Så ställde vi om klockan inatt, det innebär förmodligen att jag kommer lägga mig någorlunda i tid ikväll.
Stockholm har varit underbart vackert med sol idag. Jag bestämde mig för att bojkotta präktiga söndags-sols-promenader och parkera mig och Doris i soffan under en filt och ha filmrace. Himla skönt att utnyttja det faktum att man är vuxen och får göra som man vill
Så nu har jag grinat till fåniga romantiska filmer, ibland är det skönt att rensa tårkanalerna. Sen blev det 112Aina, svensk TV är ett måste när man är här. Med andra ord har jag varit riktigt fint påsklat.
Om man nu känner för att vara pysslig kan jag rekommendera KladdkakeMuffins jag bakade häromdagen. Med lite spritsad grädde på så blir det gott-i-gott-gott
2 ägg
2,5 dl strösocker
100 gr smält smör
1,5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Vispa ägg och socker poröst. Blanda i övriga ingredienser och vispa till jämn smet.
Fyll på 2/3 i stora muffinsformar. Jag ställde mina pappersformar i en muffinsplåt för att de skulle hålla formen.
Grädda mitt i ugnen 200 grader i 10 minuter. Låt de inte stå för länge om du vill ha dom geggiga inuti.
Ta ut och låt svalna. Och de är till och med ännu godare dagen efter
söndag 31 mars 2013
lördag 30 mars 2013
Glad Påsk
Glad Påsk alla fina där ute.
Doris och jag är och hälsar på i Sverige för tillfället, det har blivit en hel del tid här av olika anledningar.
Idag var det dags för påskmiddag hos lilla mamma. Doris var väl placerad i köket mesta tiden för att inte missa något. Och eftersom min kära mor alltid går på den "hungriga-jag-har-inte-fått-mat-på-en-månad-blicken" så kan jag meddela att lilla hunden lämnade fullproppad med mat.
Vet inte om någon hittar hit längre efter mitt långa uppehåll, men jag vill ändå önska er en riktigt fin påskhelg
Äsch det blir lite huller om buller- så december 2012 ramlar in här
I vintras var jag hemma i Pickerington igen. Ville inte vara utan min familj under julen.
Så här såg december ut, vi har minsann snö vi också! Det var en intressant upplevelse att försöka skrapa rutorna på Suburban. Backspeglarna gick bra, sen var det bara till att fara till Walmart och inhandla skrapor med tele-förlängnings-anordningar.
Bilrackarens motorhuv går ju nästan upp till halsen på mig. Men den är Amerikanskt Stoooor ;)
Julen firade vi med familjen i West Virginia, Var julgranen är? Jodå, den är där under. Många paket men jag vill framförallt framhålla att jag lyckades få ett par Herreys skor. Var till och med på väg att dansa med mina gyllene skor. Dom ni, de är jag nog rätt ensam om ;)
Sen fick jag och alla barnen självklart en massa andra presenter
| 26 dec 2012 OH |
Bilrackarens motorhuv går ju nästan upp till halsen på mig. Men den är Amerikanskt Stoooor ;)
Julen firade vi med familjen i West Virginia, Var julgranen är? Jodå, den är där under. Många paket men jag vill framförallt framhålla att jag lyckades få ett par Herreys skor. Var till och med på väg att dansa med mina gyllene skor. Dom ni, de är jag nog rätt ensam om ;)
Sen fick jag och alla barnen självklart en massa andra presenter
onsdag 6 juni 2012
Sveriges Nationaldag - National Day of Sweden
Yes, Im in Sweden for the moment, just been here for a few days and feeling Jet Lag. I will continue my story about everything that have went down last months but today I just say:
Go Sweden GO!!!
And today is National Day of Sweden, so Im gonna be a proud Swede all day and maybe wave some flags.
If I wasn't so tired I would go downtown and celebrate, but who knows maybe I will wake up later today.
To all Swedes around the world - lets be proud of our country today!!!
And today is National Day of Sweden, so Im gonna be a proud Swede all day and maybe wave some flags.
If I wasn't so tired I would go downtown and celebrate, but who knows maybe I will wake up later today.
To all Swedes around the world - lets be proud of our country today!!!
tisdag 1 maj 2012
En valborg utan eld...
Oj! Det är valborgsmässoafton idag. Imorgon är det första maj.
Och layouten har ändrats på bloggen ser jag nu efter att inte tittat in eller läst på månader.
Min tanke med bloggen var att kanske inte vara för personlig, men det har hänt så otroligt mycket sista tiden. Att skriva blogg då om allt kändes inte okej. Dessutom har jag varken haft kraft att skriva eller följa bloggar, har jag fortfarande inte landat än. Det enda jag vet är att jag saknar min blogg, men den mentala kraften tog slut.
Det som hänt sista tiden är inte direkt sockervadd och flufffluff, så beroende på vad jag väljer att dela med mig av, bered er på att det inte kommer bli sockersött rakt igenom.
Jag är tillbaka i USA efter en resa till Sverige där jag blev kvar längre än vad jag hade planerat. Det mesta som kunde gå åt pipsvängen gjorde det. Men jag återkommer till det.
Här i Pickerington har vi haft blandat väder sedan jag kom tillbaka, vissa dagar riktigt somriga för att nästa dag regna åska och rent ut sagt varit skitväder.
Idag hade vi en fin dag, det blev runt 28 grader ute och jag skulle sätta mig på stolen och bara vila liiiite. Sluta givetvis med att jag däckade och ser ut som en kräfta, men bara på framsidan. Himla läckert!
Ni som är mina vänner på FB har ju kunnat följa en hel del av vad som hänt.
Men jag börjar lite fint med hur långt sommaren/våren kommit hit till Pickerington. Resten kommer sen
Och layouten har ändrats på bloggen ser jag nu efter att inte tittat in eller läst på månader.
Min tanke med bloggen var att kanske inte vara för personlig, men det har hänt så otroligt mycket sista tiden. Att skriva blogg då om allt kändes inte okej. Dessutom har jag varken haft kraft att skriva eller följa bloggar, har jag fortfarande inte landat än. Det enda jag vet är att jag saknar min blogg, men den mentala kraften tog slut.
Det som hänt sista tiden är inte direkt sockervadd och flufffluff, så beroende på vad jag väljer att dela med mig av, bered er på att det inte kommer bli sockersött rakt igenom.
Jag är tillbaka i USA efter en resa till Sverige där jag blev kvar längre än vad jag hade planerat. Det mesta som kunde gå åt pipsvängen gjorde det. Men jag återkommer till det.
Här i Pickerington har vi haft blandat väder sedan jag kom tillbaka, vissa dagar riktigt somriga för att nästa dag regna åska och rent ut sagt varit skitväder.
Idag hade vi en fin dag, det blev runt 28 grader ute och jag skulle sätta mig på stolen och bara vila liiiite. Sluta givetvis med att jag däckade och ser ut som en kräfta, men bara på framsidan. Himla läckert!
Ni som är mina vänner på FB har ju kunnat följa en hel del av vad som hänt.
Men jag börjar lite fint med hur långt sommaren/våren kommit hit till Pickerington. Resten kommer sen
![]() | |
| Äppelträdet hade börjat blomma |
![]() |
| De är så vackra när man tittar nära |
![]() |
| Och allas våran älskade maskros har kommit upp. De är vackra men hua så många... |
![]() |
| Märkligt, här i Ohio övervintrade morötterna jag inte skördade förra året. Dessutom var de i ätbart skick |
![]() |
| Det här tycker jag ser ut som någon sorts sippa. Har du någon aning, berätta gärna! |
onsdag 8 februari 2012
Sweden - Sverige februari 2012
Som ni märkt så är det pågåede bloggtorka.
Jag har alldeles för mycket som kräver energi för ta tid till det här, tyvärr.
Har varit tvungen att resa till Sverige av mindre trevliga anledningar.
Men här kommer lite bilder från ett KALLT men vackert februari Sverige
Massa kramar till er så länge
Jag har alldeles för mycket som kräver energi för ta tid till det här, tyvärr.
Har varit tvungen att resa till Sverige av mindre trevliga anledningar.
Men här kommer lite bilder från ett KALLT men vackert februari Sverige
Massa kramar till er så länge
lördag 7 januari 2012
Ett paket från Sverige
Måste Bara visa er detta underbara paket Som låg i brevlådan idag när jag kom hem. Skulle varit här till min födelsedag men jag vet inte hur värdelös posten är. Jag är iaf överlycklig. Sofia, Johan och Tove. Love u guys. U lade my Day
sent from HTC
lördag 31 december 2011
Julefrid - en natt hos veterinär akuten
Så tänkte jag raskt svischa in på nästa händelse som kom.
Julen var jag faktiskt så fruktansvärt trött att jag inte orkade något. Kära maken hade köpte en mjuk mjuk filt till mig.
Jag fryser jämt och är förmodligen inte bara född i fel land utan även boendes i fel stat.
Men det är lite tvådelat. Jag gillar att ha årstider, däremot inte regn, slask och mörker.
Paul hade också kommit ihåg att jag stod och tittade på en polotröjapå Walmart som skulle komma väl till pass nu när det blir lite kyligare. (mina kläder har krymt - oerhört märkligt)
Eftersom Paul åkte till West Virginia förra vecka, när systra hans kom upp från Florida så kände vi att vi varken hade kraft eller ekonomi att företa en resa dit.
Jag har dessutom varit duktigt slut och känner mig som jag fått en släng av alzheimers, det är inte så att jag vill förringa den svåra sjukdomen. Men faktum är att när hjärnan blir överstressad så kan den bete sig så som alzheimers. Min hjärna ligger nära kokpunkten.
Så vi var helt enkelt hemma, åt gott och försökte uppnå en av mina högsta önskningar - lugn och ro-
Men förmodligen har inte tomten tyckt jag varit tillräckligt snäll.
Upptäckte utslag på svarta kissens svans och att hon kliat bort en del hår. Jag vet att det första man brukar säga är att ha på loppmedel. Vi har sådant vi köpt hos veterinären och som hon fått tidigare. Efteråt satte jag på henne krage och lät henne vara i buren lite för att inte kunna slicka. Efter några timma släppte jag ut henne.
Så vi straxt före midnatt hör jag ett buller från köket. Hoppsan (svarta hunden) står lutad över snorpan som har som ep anfall. Okej, tänker jag hon har alla tecken på förgifting. Medlet måste bort. Samtidigt som jag försöker hålla en krampande katt försöker jag duscha henne och tvåla med mild tvål.
Jag lider fruktansvärt med henne.
Hennes anfall upphör aldrig, jag snarare konstaterar efter ett tag att hon verkar bli sämre. Jag är inte veterinär, men har haft många sjuka djur och tagit hand om dom i det längsta själv.
Nu bedömmer jag att hennes chans om vi stannar hemma är 80 % att hon dör 20 % att hon överlever.
Själv är jag täckt av alla kroppsvätskor en katt kan läcka när de går in i blandad chock och kramper som inte ger sig, med andnöd. Paul är på väg att gå att lägga sig, men han får springa med alternativt nya handdukar och till internet för att leta jouröppen veterinär.
Jag hinner byta kläder , vill inte stoppa in henne i buren för att hålla henne någorlunda lugn och känna att jag kan hålla henne så andningen underlättas.
Väl framme är veterinären upptagen med annan patient, men jag ser honom springa, jag menar verkligen springa till min lilla tissa nissa. Hon är inte bra.
Jag har tagit med mig medlet jag gett henne och han säger först att det är vanligt att medel man köper ute ger svåra biverkningar - tänkt på det ni i USA -. Dock vid deras research så hittar de inget som skulle tyda på att detta är farligt.
Hon får intravenöst och muskelavslappnande bland annat. Vi väntar där hela natten för att se om hon svarar på behandlingen. Veterinären säger att det satt sig i nervsystemet, vilket gör att hennes anfall aldrig upphörde så som de för till exempel med epelepsi. Här blir det låst och det ena efter det andra avlöser varann, i stor eller mycket stor uppfattning.
Som hon led min lilla kissa, det var fruktansvärt.
Så här ser det ut där vi sitter. Ni vill inte veta vad det kostar att åka på julafton till jourveterinär.
Efter några timmar repar hon på sig och de vill helst behålla henne under uppsikt. Dock är priset sådant att det är ofantligt. Dessutom svarade hon på behandlingen och jag är tillräckligt van vid djur för att kunna medicinera och vaka själv.
Så det fick bli plan B. Mediciner med hem, var 8e timma samt även "den starka" att ges analt om anfall kommer eftersom det tar 30 min för tabletter att verka.
Veterinären är fortfarande osäker på vad som orsakat förgiftningen, det borde inte vara medlet och han kan inte utesluta att det varit en osedvanligt oturlig slump. Men är oviss.
Ni som vet hur analsäckstömning luktar. Så luktade jag, och kiss.
Hemma halv 5 på morgonen. Skurar upp det värsta i köket och känner att jag bara måste ta en dusch.
Snorpan är trött, desorienterad och vill mest gömma sig. Hon får ett eget rum med tillgång till allt som behövs för att inte de andra djuren ska bekymra henne.
Och okej, det här var absolut inte det värsta på kvällen, men nog så tröttsamt.
Tvålar in och schamponerar mig från topp till tå - då tar varmvattnet slut. Underbart!
Så första dygnet vakar jag konstant. Hon blir inte sämre och verkar sakta repa på sig.
Sedan börjar hon ledsna och vill ut ur rummet och ligger bara under sängen. Hon rör sig utan problem, men verkar aningens desorienterad och vill vara ifred.
Ytterliggare en halv dag senare börjar hon bli lite mer tillgänglig. Hon spinner lite och låter mig göra hennes favorit kli. När man tar in lilla fingret i örat och gnor runt. - Andra katten gillar inte alls det.
Så kommer den stora, muppiga, men så snälla Hoppasan in i sovrummet.
Och se på tusan, då reser sig Snorpan upp och går fram till honom. Alla katter älskar honom, förstår inte varför.
Har har en kropp som en stor rottweiler, en hjärna som en... är en bäbis i för stora kläder, tror han är en chihuahua och har ingen kroppsuppfattning. Men jag älskar honom, och så gör katterna trots han ibland tror de är leksaker.
Omplåstrad och ute på en av sina första stappliga turer.
Så så var julefriden här. Men alla tvåbenta och fyrbenta är hemma och vi är "still alive". Det är vi tacksamma för
Julen var jag faktiskt så fruktansvärt trött att jag inte orkade något. Kära maken hade köpte en mjuk mjuk filt till mig.
Jag fryser jämt och är förmodligen inte bara född i fel land utan även boendes i fel stat.
Men det är lite tvådelat. Jag gillar att ha årstider, däremot inte regn, slask och mörker.
Paul hade också kommit ihåg att jag stod och tittade på en polotröjapå Walmart som skulle komma väl till pass nu när det blir lite kyligare. (mina kläder har krymt - oerhört märkligt)
Eftersom Paul åkte till West Virginia förra vecka, när systra hans kom upp från Florida så kände vi att vi varken hade kraft eller ekonomi att företa en resa dit.
Jag har dessutom varit duktigt slut och känner mig som jag fått en släng av alzheimers, det är inte så att jag vill förringa den svåra sjukdomen. Men faktum är att när hjärnan blir överstressad så kan den bete sig så som alzheimers. Min hjärna ligger nära kokpunkten.
Så vi var helt enkelt hemma, åt gott och försökte uppnå en av mina högsta önskningar - lugn och ro-
Men förmodligen har inte tomten tyckt jag varit tillräckligt snäll.
Upptäckte utslag på svarta kissens svans och att hon kliat bort en del hår. Jag vet att det första man brukar säga är att ha på loppmedel. Vi har sådant vi köpt hos veterinären och som hon fått tidigare. Efteråt satte jag på henne krage och lät henne vara i buren lite för att inte kunna slicka. Efter några timma släppte jag ut henne.
Så vi straxt före midnatt hör jag ett buller från köket. Hoppsan (svarta hunden) står lutad över snorpan som har som ep anfall. Okej, tänker jag hon har alla tecken på förgifting. Medlet måste bort. Samtidigt som jag försöker hålla en krampande katt försöker jag duscha henne och tvåla med mild tvål.
Jag lider fruktansvärt med henne.
Hennes anfall upphör aldrig, jag snarare konstaterar efter ett tag att hon verkar bli sämre. Jag är inte veterinär, men har haft många sjuka djur och tagit hand om dom i det längsta själv.
Nu bedömmer jag att hennes chans om vi stannar hemma är 80 % att hon dör 20 % att hon överlever.
Själv är jag täckt av alla kroppsvätskor en katt kan läcka när de går in i blandad chock och kramper som inte ger sig, med andnöd. Paul är på väg att gå att lägga sig, men han får springa med alternativt nya handdukar och till internet för att leta jouröppen veterinär.
Jag hinner byta kläder , vill inte stoppa in henne i buren för att hålla henne någorlunda lugn och känna att jag kan hålla henne så andningen underlättas.
Väl framme är veterinären upptagen med annan patient, men jag ser honom springa, jag menar verkligen springa till min lilla tissa nissa. Hon är inte bra.
Jag har tagit med mig medlet jag gett henne och han säger först att det är vanligt att medel man köper ute ger svåra biverkningar - tänkt på det ni i USA -. Dock vid deras research så hittar de inget som skulle tyda på att detta är farligt.
Hon får intravenöst och muskelavslappnande bland annat. Vi väntar där hela natten för att se om hon svarar på behandlingen. Veterinären säger att det satt sig i nervsystemet, vilket gör att hennes anfall aldrig upphörde så som de för till exempel med epelepsi. Här blir det låst och det ena efter det andra avlöser varann, i stor eller mycket stor uppfattning.
Som hon led min lilla kissa, det var fruktansvärt.
Så här ser det ut där vi sitter. Ni vill inte veta vad det kostar att åka på julafton till jourveterinär.
Efter några timmar repar hon på sig och de vill helst behålla henne under uppsikt. Dock är priset sådant att det är ofantligt. Dessutom svarade hon på behandlingen och jag är tillräckligt van vid djur för att kunna medicinera och vaka själv.
Så det fick bli plan B. Mediciner med hem, var 8e timma samt även "den starka" att ges analt om anfall kommer eftersom det tar 30 min för tabletter att verka.
Veterinären är fortfarande osäker på vad som orsakat förgiftningen, det borde inte vara medlet och han kan inte utesluta att det varit en osedvanligt oturlig slump. Men är oviss.
Ni som vet hur analsäckstömning luktar. Så luktade jag, och kiss.
Hemma halv 5 på morgonen. Skurar upp det värsta i köket och känner att jag bara måste ta en dusch.
Snorpan är trött, desorienterad och vill mest gömma sig. Hon får ett eget rum med tillgång till allt som behövs för att inte de andra djuren ska bekymra henne.
Och okej, det här var absolut inte det värsta på kvällen, men nog så tröttsamt.
Tvålar in och schamponerar mig från topp till tå - då tar varmvattnet slut. Underbart!
Så första dygnet vakar jag konstant. Hon blir inte sämre och verkar sakta repa på sig.
Sedan börjar hon ledsna och vill ut ur rummet och ligger bara under sängen. Hon rör sig utan problem, men verkar aningens desorienterad och vill vara ifred.
Ytterliggare en halv dag senare börjar hon bli lite mer tillgänglig. Hon spinner lite och låter mig göra hennes favorit kli. När man tar in lilla fingret i örat och gnor runt. - Andra katten gillar inte alls det.
Så kommer den stora, muppiga, men så snälla Hoppasan in i sovrummet.
Och se på tusan, då reser sig Snorpan upp och går fram till honom. Alla katter älskar honom, förstår inte varför.
Har har en kropp som en stor rottweiler, en hjärna som en... är en bäbis i för stora kläder, tror han är en chihuahua och har ingen kroppsuppfattning. Men jag älskar honom, och så gör katterna trots han ibland tror de är leksaker.
Omplåstrad och ute på en av sina första stappliga turer.
Så så var julefriden här. Men alla tvåbenta och fyrbenta är hemma och vi är "still alive". Det är vi tacksamma för
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)









