tisdag 4 november 2008

Utstraffad... Inte ett val...


Jag började jobba när jag var 16 år,
samtidigt som jag gick i gymnasium jobbade jag extra på helgerna.

Gick givetvis med i fack och A-kassa, för det skulle man göra.
2002 blev jag sjuk, innan dess hade jag knappt en sjukdag.

En sak kommer sällan ensam och många saker i min tillvaro rasade.
Blev av med mitt jobb, min familj och var sjuk.
A-kassan i ledarna som jag var med i kostade mig som sjuk 336 kr i månaden.

Mycket pengar när man knappt har råd med mat,
jag var tvungen att straffa ut mig.

I 20 år har jag betalat till fack och A-kassa, vill inte ens tänka på hur mycket pengar det är,
hur mycket jag haft om jag sparat dom istället.

När allt rasade hade jag inte råd längre - nu skriver DN om "flykten" från a-kassan.
För mig är det försent, jag är utstraffad.
Vaddå flykt?

Inga kommentarer: