torsdag 20 oktober 2011

Det här gör mig j.vligt f.rbannad och upprörd

Oskyldiga djur som får sätta livet till för idiotiska människor. Det gör mig mäkta upprörd.

Igår natt tog en galning med förkärlek för vilda djur livet av sig i Zanesville. Det ligger ca 40 minuter från där jag bor. Hurvida han gillar vilda djur eller inte kan ju diskuteras eftersom han hade dom i fångenskap i en miljö där de inte hör hemma.
Tydligen hade han först öppnat grindarna- osäkrat dom för djuren, sedan skjutit sig. 56 stycken av djuren rymde och skolor och media gick ut med varningar att lejon och tigrar var lösa.

Nu är ju USA ett stort land med olika regler för olika delstater. I Ohio där jag bor är det tydligen fritt att ha vilda djur utan tillstånd. Så länge man inte tagit in det från annan stat, för då ska man ha intyg.
Det här är de regler som gäller för att ha exotiska djur i Ohio:

Ohio
Category: NB (until April 6, 2011)
Summary of Law: No person may bring into the state a non-domestic animal unless the possessor: obtains an entry permit; health certificate certifying the animal is free of infectious diseases; and a certificate of veterinary inspection. Persons in the state possessing non-domestic animals do not need to obtain a permit. Källa: BornFreeUSA


Klickar du på länken ovan så kan du se vad som gäller exotiska djur i olika delstater i USA.

Det hela slutade givetvis i katastrof. Av de 56 djuren som rymde så dödades 49 stycken. Mannen som hade djuren hade tidigare suttit i fängelse för vapenbrott och blivit utsläppt i slutet av september. År 2005 dömdes han för djurplågeri. Och denna tillåter man ha dessa djur.

Det får mitt hjärta att brista att  18 tigrar, 9 lejonhanar, 8 lejontikar, 6 Black Bears, 3 pumor, 2 Grizzly björnar, 1 apa och 2 vargar fick sätta livet till.
Endast 1 grizzlybjörn, 3 leoparder, 2 apor fångades levandes och fortfarande saknas 1 apa.
Varför de inte kunde fånga fler levande har jag ingen aning om. Jag förstår att man inte kan utsätta befolkningen för hotet av vildspringande lejon, men ändå. Jag känner mig så otroligt upprörd över dessa regler. Det hade aldrig behövt inträffat om man hade haft regler för hur och vilka djur man får ha.

Generellt sätt så tycker jag att regelverket här när det gäller djur är uselt. Nu kan jag ju enbart prata för det jag sett. Men hundar som sitter i små burar i zoo affärer, katter i burar som blivit dumpade. Så kallade puppy farms som får en att gråta.

Ja, jag har också djur. Jag har dessutom en fågel som egentligen är helt mot mina principer eftersom jag inte tycker om djur i bur. Men efter att sett den i en liten bur på zoo affären varje gång jag handlade hundmat fick den följa med hem. Numera har han en STOOOR bur, dessutom är han ute rätt mycket. Och just nu jäkligt besvärlig. Så jag tror jag ska skriva ett inlägg till om det.

Läs mer:
Sheriff: 56 exotic animals escaped from farm near Zanesville; 49 killed by authorities

Sheriff, expert defend killings of freed animals in Ohio

I svenska medier
Aftonbladet,

Expressen


Alla bilder från nätet

6 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Jag förstår!!! Fullständigt. Jag läste om detta i tidningarna igår och upprördes stort just över hur man hanterar djur och allt detta onödiga dödande. Jag förstår förstås att man inte kan ha vilda aggressiva förvirrade vilddjur att gå fritt efter att de har varit instängda långa tider men man undrar ändå varför det är så lätt att bara trycka av för att döda.
Att fånga in och föra dem till annat ställe skulle ha varit mycket bättre. Att förvara vilda djur i fångenskap är helgalet. Nu tänker jag inte bara på alla djur som avlivades i Ohio igår utan också på alla ormar, ödlor m.m. som man tar in i nordiska länder, där de inte alls hör hemma...
Snurrigt minst sagt.

Ha det gott Magdalena!
Karinkram!

Camilla sa...

Jag fattar överhuvudtaget varför det är tillåtet att ha exempelvis tigrar och apor som privatperson. Det är ju helt galet!
Visserligen är djurparker inte heller den optimala lösningen, men trots det så är det nog tur att det finns djuparker som kan bevara vissa djurarter som håller på att bli utrotade.

Kram

em sa...

Nyheten ansågs tillräckligt stor för att komma med i svenska sändningar.
Jag har alltid upprörts av den amerikanska djurhållningen. Det finns ju många som arbetar för att det ska bli bättre, för att valpfabrikerna ska kunna stängas och djurplågare bli straffade - men så länge lagarna är som de är kommer det att fortsätta. Du får skriva brev till dina kongressledamöter, om det hjälper är en annan femma...
Margaretha

Dawit sa...

Ojda, Nu är poliserna som sköt med i samma klubb som Jan Guillou - Big Game klubben. Vad är det man ska ha skjutit nu igen ? Elefant, Noshörning, Lejon, Flodhäst eller?

Dawit sa...

Förresten, något jag länge reflekterat över ... de som säger sig vara de största djurvännerna är oftast de största djurplågarna. Hästägare, hundägare, fågelägare etc. Djur ska aldrig hållas fångna

Magdalena and Co in US sa...

Pettas, ja jag blev så upprörd att man inte kunde rädda fler. Och att de förbaskade lagarna tillåter människor att ha djur på detta sätt. Det får fotfarande mitt hjärta att brista när jag tänker på det. Men givetvis förstår jag problematiken med lejon på vägar och utanför skolor, Men det hade aldrig behövt hänt,

Camilla - håller med dig i allt. Zoo parker kan också göra mig ledsen,

em- det är så otroligt olika vilken stat man bor i. Har jag förstått det rätt så har animal cops bra inflytande och hårda straff på vissa ställen. Mendans de mått vi är vana vid som mini mått inte verkar existera. Känns helt enkelt som man i mångt och mycket skaffar ett djur som en accessoar och inte en familjemedlem.

Dawit - måste erkänna att jag är totalt rudis vad det gäller "Big game klubben" Jag vill dock påpeka att jag inte har något emot jakt när den bedrivs seriöst av välutbildade jägare, men spårhundar och med mål att skjuta för föda och inte för sportskytte. Och givetvis inte utrotningshotade djur.

Jag håller med om att många säger sig vara djurvänner och någonstans spårar det ut och blir hording istället där man tappar kontrollen. Jag håller också med att djur ska vara fria, men idag har vi en hel del djur som är domesticerade och inte klarar sig själva. Detta är givetvis ett moraliskt dilemma för mig som tycker djur ska vara fria samtidigt som jag har ett gäng här.
Och välkommen hit till min blogg