onsdag 7 september 2011

Finns??????

Tuggar på en Herrgårdsbit - lagrad 14 månader. Det är så gott att det knottrar på armarna!!!!!!!

Funderar över om det finns schysst nougat i USA, jag har inte hittat något. Stod och klämde på en Odense Nougat och funderade på om jag skulle köpa, samtidigt som jag fnulade på hur många påsar OLW Cheese Doodles det kan få plats i väskan...

torsdag 1 september 2011

Snabb uppdatering - varit igång non stop sedan jag landat

Jag tycker om Sverige!!!!
Alla pratar svenska, folk kör bättre. Ja tro det eller ej men så är det. Osten är god och skogaholmslima rocks.
Lånar dator just nu och har inte tid att svara på era kommentarer. Men jag läser dom TACK!!!
Sedan jag landat har det varit fullt upp - pass, körkort, läkarkontroll, checka huset och och och.  Måste försöka hinna byta ett altantak på huset medans jag är här också. Förhoppningsvis blir det lite tid till roligheter också. Ev flyttar jag mig lite till ett ställe med internet. Det är ju tyvärr så att all info finns där och jag en hel del att fixa med.
Jag tycker inte om vädret. Det är kallt!
So far so good

onsdag 31 augusti 2011

Sweden home sweet home

Hej kära ni.
Står nu på svenska biblioteket och har 4 minuter kvar i tid. Jag kom fram! Planet gick! Planet från Columbus jag åkte med var det första på 4 dagar som fick lyfta. Ibland har man tur.
I Sverige är det som vanligt. Jag stressar runt och försöker hinna så mycket måste som möjligt så det slipper bli för mycket sen.
Mamma har inget internet så det blir så där med uppdateringar.
1 minut kvar. Måste se till att logga ut.

måndag 29 augusti 2011

Whats happening

On our way to Columbus to see if flight 1 is gonna depart. Then when/if I get to Newark, we will see how it is with flight 2. Keep your fingers crossed.

lördag 27 augusti 2011

Det var här jag skulle skriva TJOOOOOHOOO jag åker hem... men... Irene kommer

För ett par veckor sedan bokade jag en biljett till Sverige. Det blir inte så lång vistelse och en hel del jag måste stå i. Men jag är så himla glad!!!
Har också varit massor att förbereda eftersom jag under tiden jag är hemma ska försöka fixa ALLT med papper, körkort och pass.
Biljetten är bokad till måndag... Och vad händer då!!!???

Irene!!!! Största orkanen på ett par hundra år -enligt TV- som dessutom sänder konstant om detta nu. Den kommer att gå över östkusten och nu ser jag att alla flygplatser i New York området stänger lördag. Så hur det går med resan är just nu ovisst. Nyss sa de att dryga 20 miljoner människor är berörda och städer evakueras på löpande band. New York börjar evakueras och det är bara att hålla tummarna att den avmattas eller tar en annan vändning.

Det är klart att min resa i det stora sammanhanget inte är mycket att gnälla över. Men vad sjutton!!!
Å jag som fyndade nya resväskor/kabinväska häromdagen!!! I snake skin mönster!!!

Så det är väl bara att se om den står kvar på måndag och om det är nån trafik.
Ser att det även skrivs om Irene i svenska tidningar

Jag tog lite paus

En dag hade jag bara inte lust att varken skriva eller läsa bloggar. Så då gjorde jag inte det. Nu är jag färdig med pausen tror jag och här är jag igen och hoppas att ni har tid och lust med mig fortfarande.


Dessutom fick vi en hel del annat att tänka på. Pauls pappa åkte till sjukan för att göra en kontroll för ryggoperation, en nerv som låg i kläm. De upptäckte att hans aorta var kraftigt förstorad och det blev akut. För att göra en lång historia kort, med inkompetenta läkare och turer till sjukan... Så åkte han in för kontroll inför ryggoperation. Fick förstorad aorta upptäckt och miste en njure på köpet.
Nu är han hemma och mår bra, så vi är inte oroliga för tillfället.
Men det är klart man blir lite orolig för att hamna på sjukan här. Fast i ärlighetens namn så funkar ju inte allt på svenska sjukhus heller. Och sjukhuset var det inte fel på, mer väldig otur med läkaren.

Så här kan ett amerikanskt sjukhus se ut.

Det var första gången jag besökte ett sjukhus här i USA och det var intressant att se. Mina bilder i huvudet är ju från serier som Grey's Anatomi ER och Scrubs. Nu var det här inte ER, men det påminde om svenska sjukhus. Stort, tråkigt, korridorer och ett ställe man inte gärna är på. Undrar vad de som gör inredningen tänker på, det är inte någon uppmuntrande design.

Men utsikten var det inget fel på. Tänk vad broar kan vara vackra tycker jag.

Så min plan är att uppdatera er med en del korta inlägg om vad som hänt här senaste tiden.

söndag 14 augusti 2011

När man blir sugen på Sverige

är det bra att ha en affär i närheten som säljer Gravlax och Rökt Lax

Då kan man göra det med dillstuvad potatis. Det var bara jag som åt det, Paul åt pizza,
Eftersom dillstuvad potatis är så GOTT, ville jag självklart att han skulle smaka.
Kan bara säga att han inte förstår det fina med svensk matkultur

lördag 13 augusti 2011

Det där med stress...Rebotade och gjorde armband

Den här veckan har varit låååång. En del bra, en del roliga, en del mindre bra och tråkiga och mycket att stressa över. För mycket att göra och för lite tid och redskap att få det att funka för mig. Jag är bra på att stressa över saker. Jag är bra på att tro att jag ska hinna mer än jag kan.

Ibland när jag inte får ordning på det omkring mig kan jag göra helt onödiga saker, jag stannar till för en stund och blir handfallen. Den här veckan blev det för mycket och jag har ägnat tid åt att bygga en farm på facebook. Kan man inte styra och få ordning på allt i verkliga livet så kan man bygga en farm på nätet och plantera i fina rader och bygga stall.

När jag blir överstressad stoppar det.Jag är som en dator -kontakten bryts från hårddisken, jag får inte kroppens skrivare att funka. Cd facket åker in och ut, och skärmen är svart. Dessutom har nån snott kablarna!!! Jag vet att jag har informationen i hårddisken. Men jag kommer inte åt den!

Att säga att jag inte har tid att läsa bloggarna jag gillar är inte rätt. Det är mer det att jag inte lyckas ta mig för, jag är uppbunden i stress. Så sorry att jag inte varit så bra på att lämna kommentarer sista tiden.

Det irriterar mig, för jag kan inte kontrollera det. Jag kan låta min hjärna vara saklig och ha en plan. Jag vet hur jag ska få ihop det mesta. Men jag kan inte styra att stressen kommer.

Ikväll rebootade jag lite av mig själv i alla fall. Hittade pyssel infon på min hårddisk- och det blev ett nytt armband. Så här ser det ut


Hoppas alla haft en bäst fredag



tisdag 9 augusti 2011

Vad ska man handla i USA?

När jag åkte första vändorna till USA försökte jag leta efter vad som var riktigt bra att handla med sig hem till Sverige. Hittade inte riktigt något specilellt. Sedan dess har dollarn inte gått upp och faktiskt så är nog det mesta billigare här än i Sverige.
Något som jag skulle förelså är:
Jeans - att inte köpa det här är en förlust
Gympa dojor - märkesskor som kostar massor hemma kan du hitta bra mycket billigare. Till exempel Addidas och Nike
Make Up - kolla i allt från Mataffärer som Giant Eagle, Big Box Stores som Target och Walmart, Pharmacy som Walgreens och CVS. Många märken har de ofta prissänkt.

Skriv gärna egna tips i kommentarer!!!

Elektriska saker är också billigare och kameror. Tänk bara på att om du köper något med sladd - vi har ett annan el i Sverige. Och även om du skulle använda converter så kan du bränna sakerna. Vet till sjutton hur och varför, men jag har gjort det själv och även andra. Kanske bara otur, men jag ville ändå skriva det.

Och kolla gärna nätet efter en Outlet dit du åker. Här är det ordentligt bra priser, hemma i Stockholm tyckte jag inte alltid att de levde upp till namnet.

Så i helgen var vi på Tanger Outlet.
Här kan ni se vad man kan hitta och ni får följa med i mitt fyndande.
Jag tycker det är väldigt, väldigt jobbigt att göra av med pengar. Men till mitt försvar måste jag säga att
1. Hoppsan åt upp mina fina dyra solglasögon
2. När man packar hela sitt liv i 5 resväskor får man inte med mycket. Jag har få sommarskor. Inga sommarklänningar. 1 jacka och mestadels använt mina målar/snickarbyxar.
3. Jag behövde verkligen det här - nästan allt, nästan...

Hur man gör av med ca 3000 svenska, usch det är hemskt att skriva. Men om jag inte skriver det så får ni ingen uppfattning av vad saker kostar här.
Jag skriver det litet, då är det som att viska och hörs knappt.

Så häng med...
 



 4 sommarklänningar (Aeropostale och Maurices)

2 par skor (Skechers) - Jag gillar verkligen det märket. De är så sköna.
De har även Shape Up skor som är billigare här.

 3 par solglasögon (Vouge, Steve Madden, electric Sunglasses)- De hade köp-ett-par få-ett-par-gratis
2 bälten (Aeropostale) - det till vänster är blommor på och gulligt tyckte jag

 1 T-shirt och 3 trosor (Aeropostale)

 En topp (Maurices)

 Skjorta (Maurices)

 En jacka som även är regnmaterial - kommer inte ihåg vad affären hette


En skinnjacka från samma affär.

Pizza i German Village

Igår kväll träffade vi Kristina och Andrew i German Village för att äta på ett pizzaställe de gillade.

German Village ligger ungefär 20 minuters bilresa från där vi bor i södra Downtown Coulmbus. Anledningen till att det kallas German Village är just för att det i mitten på 1800-talet kom en stor del tyska immigranter som slog sig ner där. De kom att utgöra så mycket som en tredjedel av befolkningen när det var som flest. Jag har inte varit där men det ska finnas en hel del fina byggnader och är säkert värt att utforska vid tillfälle. 1974 lades det till i" National Register of Historic Places" och 2007 blev det ett "Preserve America Community"  utfärdat av Vita Huset.
 Så här såg det ut på vägen dit

 
Och nu kommer vi in i området

Men nu var vi där för pizza och det var på Planks Bier Garten vi åt.

Tyvärr regnade det på kvällen annars hade det säkert varit mysigt att sitta ute. De hade en liten uteservering på baksidan också, som en innergård med parasoll och bänkar.

Så vi fick sitta inne. Lite kvarterskrog känsla, folk kom som de var och jag gillade stilen och atmosfären där.

Här är Kristina och Andrew som vi var ute med.
Kristina träffade jag i början av året  på Jo Anns i kön för att anmäla oss på kurser. Jag hade problem med am och pm och vi kom att prata på det viset. Så kan man träffa folk :)
De var de som vi var och fikade med och som hade Dumle Kola med till mig förut.


Pizzorna var riktigt goda.
De är i storlek så man beställer 2 stycken och sedan delar man på allt.

En himla trevlig söndag kväll blev det