måndag 18 april 2011

Mera trädgård - starta en rosenträdgård


I fredags var temat trädgård och jag fortsätter på det idag.
Min trädgård här i Pickerington USA är inte alls så mysig, men vi har mycket mark och alla förutsättningar att i framtiden få det fint.

Precis som i Sverige är det utförsäljning på plantor på hösten och då kan man fynda ordentligt. Barrbuskar är egentligen inte mina favoriter men vi köpte en del att ha på framsidan. De är vintergröna och väldigt populära här. Undrar om det kan bero på att jag inte hittat ett enda vilt växande barrträd i vår skog.




Det blev även lite andra vintergröna buskar, Rhododendron och prydnadsgräs.

Men det är baksidan som jag vill göra i ordning. Det är där jag vill ha min oas utan insyn från vägen.
Så här ser det ut när man blickar ut mot baksidan idag. Ordentligt omysigt!

Ibland (typ alltid) får man låta ekonomin styra och när vi var på Menards igår så inhandlades var ett antal rullar med stängsel. Mina hundar ska få möjlighet att springa och vara lyckliga hundar. Prio ett, och har man inte råd med det finaste så blir det den här tillfälliga lösningen. Tror att jag kan få till det hyfstat.

Så hade de utförsäljning på rosor, med rabatten i affären och Mail in Rebate så kostar en rot $1,99 - pretty sweet!










Här är de sorter jag hittade, nu hoppas jag på fint väder i början av veckan så jag kan starta min lilla rosenträdgård. Lite frön till blivande grönsakslandet inhandlades också. Så förhoppningsvis blir vi självförsörjande på obesprutade grönsaker.


Tog kort på lite mer trädgårdsutsmyckning


Bilder från Porch Sale

Jaha så var det söndag igen, slutet på veckan, eller början på veckan om man är här i USA. Solen strålade ute men öppnade man dörren var det kraftiga vindar som tog tag och gjorde lövkrattning som stod på schemat idag omöjligt.

Här kommer lite bilder på mina utlovade fynd från Cracker Barrel's Porch Sale igår
För mycket "bling" gillar jag inte, men det här mönstret var ganska "osynlligt"

Ja, jag tycker om roliga hattar

Manchesterskjorta som var mjuk och skön

Allt för den sammanlagda summan av $ 31,5 - ca 196 svenska, inte så dumt för 2 hattar en tröja och en skjorta. Idag blev det också lite nya dagstidningar med söndagskuponger, förhoppningsvis lyckas jag spara en hel del på dom. Var också och inhandlade lite trädgårds och odlingssaker igår och idag, men jag skriver eget inlägg om det.

Vargen - vild - vacker - Rubriker som inte stämmer

Emellanåt läser jag de nyheter som bloggas mest om på bloggportalen, det brukar vara en brokig samling,  mycket "skvallernyheter" och säkert inte representativt för vad som läses i Sverige. Men det blir ändå ett sätt att skumma igenom lite.

Aftonbladet skriker ut rubriken "Vargar anföll barnfamiljen",  "Vargar attackerade barnfamilj", klart man sätter rubriken för att få läsare men det känns lite olyckligt eftersom det snabbt visar sig att det är osant när man läser vidare. Vargar anföll INTE en barnfamilj, de anföll en löst springande hund som befann sig en bra bit bort från familjen. Hunden hade de lös i ett vargrevir. Jag skulle bli förkrossad om det hände min hund, men att ha sin hund lös är förknippat med risker. Att ha sin hund lös i ett vargrevir, om man vet att man är i ett är helt enkelt oansvarigt enligt min åsikt. Jag tillhör de som tycker att vargar ska skyddas, jag förstår också att man kan ha en annan uppfattning om man bor i närheten av en flock.
I en annan artikel läser jag kommentarer från Olof Liberg- vargforskare: "– I Sverige har vi inte haft någon vargattack där en människa skadats eller dödats i modern tid". Vilket gör det svårt att hävda att de utgör ett stort hot mot människan. Min uppfattning är att människan är ett hot mot vargen.

Just nu i skrivande stund så är det 5 artiklar om detta. Jag hoppas bara att en hundägare med lös hund inte blir anledning till att det beslutas om jakt på vargen.

Många hundägare är (återigen enligt min personliga uppfattning) är sorgligt omedvetna om regler som finns kring hundägande till exempel strikt hundägaransvar och koppeltvång. Och jag älskar min stora hund över allt annat men respekterar att inte alla gör det.
Bild på mig och Doris för några år sedan i Sverige
Hade tänkt skriva om lite annat men det här inlägget blev långt

söndag 17 april 2011

Lördag på byggvaruhuset och kanske den fulaste lampan jag sett på länge

P jobbade idag och det var inget vidare väder ute så jag fortsatte lite med badrummet. Hade hoppats på att kunna återanvända botten till duschdelen med efter att ha skurat den så gott det går insåg jag att den är för sunkig.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Så när kära maken kom hem åkte vi till Menards, byggvaruhus som jag aldrig  varit på tidigare. Jag älskar byggvaruhus och verktyg, slänger man dessutom in lite trädgård och plank så är det gjort för succé.
Idag var jag på jakt efter lite inspiration till badrummet och lite trädgårdssaker.

Hittade trista duschgolv och inte var de billiga heller.


Man kan bygga färdiga system med duschväggar, vet inte vad som blir billigaste, kakel eller färdigväggar, men tror jag tycker dom är för tackiga.

 Lite mer bad-, dusch-, och toalettinredning a la Americana.





Det här är olika handfat som inte gör sig på bild men var rätt okej
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
 Den här hittade jag på belysningsavdelningen. NEJ, jag är inte spekulant på den.
Men för den som är sugen på en fejk älgkrona i plast - Menards, åk dit. Vill även påtala plaststammen som ska vara barrträd och de stilenliga plastljusen.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Fick lite annat handlat - visar er imorgon ihop med fynden från Cracker Barrel i fredags.
Och trötta och hungriga på hemväg överfölls vi av en Pizza Hut doft. Och vad gör man, vissa saker kan man inte se förbi.  Dessutom gillar jag att vi kan dela pizzans toppingar så jag får vad jag vill och Paul kan ha sina läskiga pepperoni. Gott var det ändock, och jag tröstar mig med kommande skogsrensningar och gropgrävningar som ska få mig i balans med kondition och möjlighet till naturligt träning.

lördag 16 april 2011

Fredag - Vad finns på hyllan i en hillbilly resturang?

Idag har jag väntat på regnet, det tog ända fram till kvällen innan det kom, men det blev inget utejobb. Paul jobbar hela helgen så blir det fint kanske jag kan göra lite mer trädgård. Högt på önskelistan just nu är en kompostkvarn. I Sverige går den varm och där har jag inte ens en bråkdel av tomt mot vad jag har här. Inte bara för komposten utan även tanken att köpa täckbark, när man har hela skogen full med material känns fel. Förhoppningsvis kommer det lite bra priser så här på vårkanten.

Middag blev ute på vår hillbillyresturang Cracker Barrel, ett par varma dagar i veckan har gjort att träden blommar fint på parkeringen nu.

Det var många som var hungriga samma tid som vi så jag passade på att strosa runt i butiken som är i förrummet till restaurangen.



Här är lite smått och gott som kan inhandlas.

Och givetvis kan man shoppa i patriotisk anda, här kommer lite av det utbudet




Inne i matsalen kan man gunga i gungstolen framför brasan till ett parti checkers





och vid matbordet testa hur smart man är.

De hade 70% off på en hel del kläder så jag blev en skjorta 2 hattar och 1 tröja rikare. Har inga bilder på dom men ska ta och visa er vad jag handlade.

Sedan blev det hem, TV-mys och jag gjorde lite friterad banan med vaniljglass.

fredag 15 april 2011

Show and Tell: I min trädgård

Min dator har spökat hela dagen. Jag är inte nöjd med min nya Gateway, önskar jag hade köpt en Dell igen, eller en Vaio. Men...
Fredag och roligt fredagstema igen -Nilla har bestämt tema.
15/4 I min trädgård
Hur ser det ut i trädgården, vilka växter finns där och har du något på gång för i år. (alternativt på balkongen, eller skriv om din drömträdgård.)
Hur ser det ut i din trädgård, eller drömträdgård. 
I mitt hus här i USA finns det inte mycket jag tycker om i trädgårdsväg. Förra året köpte vi en del plantor när de såldes billigt vilket var ett riktigt klipp, men här är så stort så de försvinner. Jag har nog inte sett en enda trädgård här i Columbus jag tycker är fin. Allt är platt, eller så har utsmyckningen gått i ju-mer-desto-bättre-tema, inte nödvändigtvis smakfullt. Tacka vet jag engelska trädgårdar, eller min fina täppa i världen "Lilla Villan" där har jag skapat en trädgård jag älskar. I Sverige hade jag massor av pelargoner och vill du se bilder på dom, hoppa till min hemsida - direkt till pelargonerna HÄR.

Tyvärr har min externa hårddisk kraschat. Jag är något förtvivlad eftersom jag har över 10.000 bilder där och trodde det var ett säkert förvaringsställe. En parentes men har någon tips så välkomnas det. Så det här är några få bilder jag kommer åt

På innerdelen av av altanen. En trivsam liten datorhörna med pelargoner i bakgrunden.

Dammen jag grävde med karpar i och en liten stig till pergolan med vindruvsklasar. Den perfekta platsen för en morgonfika.
En av mina myskankor tar sig en flygtur

Höstäpplen som blir gott äppelmos
Päronträdet som blommar. Nu äntligen har det börjat ge frukt.
Backsippan ett tidigt vårtecken
Så det blir bara dessa få bilder idag, men en förhoppning att ni alla får en mysig helg. Imorgon ska jag brottas med de inlägg jag inte fått att fungera idag.
Listan på deltagare i fredagstemat:
Nilla,
Desiree,
Annika,
Strandmamman
Erica
Saltis
Anna (möjligtvis "mammaledig" ett tag framöver, ni får klicka er in till den nyblivna modern och se efter)
Taina (pausar tillsvidare)
Musikanta
I am Annika
Maisoui
Inga-Britt
Helena
Olgakatt
Bejla
Jenny
Pettas
Mrs Clapper
Lotta
Ewa
Victoria
Malin

Beading class

Igår hade jag kurs, den här gången var det en jewelery class. Hade inte allt material så jag åkte till affären innan. Kunde inte få ihop vad det var jag skulle ha och efter att ha vankat fram och tillbaka mellan hyllorna kom ett par andra kunder fram till mig och frågade om jag skulle gå deras class. Och genast konstaterade de att jag hade fått fel lista. Inom 30 sekunder hade de gått och hämtat vad jag behövde och erbjöd att jag skulle få krympringar och andra småsaker av dom så jag inte behövde handla. Här i USA är det inte alls ovanligt att man pratar med folk man inte känner och jag möter ofta människor som är himla rara och hjälpsamma. Det är något jag gillar här.
Så här är lite av mina nya  verktyg från igår. Kursen var hamrade örhängen och vi var 4 stycken där. En tjej med svärmor, jag och en 19-årig kille som ville göra örhängen till sin flickvän, hur rart är inte det?
Här är 2 saker jag bankade till. Det blir fint med hamrad metall även om jag inte är helnöjd med designen.

Efter kursen var jag rätt slut så det blev till att åka hem, banka lite mer smycken och sedan god natt.

Inga hästar i hagen

En solig torsdag idag, varmt och fint, 19 grader enligt väderrapporten men det var nog lite varmare. Underbart att kunna ta tillfället i akt och vara ute samt röra på sig. Hemma hade jag alltid tungt jobb på huset och tyckte att jag inte behövde något gym. Nu har jag en bit skog att röja som kan vara gymalternativ. Så jag tänkte fortsätta mina skogshuggarambitioner (Förresten tycker mitt program att ordet "skogshuggarambitioner" inte finns utan vill jag ska ändra till: ballongflygartraditioner - envägskommunikationer - kvanttalskonfigurationer). Hur som haver blev det ingen skogshuggare av mig idag. Stötte på patrull genast eftesom jag inte ens kunde start den jäkla motorsågen. Ursäkta språket med de var så det känders när jag krälade runt för att hitta den rätta knappen som jag uppenbart missade hela tiden. Fick mig att tänka på "Tjorven" Ni vet hon på ön med "Farbror Melker har inte rätta knycken". Det var jag idag. Hade inge rätt knyck.
Och pelare som ser ut att ha sina bästa år bakom sig.
Men nu vilar det inga ledsamheter för det, eftersom jag har gott om annan skog som behöver lite TLC. Nån vecka efter att vi flyttat in i huset kom grannens son och pratade. Han berättade bland annat att det låg taggtråd i skogen och att de som bott här tidigare haft en häst där. (Folk verkar kunna ha vilka konstiga djur som helst i det här landet. Alltså hästar är inte konstiga, men de är ju inte som att ha en katt på gården)  Men inga hästar i hagen här inte, måste varit många år sedan eftersom vi hört att de sista 10 åren var damen tämligen ålderstigen och inte hade kraft för så mycket.
Men mycket otrevlig stålvajer finns i skogen
 Men taggtråd ligger det ute i skogen, och som ni alla vet så är jag nojig på om det finns saker som kan skada djur. Om jag dessutom kunde lyckas använda en del av det för att hägna in åt våra voffar skulle det vara win-win. Så jag har helt sonika draggat ståltråd ur markerna idag
Å det är inte det enklaste när naturen lägger träd där jag ska gå, men visst har de här superstora träden rätt häftig bark. Sen rann klockan iväg och jag hade tid att passa på min Jewelery kurs ikväll.
Nu är jag trött så jag berättar mer imorgon