lördag 9 april 2011

Vad gör man i USA egentligen?

Får ofta frågan -Vad gör du där, egentligen?
Så här kommer vad jag gjort en vanlig fredag i Pickerington Ohio USA.
Alla dagar börjas med kaffe. Utan 2 koppar kaffe är jag lost.
Läser nyheter och bloggar, blir avbruten 20 gånger av hundar som vill ut, katter som vill in. Hundar (läs Hoppsan) som tror de ser något skumt som måste vaktas och skällas på.

Pratar med vänner och mamma i Sverige.

Försöker täta bilen med silikon, se nedan.

 Målar taket i badrummet och en vägg. Bilden ska då visa mitt nymålade tak, kan vara aningens svårt att se, men så är det. Det är vitt och behöver målas en gång till.


Ute med hundarna och låter dom springa på miniängen på baksidan av huset. Får sällskap av katten "Little Evil" och hittar en av hennes jakttroféer en död mullvad. Lyckas precis stoppa Hoppsan innan han rullar runt i något äckligt han hittat i skogsbrynet.

Filosoferar om livet och längtar lite hem.

Maken kommer hem från jobbet och vi bestämmer oss för att äta ute på Uno Chicago Grill.
En av mina klara favorit restauranger.


De har världens godaste Chicken Spinoccoli och så här står det om den i menyn:
A rolled chicken breast filled with mozzarella, feta, broccoli, spinach, tomatoes, garlic and basil with penne in creamy pesto and chunky tomato. (This signature item takes a few extra minutes…but well worth the wait.) 
Dessutom är portionerna så stora att en box har kommit med hem att äta imorgon.

Konstaterar att påskliljor har kommit upp hos en del och att våren nog är på väg.

Hem och tittar på nya avnitt av Ghost Adventures från Las Vegas och Madame Tussauds.
Nya serien "Breakout Kings" som jag bestämt mig för att inte se börjar och jag fastnar givetvis i ett avsnitt och måste se slutet.
 Fortsätter med mitt Scandinavian Looping projekt och mattan växer. Snart är den klar.


Och nu ska jag försöka slå mig fram till en plats i sängen. Doris har redan parkerat sitt huvud på min kudde och Hoppsan har tagit nederdelen av sängen. Jag kommer säga till dom att gå ner för att senare vakna som en sardin i en sardinask med två stora nöjda snarkande hundar som upptar större delen av sängen.

Snipp, snapp snut, så var denna fredagen slut

fredag 8 april 2011

Bra så länge det inte regnar...

...går det bra.
Nu ska jag gå och fortsätta med badrumsrenoveringen. Men allra först gick ner och silikonade  bilen. Det visade sig att takluckan inte var riktigt tät, så jag hade en mindre sjö i bilen efter regnet. Nu får vi se om badrumssilikon kan göra tricket.

Show and Tell: Cyklar

Förra veckan var min första vecka i fredagstemat. Nu är det fredag igen och jag hoppar med. Ämnet är cyklar och Nilla vill hära om: När jag cyklar - Brukar du cykla, hur ser din cykel ut och så vidare om cykling.
Doris och min Sverige cykel
 Hemma i Sverige cyklar jag en hel del, det är så enkelt att hojja till affären om man missat köpa mjölk. Doris och jag brukade motionera på det viset och jag har en  Springer som man fäster på cykeln för att kunna cykla säkert.
Man fäster den här på cykeln för att kunna cykla säkert med voffan

Efter en tid i USA utan bil tog Paul hem sin cykel från West Virginia. Vi bodde i Grove City då och det fanns faktiskt trottoarer där. Innan hade jag gått till köpcentrumet närmast, en promenad på ca 45 minuter, men nu kunde jag cykla. Härligt.

Jag minns en vinterdag när jag fick för mig att cykla ner till centrum. Första sträckan gick lysande men efter halvvägs så hade de inte plogat trottoarerna och jag var helt klart den enda som cyklade den dagen. Förresten kunde jag inte ens cykla hela vägen, en del av sträckan fick jag bära cykeln genom snön.
Den här bilden tog jag den dagen. Det var många huvuden som vändes i passerande bilar.

Här i Pickerington finns inga trottoarer och vägen precis utanför har en hastighetsbegränsning på 45 mph, drygt 70 km/tim, så jag tycker det känns lite läskigt att ge sig ut med cykeln där. Så nu var det ett tag sedan jag cyklade sist.

Listan på deltagare i fredagstemat:
Nilla,
Desiree,
Annika,
Strandmamman
Erica
Saltis
Anna (möjligtvis "mammaledig" ett tag framöver, ni får klicka er in till den nyblivna modern och se efter)
Taina (pausar tillsvidare)
Musikanta
I am Annika
Maisoui
Inga-Britt
Helena
Olgakatt
Bejla
Jenny
Pettas
Mrs Clapper
Lotta
Ewa
Victoria
Malin

När smekmånaden är över - 516 dagar i USA


I dag ska jag prova något nytt. Och det är att vara lite mer öppen med mina känslor här på bloggen. Jag inspirerades av Annikas inlägg och känner att jag vill skriva om hur jag upplever det.
Jag tror att jag har svårt att göra det för att av någon anledning så känns det som ett misslyckande om inte allt är rosa moln och sockervadd. Och jag är också rädd att låta bitter eller att jag inte uppskattar det jag har. Det gör jag, men det hindrar inte att det finns saker som är jäkligt jobbiga.
Min lilla datorhörna i mitt kontorsrum här hemma

Idag bestämde jag mig för att räkna hur länge jag varit i USA, hur många dagar som mina fötter stått på Amerikansk mark. Jag räknar även de gånger jag varit här och för att träffa Paul och sedan åkt hem. 516 dagar - Över 1,5 år - ibland känns det som om kortare tid, ibland som en evighet.

Första tiden i ett annat land är som en smekmånad. Man upptäcker allt på nytt, förundras, fascineras förälskas och ser vissa sidor som man kan välja att man vill leva med. Lär sig saker på nytt och allt känns lätt.

Mina första besök i USA var just besök och jag visste att jag skulle åka hem. Jag hade nog inte förstått innebörden av att veta att man åker hem. Något av det absolut värsta med att vara ifrån Sverige i början var att jag inte kunde ha min hund Doris med mig. Vi var i processen med Green Card och jag kunde inte lämna USA. Jag har fantastiskt fina vänner som hjälpte mig att ta hand om henne. Min senaste resa till USA var i juli 2010. Då var det bakvänt, mitt green card var klart och jag bokade resan från USA till Sverige för att sedan åka "hem" till USA.
Doris håller på att vänja sig vid sin flyg bur

Nästa fas var när jag började känna mig mer säker
på hur det var att leva i ett annat land. Jag började förstå hur man beställer på restaurang.Skaffade mig egna bankkonton och visste vad jag skulle handla till frukost och hur man checkar ut i kassan. Alla de där små sakerna som är annorlunda, men som jag nu förstod.

Att ha kakan och äta den
Jag har ett hem i Sverige och jag har väldigt svårt att släppa det. I början var jag så mentalt inne på att jag snart skulle åka hem, det är ju så det alltid varit. Jag kunde nog inte riktigt ta in att jag inte har en resa bokad till Sverige. I den bästa av alla världar kunde vi bo i både USA och Sverige. Det var nog hur det såg ut i mitt huvud, en slags plan att vi bor här i USA nu, men sen... sen åker vi hem. Efter att tiden går så inser jag att vi inte kommer att åka till Sverige och bo där inom en nära framtid. Jag tror fortfarande att det kanske kommer hända framöver, men ekonomiskt är det inte möjligt nu. Och jag tror också att i och med att jag vet att jag inte kommer åka "hem" så kommer en massa nya känslor.

Helt plötsligt börjar jag känna hur mycket jag inte kan. Jag flyttade från Svergige när jag var över 40 år. Jag har i princip alla mina saker kvar i Sverige. Ekonomiskt har det inte gått att ta med. Så allt är nytt här, inget är "mitt". Det känns också lite som en ful känsla, att man är så materealistisk att man saknar saker. Men jag erkänner, jag gör det. Jag saknar mina kastruller, mina böcker, möjligheten att välja mellan kläder. Kunde bara få med en bråkdel hit. Så ful känsla eller inte. Den finns där.

Min engelska var klart duglig, men i vardagen blir det helt andra saker än att beställa från en meny på restaurang. Vad heter bildelarna? Vad heter hålslag, häftapparat, mässlingen, kikhosta, dubbelsidig tejp... Bank systemet är byggt på credit scores och jag har som ny i landet inga, vilket innebär att jag som är van vid att glänsa genom kreditupplysningen har inget här. Jämförelserna mellan Svergige och USA blir mer att Sverige är bättre i allt, samtidigt som jag får dåligt samvete eftersom det här landet faktiskt välkomnat mig. Jag blir en sådan som hör mig själv säga: -Men i Sverige där har vi....! En sådan som jag tänker "men åk hem då" till.
Midsommarfirande 2010 i Sverige hemma i mitt hus. Jag, Tove, Linda och Sofia
Kubb i min trädgård i Sverige
En annan sak som jag upplever som otroligt påtaglig är ensamheten. Hemma träffade jag dagligen vänner. Vi bor i en förort till Columbus och husen ligger en bit från varann så det är inte så att man springer på några grannar. Jag är hemma och jobbar inte, i alla fall inte ute. Jag har hand om våra djur och renoverar vårt hus som är i stort behov av renovering överallt. Så naturligt möter jag inga människor. Det är också något som jag har blandade känslor över. Jag menar det är ju bara till att söka jobb om jag vill ha ett. Jag saknar mina vänner otroligt mycket, de där spontana kaffestunderna. Samtidigt vet jag att när kvällen faller på och de går hem till sina familjer så var saknaden efter P outhärdlig.
Mitt hus och täppa i Sverige


Jag tror att mycket av frustrationen ligger i att jag inte kan/vill släppa Sverige. För att börja något nytt måste man avsluta något annat. Inte så att man måste bestämma sig för att aldrig flytta hem igen, utan mer att man mentalt måste acceptera att leva i nuet. Tyvärr inget man kan tvinga sig till. Hjärnan och känslor spelar inte alltid på samma bana.
Baksidan av husets trädgård i USA

 
Vårat hus  USA framsidan

torsdag 7 april 2011

Sheen och Trump på nyheterna

Tittade på nyheterna klockan 23 och såg att Charlie Sheen varit här i Columbus med sin nya turné som han kallar "My Violent Torpedo of Truth/Defeat is Not an Option". Första framträdandet blev han utbuad, medans andra framträdandet fick mer positivt mottagande. Charlie är nyheter här men de flesta beskriver det som ett tåg som är på väga att krascha, man vill se det men det är inte snyggt. Andra påstår att han är "winning" vilket är ett av hans redan myntade uttryck.
Jag gick in och kikade på hans hemsida där den här videon finns.
Kommentarer om den är överflödiga.



Och för att göra det hela bättre ser jag att Donald Trump vill kandidera till president 2012. Trots alla hans miljoner och lysande affärer kan jag inte höra vad han säger. Det enda jag ser när jag tittar på honom är hans hår. Varför ser karln ut på detta viset?

tisdag 5 april 2011

Vad finns det för giftiga djur i Ohio?

USA är så enormt stort så jag tror inte riktigt jag förstått det än. Ibland ser man program från swamp i Florida och ibland Grizzly björnar i Alaska. Nu är det inte någon större risk att springa på en Grizzly på gatan i Columbus. Naturen och klimatet här påminner om Sverige, men ändå finns stora skillnader.

Efter ett tag här i Ohio började jag fundera på vad som är farligt här. Då hade jag fortfarande svensk mobil och tjänsten 118118 skröt med att de hade svaret på alla frågor. Så jag skickade frågan: Vad finns det för giftiga djur i naturen i Ohio?
Här är svaret jag fick:
Delstaten Ohio har 3 ormarter som är giftiga Northern Copperhead, Eastern Massuga och Timber Rattlesnake. Två giftiga spindlar som finns där är Svarta änkan och Brown Recluse.

Så vad är då detta... Här är en snabbguide för att skilja giftiga och ofarliga åt. 


Northern Copperhead
Northern Copperhead är den vanligaste ormen. Den skall vara skygg och endast bita när den känner sig trängd. En sida skriver att den är oerhört giftig och sjukhus ska uppsökas omgående, medans en annan säger att bett oftast inte leder till döden. Jo, det är ju en tröst. Mer info finns HÄR
Eastern Massauga
Eastern Massauga är en av två skallerormar i Ohio. De skall dock vara utrotningshotade och sällsynta idag. Mer info finns HÄR
Timber Rattlesnake


Timber Rattlesnake är den största och mest giftiga ormen i Ohio. Den är dock utrotningshotad. Mer info finns HÄR

Och så till spindlarna. Lite mer otäckt eftersom de är små och inte så lätta att upptäcka.
Brown Recluse
Brown Recluse tycker jag är riktigt otäck och jag drömde mardrömmar om den efter att jag tittat på bilder. Att den är en husspindel och gärna gömmer sig i sängar eller fickor gör det inte bättre. Dessutom är den inte lätt att känna igen. Dock har den igenkänningstecken på ryggen - formen av en violin. Vi har många spindlar, dock tror jag inte att vi har den här. Det otäcka med den är att den dödar vävnad och en titt på bett från den får en att rysa. Därför läggar jag inte in några bilder i bloggen. Men vill du se vad den kan orsaka - Klicka HÄR Mer info klicka HÄR
Bett av den kan även vara dödliga.
Black Widow

Och den sista i raddan av giftiga djur i Ohio är Black Widow. Också en spindel som är väldigt giftig och vars bett kan vara dödliga. Vissa artiklar hävdar dock att dess giftighet är överdriven. Men jag vet inte om jag skulle chansa. Dess gift kan störa elektriska impulserna från nerver till muskler. Svarta Änkan är väl en av de mer välkända spindlarna och med sitt röda timglas på ryggen så är den lätt att identifiera. De är också kända för att honan ibland äter upp hanen efter befruktning. Mer info om den finns HÄR

Vid bett, se till att vara stilla och lugn, samt sök läkarhjälp. Symtom kan vara stickande, svidande, kraftig smärta ibland direkt ibland efter upp till en timma. Svettningar, huvudvärk, yrsel, svullnad, andnöd, illamående och kramper är andra symtom.

Bilder från Internet

Ser att giftiga ormar även är ett problem i Sverige. Eller i alla fall i ett hyreshus där någons orm rymt. Hua

söndag 3 april 2011

Senast sett från Netflix - Shrek Forever After

Just det, kom ju på att vi faktiskt såg en film här i veckan. Jag tycker verkligen Netflix är smidigt. Senste filmen missade vi lägga i det kodade kuvertet så den registrerades aldrig som tillbakalämnad. Men ett samtal till dom redde snabbt ut det och dagen efter kom nästa film.


Jag tycker om de här filmerna. Ibland kan uppföljare bli trista, men den här var bra. Handlar om det vi har i vardagen som är värt att uppskattas. En glad film, men ändå med ett budskap som är tänkvärt.

Jag är nog världens sämsta SuperMario spelare

Nytt tyg till mattor
Igår var vi och handlade lite tyg till mig i och mina Scandinavian Loop mattor.

Samtidigt så köpte vi ett nytt SuperMarioBros spel. Jag sov riktigt dåligt i natt, snarare inte alls. Så idag hade jag inte lust med något. När Tv-videospel kom var jag redan vuxen och missade allt. Vi har ett Wii som jag gillar, framförallt att man kan använda kroppen och de roliga sport spelen.

Men den här nyutgåvan av en klassiker har gått mig totalt förbi.
Idag har jag försökt spela. Slutsatsen är att jag utnämner mig själv till en av världens sämsta MarioBros-spelare. Jag kommer ingenstans, jag dör konstant och igår kväll gick Paul och la sig efter kommentaren att det var en pina att se mig spela. Jag får nog hålla med.

fredag 1 april 2011

Min första Show and Tell - Hur långt har våren kommit hos dig?

Idag är det fredag och 1 april. Undrar om aprilskämt är något svenskt eller om det även förekommer här i USA? Och hur är det i andra länder? Skriv gärna och berätta.

Blogger har gjort om bilduppladdningen. Allt bara hoppar fram och tillbaka, typsnitt ändras. Nu har jag försökt lägga in bilder 10 gånger i rad. Hoppas jag fått ordning på det.

För mig är det första fredagen som jag hoppar med i Show and Tell, som jag följt från Annikas sida varje fredag. Jag tackar så mycket för att jag får vara med och längst ner har jag tagit adresserna till deltagarna från Annikas sida och skrivit in. Tema för april har Nilla kommit med och den här fredagen är det: Hur långt har våren kommit hos dig?

I Pickerington är det 11 grader varmt, när solen tittar fram känns det skönt, men så fort den går i moln känner man kylan i luften.

Jag gav mig ut och kikade runt huset för att se om jag kunde hitta lite vår. Gräset är grönt, det är ett steg i rätt rikning.

 
Så här ser det ut när jag tittar mot skogen. Inga träd är gröna utan de ser ut att vara i vinterdvala.

 Knopparna är fortfarande sovande



 Men så hittar jag en liten buske där det gröna faktiskt börjat bryta fram. Och Jippie, det är lite vår.


Vårlökarna gör sitt bästa för att komma upp, men några knoppar har vi ännu inte.

Här är det mest spirande vårtecknet - Hoppsan- Han har full fart framåt i alla fall.

Här är listan jag tog från Annikas sida om de som har tema idag

Nilla,
Desiree,
Annika,
Anki,(pausar tillsvidare)
Strandmamman
Erica
Saltis
Anna (möjligtvis "mammaledig" ett tag framöver, ni får klicka er in till den nyblivna modern och se efter)
Taina (pausar tillsvidare)
Musikanta
I am Annika
Maisoui
Inga-Britt
Helena
Olgakatt
Bejla
Jenny
Pettas
Mrs Clapper
Lotta
Ewa
Victoria
Malin

Sena kvällstankar

Nu har jag provat vågen- 15 kilo har jag gått upp här i USA. Köpte en sådan där tjusig med inprogramering och mäta body mass och allt möjligt. Och jag har konstaterat att jag varit duktig på att gå upp i vikt. Egentligen är det inte konstigt, som med allt annat så för mycket mat och för lite motion.
Motion är svårt eftersom det inte finns trottoarer och allt är gjort för drive in. Och i början av vår relation så visste jag inte att jag skulle bli kvar här och kände att det var lika bra att äta allt som bjöds, för när jag kom hem till Sverige igen skulle jag tappa det. Det kändes som en bra plan då, men för den som är ung kan jag meddela att ju äldre man blir, desto mer fastnar det.
Fast jag är inte speciellt bekymrad över det. Jag vet hur mycket "fel" jag ätit och kan lätt ändra det.
Det märkliga är att jag känner mig verkligen överviktig, men när jag far ner till Walmart så är jag smal.
Någon som har större problem än jag är 4-åringen som Aftonbladet skriver om som väger 62 kilo. Stackars barn!
Scannar igenom mest lästa/bloggade nyheter på Bloggportalen och ser att det mesta handlar om svensk politik och Libyen. Men mitt i det hela kan man även läsa om en porrskådistävling i Sydafrika. Och givetvis så läser jag. Ibland blir jag trött på mig själv för att jag läser sånt, men det är bara att inse att det som är lite fult, annorlunda förbjudet, drar uppmärksamhet. Man läser bara för att kunna klappa sig själv på axeln att man är präktig och förfasas över andra. Så suck över mig själv - IGEN.
En av rubrikerna om Libyen säger "Hemliga CIA-agenter finns redan i Libyen", fast då är de väl inte hemliga om tidningarna skriver om dem... eller... Nej, dags för mig att sova