söndag 20 februari 2011

Cupcakes vs Muffins


Ett av de program jag brukar se på Food Network är Cupcakes War.
Ett antal cupcake are tävlar om vem som gör godaste, snyggaste cupcaken.
Tre personer sitter i juryn och ofta hör jag dom säga
-Det smakar inte som en cupcake, mer som en muffins.
Vad sjutton är skillnaden?
Jag tycker muffins smakar cupcake.
Kanske det bara är språkförbistringar.
Så efter att ha letat hittade jag flera olika svar. Ett genomgående var dock kast testet:
  • If you threw a cupcake against the wall, you would hear something of a 'poof!' If you threw a muffin, you would hear a 'thud!'

Annars i amerikanska mått mätt är
  • Cupcake gjord på kakrecept, festligare och serveras på kalas
  • Muffins tyngre mer frukostbröd som tas till fikat eller frukost
  • Cupcake har mer socker och frosting
  • Muffins innehåller ofta frukt alternativt nötter och kan vara glaserade

Någon som blev klokare av detta?

Till saken bör också nämnas att innan jag förstod att kaka ibland var "bread" tog det ett tag. "Bananabread" till exempel, inte alls bröd utan banankaka.
Sen har vi cookies och cake. Vilket ytterligare är något för att göra en stackars svensk förbryllad.
Men det är en annan historia.

Här är lite fler länkar till den som vill fördjupa sig
Länk till Cupcake war och recept
Diffrence betweet cupcakes and muffins
wiki answer

11 kommentarer:

vardagspoeten sa...

Roligt. Har också funderat över skillnaden. Min dotter är besatt av cupcakes så jag skickade henne en länk till inlägget. Hon klär sig på Japanvis som sweet-Lolita med volanger och rosetter och bakar söta cupcakes när hon kommer åt.
Och nu börjar cupcakes-bagerier dyka upp, iaf finns en i Stockholm.
kram!
Suzanne

Magdalena and Co in US sa...

Jag vet inte riktigt om det är så stor skillnad i svenska språket. Men det är klart "cupcakes" låter ju lite mer fancy. Jag tror alldeles säkert att cupcakes bagerier skulle göra succé i Sverige. Kolla bilderna på cupcake wars. Man blir otroligt inspirerad av att prova baka nya saker. KRAM

Annika sa...

Hej Magdalena! Hittade din blogg hos Anne-Marie i CA. Kul att läsa en blogg hos en så pass nyinflyttad som du är.
Cupcakes är inte så gott, tycker jag. Fast, det är hett, hett, hett just nu med dem.
Muffins är godare.
Men, cupcakes är nog USAs svar på bakelser. jag och min dotter stod just o bläddrade i en bok om cupcakes idag, otroliga skapelser.
Hälsningar från Annika i Wasington DC.

Magdalena and Co in US sa...

Hej Annika. Ja, jag känner mig verkligen som nybörjare här i USA ;) Vad roligt att se lite fler svenskar, ska genast hoppa in till din blogg och hälsa på.

PIA sa...

Jag lärde mej nyss av min bloggkompis som är ½-amerikan att det är stor skillnad på hur man bakar dom. Cupcakes är mer som sockerkakssmet gräddat i små formar medan muffins blandar man det torra för sej och det våta för sej innan man blandar ihop det torra och våta. Så muffins är saftigare och porösare. Hoppas jag kom ihåg rätt, annars får jag väl skicka hit kompisen för hon kan massor om amerikansk mat och att baka.

Magdalena and Co in US sa...

Hej Pia, tack för att du skrev. Hittade också en del beskrivningar på att det var olika hur man gjorde smeten. Men i många engelska recept skrev de att cupcakes gjordes på "cake batter" och muffins på "bread batter". Bröd är bröd för mig på svenska, men bread behöver inte vara bröd här. Så i min svensk-amerikanska blir det lite förvirrat :)

em sa...

Kul att läsa om hur du upplever Staterna. Det var Pia som pekade på din blogg, och jag skyndade hit.
Jag tycker också att brödterminologin kan vara lite förvirrande. Även om det finns en del bagerier med gott bröd, särskilt i storstäderna, så tycker jag nog att brödkulturen i U.S.A. är under all kritik. Ofta menar ju amerikanen quick bread, när de talar om bröd - medan vi oftast menar matbröd, vilket det inte ens finns ett ord för på engelska. Om man inte räknar sandwich bread, som för många är uppblåst vitt bröd. Även om man säger yeast bread, så uppfattar många amerikaner det som sött kaffebröd.
Det här kan man tala om hur länge som helst eftersom olikheterna är så stora - senast i går diskuterade vi ämnet vid köksbordet, och försökte reda ut begreppen, och hitta motsvarigheter till de amerikanska kategorierna.
Margaretha

Magdalena and Co in US sa...

Margaretha, jag är ny i staterna och känner mig mest förvirrad varje dag:)

Magdalena and Co in US sa...

Idag åt jag ute och till maten får man välja mellan Biscuit och Cornbread. Ytterligare förvirring. Biscuit trodde jag från början var kaka. Men här får man in en typ scones när man beställer det.

em sa...

Magdalena,
Lustigt att du skrev om det just nu - jag har tänkt skriva om just biscuits och scones. Trösta dig med att britter blir lika förvirrade som du av terminologin - där är ju biscuits mer som kex.
Margaretha

Magdalena and Co in US sa...

Em- Skönt att det inte bara är jag som är förvirrad, ha ha.