lördag 6 augusti 2011

Hissa eller dissa - Sovrumsmöbler i rustik stil

Idag var vi och tittade på möbler. Egentligen är jag på jakt efter något Futon-aktigt som jag ska kunna ha i gästrummet när det är klart. Men så hittade vi en soffa och de här sovrumsmöblerna. Jag gillade verkligen skåpen och  hurtsarna. De är gammaldags rustika. Sängen är jag inte helt säker på, ramen är fin, men det är läder. Är det inte lite 80-tals porrigt?
För sängen, stora  skåpet, lilla lådhurtsen och stora med spegeln ska de ha ca 17 500 svenska kronor. Mycket pengar men jag tror det är ett bra pris för allt. Det är bra kvalite på det. Nu har vi inte det pengarna men de har 6 månaders räntefri finansering. När jag funderade över sovrummet hade jag i huvdudet tänkt mer modernt, ljus stil.
Men nu är frågan - Är möblerna "Hissa" eller "Dissa"?
Vad tycker du?

Bilderna är lite sådär eftersom den mobilen jag hade med mig inte tar de bästa korten

6 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

"80-tals porrigt" - störtskönt skrivet. Jag går och lägger mig med ett leende på läpparna.

Mera 80-tal av allt tycker jag ;)

Allt beror på er stil som helhet - jag gillar skåpet mycket, supersnyggt. Läder har jag inget emot men är det mycket annat med kan det se lite "intensivt" ut. Svårt att säga på bilden, men jag tycker det ser fint ut.
Läder står ju pall för det ena och det andra.

Det blir nog hissa från mig :)

Kramis!

em sa...

Inte min stil! Däremot gillar jag "Mission furniture" - Jag har skrivit om dem här: http://procaptulectoris.blogspot.com/2010/04/slojda-med-gutenberg.html. Det finns tre böcker på Gutenberg, med ritningar så att du kan snickra själv.
http://www.gutenberg.org/files/23770/23770-h/23770-h.htm
http://www.gutenberg.org/files/23991/23991-h/23991-h.htm
http://www.gutenberg.org/files/23666/23666-h/23666-h.htm

Margaretha

Anonym sa...

Jag blev så imponerad av dina badrumskonster. Bravo.
Det är inte alla som törs ge sig på sånt.
Möblerna blir nog bra men varför inte beg.? Här hemma är det blocket som gäller.....ofta.

Charlie sa ... sa...

Ville kika in och kolla läget med "hissa" eller "dissa".

Kanske bygga en egen sänggavel? En polare till mig ska bygga en av björk, tänk "mountain cabin"-känsla.

Hoppas ni har en skön lördag! Kramar

Camilla sa...

Kändes som om det skulle bli väldigt mörkt, även om möblerna var fina.

Kram

Magdalena and Co in US sa...

Lotta - Vad roligt att du gillade, jag tänkte inte på hur jag borde uttrycka mig utan det var det första som poppade upp i skallen.
Har faktiskt tänkt bygga en, bara det att det är så mycket jag tänker "det där kan jag bygga" och med ett helt hus som renoveras blir det ibland lätt att försöka hitta tidsbesparande lösningar. Tyvärr är d dyra. Men hittar jag inget jag vill ha så blir det nog bygga.

em - jag kollade länkarna och bokmärkte sidan. Hittade en hel del som jag skulle vilja bygga, ett bokställ, hammocken och mycket annat. Tackar, tackar, tänk så bra du är att ha :)

Anonym - Tack för berömmet om badrummet. Det är så roligt att få. Håller med om att begagnade möbler är toppen. Här finns det Craigs list som är som blocket. Jag köpte bilen där, men ska faktiskt ta och leta efter möbler också. Det är bara det är jag är rädd att hamna på något läskigt helsunkigt ställe. Det finns gott om sådana här.

Camilla - Ja, du har rätt. Även om de ser mörkare ut på bilderna än de var i verkligheten så hade det blivit för mörkt. Skåpet och byrån var väldigt fina. Men det var mycket pengar också.