är jag inte någon fan av. En sak om man erbjuder sig. Men en annan om man förväntas tillbringa hela semestern med att leta saker. Går bort.

Desiree - Tack. Vad glad jag blir att du skrivit. Känner att om någon har koll så är det du. Badlakan blir en ny sak att lägga till listan. Kommer du på mer, tvekan inte - lägg till i listan :)

Anne-Marie - Tack tjejen för att du hejjar på mitt handlade så det sista dåliga samvetet försvann. Ja, den hade nog kostat en hel del hemma. Det är sådan där supermjuk följsam skinn. Och den var fantastiskt bra passform. Inte alltid lätt för mig eftersom min kropp inte passar många mode-designare. Hur sjutton skriver man det? Hoppas du förstår.