söndag 20 mars 2011

The Book of Eli blev lördagens film

Otäcka saker händer i världen. Nyheterna toppas av katastroferna i Japan med jordbävning och efterföljande kärnreaktor kollapser. Det är hemskt att läsa om arbetarna som offrar sina liv för andra. Andra nyheter säger att man visste att kärnkraftverken inte skulle hålla för kraftig jordbävning. Alltid när hemska saker händer så tar det inte lång stund förräns man försöker hitta vems felet är. Den som är skyldig ska få betala. Men blir det alltid rätt? En del hävdar att det är månens fel. Och eftersom supermåne infaller med fullmåne nu så blir det katastrof. Tillfällighet eller inte?
Otäckt är det också i Libyen, nu sägs det att FN stater kommer ingripa och Obama varnar Gaddafi medans han skickar märklig hyllning tillbaka. Vad fasen heter karln egentligen? sökte och såg att otaliga stavningar finns. Muammar Abu Minyar al-Gaddafi Gaddafi , al-Khadaffi Khaddafi al-Qadhdhafi, Qadhdhafi eller Qaddafi enligt Wikipedia.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Så i detta otäcka som händer i världen så fick vi en ny film från Netflix. Ödets ironi gjorde att det var "The book of Eli" som var nästa i ordningen.

Jag trodde det var en "vanlig" actionfilm och visste inte mycket om den. Det visar sig att det är en postapokalyptisk science-fiction skildring av en man som ensam slår sig fram i en strävan att rädda den sista heliga skriften. Vad jag tyckte? Eftersom jag hade förväntat mig en lättsam actionthriller så var den mer mörk och tung. Med tanke på att det är Bibeln han försöker rädda så lever han inte direkt efter mottot "att vända andra kinden till". En tjaeee film.

lördag 19 mars 2011

Ingen kurs idag

Jaha, idag blev det inte riktigt som jag tänkt mig. Hade en kurs inbokad på Jo Ann på kvällen. Eftersom jag tycker det är fantastiskt roligt att göra egna smycken så tänkte jag att det kunde vara fiffigt att lära sig grunderna på riktigt, men framför allt att det kunde vara en social sammankomst. Men när jag väl kom dit så var den inställd, de skulle ha ringt men hade missat. Så kan det gå, inte hela världen. Bokade om till ett senare datum då fler var anmälda och får se fram emot det istället.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

En annan som kanske inte fick det som hon tänkte var tösen som gjorde slut med pojkvännen för att han var för tråkig. Sedan gick han och vann 191 miljoner. Men det gjorde honom kanske inte roligare. Och hon var tydligen inte allt för pigg på att kommentera.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Tror jag är periodare. Ibland är det något jag är sugen på som jag kan äta varje dag. Just nu är det vitlöksbröd. Kan få ett sådant där obarmhärtigt sug. Så ikväll blev det TV-mys istället för kurs. Ghost Adventures och vitlöksbröd- livet kan vara sämre.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Jag har snurrat till min dygnsrytm nu igen. Är egentligen nattmänniska, men har lyckats hålla en något sånär normal dygnsrytm ett tag. Men efter att ha varit vaken sent för att ringa myndigheter i Sverige så har jag fastnat i att vara vaken sent. Inte för att det gör så mycket, men jag ska nog försöka fasa tillbaka igen.

Jag minns att jag en gång läste en undersökning som gick ut på att se hur en människa sover om kroppen fick styra. Försökspersonen var i ett rum utan att veta natt eller dag. Om jag inte missminner mig så kom de fram till att 6-8 timmar samt att man behövde en tupplur på dagen.

fredag 18 mars 2011

Var snäll

Just nu har jag alldeles för mycket att tänka på med saker som behöver ordnas i både Sverige och USA. Jag önskar jag kunde vara en av dom som lägger huvudet på kudden och sedan bara sussa. Men icke, jag är den typen som funderar och funderar. Jag vet att jag kommer göra det tills dess att jag har kontroll över allt. Okej, det är lite att ta i, allt kan man inte ha kontroll över. Jag gillar listor, att-göra-listor. Och då måste man se till att ta tidsoptimisten åt sidan och inte göra en lista som överväldigar och som gör att man inte hinner. Nej, man ska skriva även de små sakerna, så man kan bocka av och känna sig duktig. Well, det funkar för mig.
Förresten är det inte märkligt hur man fokuserar ibland. En hel dag som man gjort massor, och istället för att ge sig en klapp på axeln och säga att man varit duktig, så tänker man på det man inte hann göra.
Så dagens uppmaning. Var snäll mot dig själv
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤


Så här ser det ut framför vår dörr. De är på väg. Jippieee!!
Dagstemperaturen idag gick upp till plus 18 C, och jag kunde sitta ute och njuta en stund.


torsdag 17 mars 2011

Pancakes vs Crepes - Ihop

Det går lite si och så med att försöka återgå till nyttigt ätande.
Efter att ha stått hela dagen och renoverat badrum igår så ville jag komma ut lite och vi for till Ihop.

Tyvärr syns det inte så bra på bilden jag tog, men de har något som de kallar Swedish Crepes, serveras med lingonberries och lingonberry butter. ISCH! Så har då jag aldrig ätit mina pankisar.
Det är en annan matförvirring här. När jag sa att jag skulle göra pancakes, såg P glad ut. När han blev serverad tunna saker med jordgubbssylt och grädde såg han fundersam ut.
Pannkakor är inte pannkakor här, de är crepes.

Pannkakor är stora tjocka och dränks med förkärlek med smör eller sirap.

Igår åt jag
"New York Cheesecake Pancakes Four fluffy buttermilk pancakes loaded with creamy, rich cheesecake pieces and crowned with cool strawberries, powdered sugar and whipped topping."

Nyttigheten själv som ni hör.


Och om man inte är nöjd med mängden sirap så finns det alla de sorter att ösa över. Jordgubbs, Blåbärs och och... minns inte alla.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Min fascination över maten här är fortfarande stor. Jag kan gå och bara titta på alla hyllor med olika saker. Nu har det mer övergått till om jag ser något scandinaviskt blir jag eld och lågor. Och eftersom jag tycker om att foto så har det blivit en del bilder.
Faktum var att när jag var i USA första gångerna och mailade bilder till kompisar så fick jag till slut höra: -Kan du skicka bilder på NÅGOT ANNAT än MAT!!!???



onsdag 16 mars 2011

Just nu är Hoppsan billig

Jäkla Hoppsan. När jag vaknade så fann jag en plastbit som ser ut som baksidan av en game controller. Vet inte säkert vad det är för jag har inte funnit resten.
Däremot verkar det som han varit på pippi jakt också, för en del av mitt duntäcke är söndertuggat. och det var inget billigt täcke.
Just när jag känner att det inte kan bli så mycket värre, då går hundjäklen förbi en av mina soppåsar-byggrester och lyfter på benet och slår en liten drill - INNE?????!!!

Han är billig idag, nån som vill slå till???

Nu är det isolerat, det går framåt sakta

Regn, regn och mera regn har den här dagen bestått av.

Idag har det varit renoveringsdag mest hela dagen. Har lyssnat på P1 och rapporteringen om Japan. Det är otäckt, men det finns så många som skriver mycket bättre om det än vad jag gör, så jag lämnar det vid att det är otäckt.
Renoveringen idag bestod av mer sandning, silikona skarvar och jag är tyvärr perfektionist när det gäller det så förmodligen kommer jag inte bli nöjd på ett tag.
Idag jobbade jag också med isolering. Den är klar nu, jobba med glasfiber är sådär och man får ha skydd från topp till tå. Känner mig lite som Mumiens Återkomst.

Här är då beviset på min isolerade vägg. Förmodligen säger bilden ingenting. Men jag är mäkta stolt.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Så var det dags för kvällsmat, alltid lika svårt att fundera på vad man ska äta. Men idag bestämde jag mig för sushi. Faktiskt har Kroger riktigt okej sushi att köpa i delikatess disken.
Har inte lyckats få P att förstå att rå fisk är gott, så han gjorde nån läskig chiligryta på mix.

Första gången jag åt sushi i USA var på en exklusiv restaurang down town. Jag förstod absolut inget av menyn utan beställde på måfå. Det var den otäckaste och dyraste sushin jag ätit. Dom hade sprinklat dressing/barbecue sås över allt. Hua!
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Kvällen har jag ägnat lite åt mina kuponger, jag känner mig så rik när jag sorterar och klipper dom.

tisdag 15 mars 2011

Det här var det mest skruvade jag läst på ett tag


Tittar igenom nyheter på Bloggportalen och ser en märklig rubrik "Otrohetssajten läcker hemliga bilder". What? Kikar och ser att man annonserar stort på stan i Stockholm där man uppmanar till otrohet, funderar på om det är första april. Nope, still march.
Rubriken skriker ut Är du gift? Gör livet levande, ha en affär
Det hade förresten varit ett lågmärke även som skämt. Jag är helt övertygad om att det aldrig skulle funka här i USA. Jag rullar inte runt på rosa moln och tror att otrohet inte finns, men att uppmuntra till det, det känns bara fel fel FEL.
Har man ett öppet förhållande så behöver man ju inte vara hemlig, så det är inte den målgruppen man söker. Man erbjuder ett tillfälle för de som vill gå bakom någons rygg, såra och bedra för de som inte har kurage nog att göra rätt. Det är helt klart det mest skruvade jag sett på ett tag. Och inte inte konstigt har det väckt en del debatt.
Läs mer här och här

Inte utan latex

Idag har jag krupit på alla fyra och sandpapprat i badrummet. Mesta spacklingen är nog klar, kanske några få ställen som behöver få lite extra.
Har också tätat springor med foam.
Om du någon gång ska använda det, ha handskar. Jag kommer aldrig att röra den burken mer utan latex handskar. Gjorde misstaget att ta av dom och det fastnar, klibbar och är omöjligt att få bort från huden. Efter att ha försökt med tvål och vatten, aceton, lacknafta fick jag till slut försöka skala av det från huden med kniv. Nej, jag gjorde inte illa mig, men som sagt, tänker i fortsättningen sätta på mig handskar om jag så bara ska titta på flaskan.

Snoddles ville vara med på bild när jag fotade flaskan.

Så här blubbigt blir det, tätt och fint från drag

Var också förbi Walmart och handlade en liten verktygslåda. Så nu slipper jag ha famnen full när jag springer mellan garaget och övervåningen med verktyg.

måndag 14 mars 2011

Avatar och Tacos på söndagsmenyn

Jaha så har söndagen gått. Tror att jag fått släng av något skräp, känt mig extra trött hela dagen.
Helgens film från Netflix blev Avatar. Och till detta tacos med min hemmagjorda guacamole, d e mumma.
Hade inte riktigt koll på vad den handlar om, men givetvis hade jag inte missat den massiva reklamen. Hade nog varit riktigt häftig i 3D, får bli något på önskelistan. Jag gillade den här filmen, lättittad, påkostad filmning och läcker make up. Känns lite som en modern cowboy och indianfilm med syfy. Klart sevärd är min åsikt.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Söndagar är Coupon day i dagstidningen, här är det Columbus Dispatch som gäller, så nu kommer det bli klippa och sortera. For förbi Jo-Ann och plockade upp lite mer pärlsaker och kunde använda en kupong som gjorde att det blev halva priset. Me like!
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Idag var det till att ställa om klockan när Daylight Saving time började. Egentligen är det väl inte så krångligt att veta om klockan ska ställa fram eller tillbaka, men jag tycker ändå att den här lilla versen för att komma ihåg är söt. När vintern kommer ställs utemöblerna tillabaka och likaså klockan. När våren kommer tas möblerna fram och likaså klockan.
Jag vet när man började införa det här i Sverige och ett par äldre grannar tyckte att det var ett ofog att gå upp klockan två på natten för att ställa om klockorna. På den tiden jag jobbade natt var det här favoritnatten att jobba.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

söndag 13 mars 2011

NBC 4 at 11- Columbus nyheter ikväll

Tänkte dela med mig av hur en nyhetssändning kan se ut här.
Nu är det NBC 4 at 11 som rapporterar nyheter.
  • Kvällens nyheter är självklart Jordbävningen i Japan, otäckt fasansfullt.(Givetvis högsta nyheten world wide och jag såg svenska nyheterna om det tidigare idag. Att kärnkraftverk också drabbas minimerar inte oron.)
  • Nästa inslag är om polisernas farliga vardag. Totalt har 38 poliser dödats i line of duty 2011.
  • I natt blir det 1 timmas mindre sömn eftersom vi ställer om klockan.
  • Nyheterna passar också på att påminna om att byta batteri i brandlarmen, rökdetektorerna
  • Därefter rapport om busskrasch i New York city där man misstänker fortkörning
  • Sedan blir det dags för reportage om att Chicago River färgas grön inför St Patricks Day
  • Väderkillen säger att idag varit det finaste dagen i mars, men kallare kommer igen.
Kvällen har tillbringats i amerikansk anda i soffan med chipspåse, Pepsi och filmen National Treasure med Nicolas Cage på TV.
Kommer med största sannolikhet inte att leta efter de andra 2 i serien.