onsdag 23 februari 2011

Mera Rookie tankar om att vara ny i US

Som fortsättning på mitt hemlängtans inlägg igår funderar jag över vad jag saknar.
För det första jag ÄR kontrollfreak. Tror att en del är en yrkesskada efter alla år i säkerhetsbranschen.

Jag har ingen koll över amerikanska systemet, ja ni förstår ju hur eländigt det är.
Dessutom pratar dom inte svenska.
Har väl alltid tyckt att jag varit hyfsad på engelska, men ingen supertalang. Man har ju mest använt den när man rest på olika turistmål.
När man ska använda den i vardagen så märker jag hur begränsad jag är.
Till exempel, vad engelska lektionerna missade.
  • Behöver en insektsnyckel, vattenpass och stjärnskruvmejsel
  • ÄÄhmmm. you know a bugkey, waterlevel, and a star to screw with....
  • Eller något låter konstigt ur bilen och jag ska förklara avgassystemet, behövs nya tändstift, eller kanske det är luftfiltret som är igensatt.
  • Things that comes out of the cars butt, neeeej, det blir fel fel fel
  • Och om man behöver gå till läkaren.
  • Kan det vara halsfluss, mina halsmandlar ser lite svullna ut.
  • Nej, jag har haft vattenkoppor. You know water cups...
Bara några exempel på hur himla fel det kan bli.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Jag funderade också i Sverige på när man fick välja inställningar, varför hade de alltid en engelsk brittisk och en engelsk US. Engelska är väl engelska. Nu idag när jag är här förstår jag verkligen. Engelska är INTE alltid engelska.

Förresten visste ni att spanska är hur stort som helst här. Nästan allt är på engelska och spanska. Det på grund av alla mexikanska immigranter.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Sen har vi ju själva systemet. I Sverige bygger det på kreditupplysning och att man inte har betalningsanmärkningar.
Här har jag förstått att det bygger på credit scores. Det får man genom att betala sina räkningar och ha en inkomst. Ett bra sätt är att ha ett kreditkort man sköter betalningarna på.
Att komma in i det är inte plättlätt. Jag jobbar ju inte här utan är lyxhustru utan lyx.

Kreditkort har aldrig varit något jag gillat, jag gillar betala cash. Men tänkte att det var en bra väg in i systemet.
Men, då blir det moment 22. Har man inga scores så får man inget kort. Inget kort och man får inga scores. Ja, lite förenklat, det finns andra sätt att lösa det på. Men jag är så van att ha skött allt och aldrig blivit ens ifrågasatt.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Saknar mina vänner otrolig mycket. Jag har tack och lov inga problem med att tillbringa tid med mig själv. Än så länge har jag inte lärt känna så många, och ibland blir det lite ensamt att inte kunna ta en kopp kaffe med sina vänner. Hemma i Sverige hade jag nästan alltid någon som ramlade in till mig varje dag. Vänskap är ju dessutom sådant som växer fram ur olika möten i livet, inget man tvingar fram. Kankske man ska springa efter brevbärartjejen och frenetisk ropa, Im from Sweden, wanna b friend with me???? Nä, tror inte det. Dessutom lär vi inte få nån post då. Förresten tror jag att jag behöver lite mer tid att landa. Sen ska jag nog anmäla mig på nån kurs på Jo Ann eller Volunteer i nån djurräddsgrupp

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Sen har vi ju maten, var är alla trottoarer, var är skogen man plockar blåbär i, var kan man ta ut hunden att springa? Massa saker jag inte har koll på. Uj uj uj!!!!

3 kommentarer:

Votering - Svensson tycker till sa...

Tacka vet jag en middag med twinkies å en påse beef jerky

Annika sa...

Jajo, det blir en del fel i början fastän man tror att man har koll på¨engelskan....som när jag sa till min frisör att jag ville ha ett blow job när jag menade blow dry...och när jag sa till en arbetskamrat att hon hade "skin on her nose" :-)

Magdalena and Co in US sa...

Jag tänker INTE äta Twinkies
Annika: ha ha, skönt att höra att det är andra som gör sköna översättningar