fredag 13 juni 2008

Fan för Flexi å lina

Aj på mina ben

Jag tycker inte om flexikoppel. Inte heller om hundar i lina.
Givetvis ska du ha lina om du tränar spår, men i det dagliga hundlivet och framför allt i möten med andra hundar Då går det fetbort!

Doris får inte leka med andra hundar i flexi eller i lina. Skaderisken är för stor. Halsband och selar som ben eller tassar kan fastna i ska oxå bort.

Det är en regel - å i det här fallet så borde jag kört med "Inga undantag".

En dag hade jag bestämt med en kompis att träffas. Sitter i varma bilköer till andra sidan stan. Vi möts upp på gräsplätten utanför hennes hus för att hennes stora snart 1,5 år gamla Rottis hane ska få träffa DorisHan är ett energiknippe utan dess like och hon tror att det är bra att ses utanför innan vi går upp i lägenheten.
-: Ska du inte släppa honom, säger jag.
-: Nej, det kan jag inte säger hon. Men jag har koll på linan...
-: Jag vill inte Doris ska leka med någon i lina, säger jag.
Samtidigt överväger jag alternativen. Åka hem i jättelånga varma köer - döhungrig och låta bli att äta vår gemensamma lunch. Doris i bilen, funkar inte alls eftersom de e en varm solig dag. Så jag tänker att, ja, ja... Hon får väl nosa lite på honom innan vi går upp i lägenheten.

Efter en kort stund ser jag linan runt Doris ben. Nej, tänker jag. Sen hinner jag inte tänka så mycket mer innan en Rottis har tagit en lov runt mig i tvåtusen nittio och jag känner hur det bränner överjävligt på vaderna och jag ligger på marken.
.
Nu är det inte så att jag tycker lina är skit överlag. Givetvis har de sina användningsområden. Lite svårt att spåra utan...
Men, de som säger att de har koll på linan när hundar träffas. Njaaaeeee!!! Tror inte det!

Nu har det gått drygt en vecka och det gör fortfarande ont å är sårigt.

Så här fina såg mina ben ut efteråt

Inga kommentarer: